English

ویتامین D باعثرشد و استحکام دندان و استخوان می شود

کارشناس مسوول تغذیه معاونت بهداشتی گفت: ویتامین «دِ» یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به آن ویتامین آفتاب هم گفته می شود؛ زیرا در اثر تابش نور خورشید ویتامین «دِ» در پوست ساخته می شود.

ویتامین D باعثرشد و استحکام دندان و استخوان می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، نیلوفر حیدری افزود: ویتامین «دِ» سبب رشد و استحکام دندان و استخوان می شود که این اثر به واسطه نقش ویتامین «دِ» در جذب کلسیم می باشد در نتیجه کمبود ویتامین «دِ» به طور غیر مستقیم سبب کمبود کلسیم نیز می شود. امروزه نقش ویتامین «دِ» در بروز بسیاری از بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی - عروقی، انواع سرطان ها و بیماری ام اس ثابت شده است.
ایشان یاد آور شد از دیگر بیمار های شایع در اثر کمبود ویتامین «دِ» می توان به راشیتیسم در نوزادان و کودکان، استئو مالاسی یا نرمی استخوان در بزرگسالان و استئو پروز یا پوکی استخوان در بزرگسالان اشاره کرد.
نیلوفر حیدری تاکید کرد: به طور کلی ویتامین «دِ» منبع خوب غذایی نداشته و مهم ترین منبع ساخت ویتامین د همان نور آفتاب است البته روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مثل سالمون، زرده تخم مرغ و شیر و لبنیات(به خصوص شیر غنی شده) از منابع غذایی این ویتامین هستند.
کارشناس مسوول تغذیه معاونت بهداشتی خاطرنشان ساخت: در کشورما کمبود ویتامین «دِ» بسیار شایع است، حتی در مناطق گرمسیر و دارای آفتاب چون مردم در ساعات مناسب در مقابل نور آفتاب قرار نمی گیرند.
وی در خاتمه گفت یکی از دیگر از راه های مقابله با کمبود ویتامین «دِ» و صرف مکمل ویتامین «دِ» به صورت روزانه ویا با استفاده از مکمل های با دوز بالا(مگادوز) به صورت ماهیانه براساس دستوالعمل های وزارت بهداشت یا تجویز پزشک متخصص است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه