English

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

۶۶۸ بیمار مبتلا به تب مالت در کردستان شناسایی شدند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سال گذشته ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان کردستان شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

 ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب مالت در کردستان شناسایی شدند
به گزارش خبرگزاری موج کردستان

، فرزام بیدارپور گفت: سال گذشته ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان شناسایی، مورد پیگیری و تحت درمان قرار گرفتند.

وی افزود: آمارهای موارد شناسایی و پیگیری شده بیماران مبتلا به تب مالت در شهرستان های استان به ترتیب در شهر سنندج ۱۰۵ نفر، دیواندره و قروه هر کدام ۸۴ نفر، بیجار ۸۳ نفر، سقز ۶۹ نفر، مریوان ۶۵ نفر، بانه ۵۹ نفر، دهگلان ۵۰ نفر، کامیاران ۴۴ نفر و سروآباد ۲۵ نفر بوده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: شایع ترین نحوه انتقال تب مالت از طریق مصرف محصولات دامی غیرپاستوریزه بوده، اما ممکن است دامپروری که در قسمت های مختلف بدنش زخم و خراشیدگی دارد با دام بیمار تماس داشته و به بیماری مبتلا شود.

بیدارپور ادامه داد: مصرف لبنیات تازه غیرپاستوریزه، عدم استفاده از پوشش محافظ مناسب در مواجهه با دام و عدم واکسیناسیون دام ها از علل ابتلاء به بیماری تب مالت محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه تب مالت از جمله بیماری های عفونی مسری بوده که به بیماری هزار چهره معروف است، یادآور شد: پیشگیری در این بیماری بسیار تاثیرگذارتر بوده و به دلیل اینکه درمان موارد ابتلاء ممکن است چند ماه به طول بینجامد به عنوان یک بیماری مزمن در نظر گرفته شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه تب مالت در صورتی که به موقع تشخیص داده و درمان شود، به سرعت در ۱۰ تا ۱۵ روز قابل درمان بوده و از انتقال آن به افراد دیگر پیشگیری به عمل می آید، بیان کرد: در صورتی که تشخیص و درمان آن با تأخیر مواجه شود درمان آن ممکن است تا حدود ۳ ماه طول بکشد.

بیدارپور در خصوص علائم مبتلا شدن به این بیماری، گفت: مهمترین علامت این بیماری تب بین ۳۸ تا ۴۰ درجه است که با احساس سرما یا لرز همراه باشد و دردهای عضلانی و استخوانی، سر درد، تعریق شدید به ویژه در هنگام شب، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری و افسردگی، بزرگ شدن کبد و طحال نیز از جمله علائم دیگر تب مالت به حساب می آید و در صورتی که این بیماری مزمن شود، حالاتی مانند خستگی های دائمی، دردهای عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن و افسردگی نیز به تدریج ظاهر و مزمن می شود.

وی اظهار کرد: مصرف نکردن شیر دامی که تازه سقط جنین کرده و به ابتلاء به این بیماری مشکوک است، شستن ظروف مخصوص دوشیدن شیر، ضدعفونی کردن اصطبل های آلوده، واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری و رعایت کامل اصول بهداشتی در دامداری ها از دیگر راه های پیشگیری از این بیماری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه