English

وزیر ورزش:

برای تاسیس و توسعه ورزش زورخانه‌ای از قزاقستان حمایت می‌کنیم

وزیر ورزش و جوانان در دیدار با همتای قزاقستانی خود بر حمایت ایران برای ایجاد ورزش زورخانه‌ای در این کشور تاکید کرد.

 برای تاسیس و توسعه ورزش زورخانه‌ای از قزاقستان حمایت می‌کنیم
به گزارش خبرگزاری موج

، یرمک مارژیکپایف، وزیر ورزش قزاقستان در دیدار با کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان ایران اظهار کرد: رابطه خوب و نزدیکی بین ورزشکاران ایران و قزاقستان وجود دارد و زمینه همکاری‌های بیشتر بین دو کشور می‌تواند به توسعه ورزش ایران و قزاقستان کمک کند. ایران در رشته‌های بسیاری استعداد دارد و پیشرفت کرده که ما نیز می‌توانیم از این پیشرفت استفاده کنیم. به‌عنوان مثال، ایران در کشتی آزاد و فرنگی قدرت دنیا محسوب می‌شود.

وی افزود: قزاقستان به زودی میزبان مسابقات بومی و محلی در منطقه خواهد بود که کشور ایران نیز در چند رشته در این مسابقات شرکت می‌کند. از وزیر ورزش ایران نیز رسما دعوت می‌کنیم در این مسابقات حضور داشته باشد. برای ورزشکاران ایران نیز در المپیک آرزوی موفقیت دارم و خیلی خوشحالیم که این دیدار انجام شد.

کیومرث هاشمی نیز با قدردانی از همدردی دولت قزاقستان با مردم ایران پس از شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان گفت: وجه مشترکات بسیار زیادی در حوزه ورزش و تربیت‌بدنی بین دو کشور برادر ایران و قزاقستان وجود دارد و در حوزه ورزش قهرمانی، در بازی‌های المپیک و آسیایی همواره یک رقابت بین دو کشور وجود داشته است.

وی گفت: این رقابت زمینه‌ای را فراهم می‌کند که ما در راستای سیاست‌هایی که در کمیسیون اقتصادی مشترک ترسیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم، برنامه اجرایی تفاهم‌نامه بین دو کشور را  پیش ببریم و در حوزه ورزش همکاری‌های بیشتری داشته باشیم. به عنوان وزیر ورزش ایران این آمادگی را اعلام می‌کنم که در همه زمینه‌ها از جمله ورزش قهرمانی، ورزش حرفه‌ای و ورزش‌های بومی و محلی و عشایری ارتباط خوبی با قزاقستان برقرار کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: در بسیاری از رشته‌ها در دنیا مثل کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری صاحب سبک هستیم. در خیلی از رشته‌ها می‌توانیم از طریق اعزام مربیان تجربیات خود را به کشور قزاقستان انتقال دهیم. قطعا قزاقستان نیز در رشته‌هایی مثل بوکس، سوارکاری و رشته‌های عشایری پرقدرت است که ما می‌توانیم از تجربیات شما بهره ببریم. قزاقستان یکی از لیگ‌های خوب دوچرخه‌سواری را دارد و ما این آمادگی را داریم که در لیگ شما شرکت کنیم.

وی بیان کرد: در رشته سوارکاری هم نیاز به کمک شما داریم، چون مردم ایران این رشته را بسیار دوست دارند. ما همچنین رشته چوگان را در کشورمان داریم و این رشته جزیی از سنت ایران محسوب می‌شود. اینها زمینه‌هایی است که می‌تواند دو کشور را به یکدیگر نزدیک‌تر کند. یکی از خصوصیات دیپلماسی ورزش این است که ارتباطات کشورها را مستحکم‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: برای مسابقاتی روستایی و عشایری که به میزبانی قزاقستان برگزار می‌شود، تاکید خواهیم کرد که ایران در رشته‌های بیشتری حضور داشته باشد. پیشنهاد می‌کنم یک هیات مشترک از دو کشور برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ای که قبلا بین ایران و قزاقستان به امضا رسیده، تشکیل شود.

وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: ورزش‌های بومی محلی و عشایری، تمدن و میراث هر کشور هستند. همانطور که این رشته‌ها برای‌ شما مهم است، برای ایران نیز از درجه اهمیت بسزایی برخوردار است. این آمادگی را داریم که رشته‌های قزاقستان را در ایران توسعه و گسترش دهیم و این انتظار را داریم که رشته‌های بومی ما مثل ورزش زورخانه‌ای در قزاقستان گسترش پیدا کند. ورزش زورخانه‌ای قدمت هزار ساله دارد و ریشه آن پهلوانی است.

وی گفت: رشته زورخانه‌ای در بین مردم ایران علاقه‌مندان زیادی دارد و موردتوجه مقامات کشور ما از جمله رهبر انقلاب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه