English

علی زینی‌وند عنوان کرد:

لزوم تطبیق رشته‌های دانشگاهی با سند آمایش استان

استاندار کرمان گسترش و رونق دانشگاه‌های مهارتی مانند فنی و حرفه‌ای را در راستا و نشان‌دهنده تنظیم سیستم آموزشی کشور دانست و نداشتن مهارت را ضعف بزرگی در نظام آموزشی کشور بیان کرد.

لزوم تطبیق رشته‌های دانشگاهی با سند آمایش استان

به گزارش خبرگزاری موج کرمان، علی زینی‌وند، استاندار کرمان صبح امروز (11 بهمن ماه) در دیدارِ ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: رشته‌های تئوریک دانشگاهی اشباع شده‌اند و هم اکنون با تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان بیکار، بی مهارت و بی حرفه روبرو هستیم که حجم عظیمی از سرمایه کشور صرف آموزش آنها شده اما بیکار هستند.

وی گسترش و رونق دانشگاه‌های مهارتی مانند فنی و حرفه‌ای را در راستا و نشان‌دهنده تنظیم سیستم آموزشی کشور دانست و نداشتن مهارت را ضعف بزرگی در نظام آموزشی کشور بیان کرد.

استاندار کرمان به توجه دولت طی سال‌های اخیر به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اشاره داشت و با بیان اینکه تاسیس رشته‌های این دانشگاه باید مبتنی بر تحلیل دقیق از نیازمندی‌ها و آینده توسعه ای مناطق مختلف کشور باشد، گفت: خوشبختانه در این دولت سند آمایش استان‌ها نیز تهیه شده و می‌توان این سند بالادستی را مبنای کار قرار داد.

زینی‌وند از رئیس دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای خواست تا استقرار و راه‌اندازی مراکز دانشگاهی را براساس سندهای آمایش انجام دهند و تصریح کرد: تطبیق رشته‌های دانشگاهی با سندهای آمایش، علاوه بر رفع مشکل کمبود مهارت استان‌ها و عدم وجود بیکاران فارغ التحصیل؛ کمک شایانی به توازن کشور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه استان کرمان در بخش‌های مختلف و توسعه‌ دچار نامتوازنی است افزود: به طورمثال در حوزه معدن و بخشی از صنایع مرتبط با معادن پیشرفت خوبی داریم اما در سایر صنایع نسبت به استان‌های همجوار آنگونه که باید ظرفیت‌های کرمان فعال نشده است.

استاندار کرمان ابراز داشت: سهم اشتغال کشور و استان‌های همجوار کرمان در بخش خدمات بالای 50 درصد است که این آمار در مرداد ماه ۹۸ در استان کرمان 37 درصد بوده که رفع این فاصله نیازمند آموزش و سازماندهی است.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان گفت: در بخش خدمات استان کرمان، تاکید ما بر آموزش‌های حرفه‌ای است، ضمن اینکه بخش کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی استان به شدت به فن، حرفه و بازار جدید نیاز دارد و حوزه صنایع دستی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به حوزه گردشگری و مشاغل مرتبط با آن در استان کرمان بسیار پایین بوده و دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند به رشته‌های مرتبط به این حوزه بپردازد عنوان کرد: سازماندهی و تدوین رشته‌هایی مانند برندینگ، صادرات و بازاریابی از مواردی است که به شدت تقاضای آن در استان وجود دارد و با توجه به بازارهای پرجمعیت و پرمصرف کشورهای منطقه مانند هند و غیره، وجود چنین رشته هایی می‌تواند کمک زیادی به توسعه استان کرمان کند.

به گزارش خبرگزاری موج کرمان، دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور نیز در این دیدار، استان کرمان را با فعالیت 15 مرکز دانشگاه فنی ‌و حرفه‌ای جزو استان‌های پیشرو در کشور دانست و ابراز داشت: میزان جذب دانش‌آموزان در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان کرمان 35 درصد است که با توجه به نیاز استان و همچنین امکان جذب بالای رشته‌های فنی و حرفه‌ای در بازار کار در این استان، این میزان حضور باید ارتقا یابد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با مجوزهایی که در اختیار این دانشگاه است، می‌توانیم سرفصل‌های جدید را در رشته‌های دانشگاهی فنی و حرفه‌ای ایجاد کنیم.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر