English

فولاد با چه استدلالی فدراسیون فوتبال را در CAS محکوم کرد؟

سعید آذری مدیرعامل سابق فولاد خوزستان توضیحاتی در رابطه به محکومیت فدراسیون فوتبال در پرونده بلبلی ارائه کرد که در ادامه می خوانیم.

فولاد با چه استدلالی فدراسیون فوتبال را در CAS محکوم کرد؟

به گزارش خبرگزاری موج؛ دعوای اصلی در این پرونده بر سر آماتوری تلقی شدن بازیکن و یا حرفه ای بودن قرارداد بازیکن با باشگاه سپیدرود بود. بر اساس قواعد حقوقی بازیکن آماتور هر زمان می تواند اقدام به فسخ قرارداد خود با باشگاه خود نماید. فلسفه این اقدام در این موضوع نهفته است که بازیکن بتواند فرصت های بهتری را برای کسب درآمد تجربه نماید. 

اما در جریان پرونده بلبلی، کمیته وضعیت با وجود روشن بودن امر، استعلامی را از کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال مطرح نمود که این کمیته در پاسخ به استعلام صورت گرفته و در نظری کاملا بی پایه و اساس، نظر داد که بازیکن آماتور نیز مشمول عواقب فسخ غیر موجه قرارداد مثل چهار ماه محرومیت قرار می گردد ! این در حالی است که اساسا ماده ۱۷ که به نتایج فسخ غیر موجه قرارداد می پردازد در فصل ۴ RSTP قرار دارد و صرفا مربوط به بازیکنان حرفه ایست . بارها به مقامات مسول گوشزد شد که این نظر کاملا اشتباه است و می تواند تبعات سنگینی برای فدراسیون فوتبال ایران در پی داشته باشد و این فدراسیون را در معرض اتهام حمایت از برده داری قرار دهد که این خود نقض فاحش اساسنامه فیفاست و پیامدهای سنگینی برای فوتبال ایران در پی خواهد داشت.اما فدراسیون از نظر خود کوتاه نیامد و شد آنچه نباید رخ می داد.

 

اتفاقات پرونده

 

در تاریخ هفتم خردادماه هزار و سیصد و نود و هشت جلسه ای در هتل لاله برگزار می گردد که شرکت کنندگان در آن محمد بلبلی، جواد نکونام و مدیرعامل وقت باشگاه فولاد و یکی از دوستان مشترک بازیکن و سر مربی وقت تیم فولاد بودند. هدف این جلسه انعقاد قرارداد با محمد بلبلی است. او در این جلسه مدعی می شود قرارداد خود با باشگاه سپیدرود را به دلیل آماتوری بودن این قرارداد فسخ کرده است. اما بعدا خبرهایی منتشر می شود که بازیکن با باشگاه دیگری نیز وارد مذاکره شده است و اقدام به عقد قرارداد نموده است.

طبیعتا باشگاه فولاد اقدام به طرح شکایت از بازیکن و باشگاه جدید بازیکن می نماید. باشگاه سپید رود نیز اقدام به طرح شکایتی به طرفیت باشگاه فولاد می نماید که کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال که در آن زمان شاهد حضور اعضای جدید در درون تشکیلات خود می باشد در اقدامی عجیب به صورت توامان به هر دو پرونده رسیدگی می کند.

اولین جلسه رسیدگی کمیته وضعیت در مردادماه نود و هشت برگزار می گردد. کمیته حکم به محرومیت شش ماهه بازیکن می دهد و باشگاه فولاد نیز محکوم به پرداخت سیصد میلیون تومان می شود . باشگاه فولاد و بازیکن اقدام به تجدید نظر خواهی می کنند. کمیته استیناف مدت محرومیت بازیکن را به چهار ماه کاهش می دهد جریمه مالی فولاد را به پنجاه میلیون تومان کاهش می دهد اما اضافه می کند که اگر کمیته وضعیت به این نتیجه رسیده است که باشگاه فولاد بازیکن را تحریک به فسخ قرارداد نموده است باید جریمه ورزشی را نیز تحمل نماید. بنابراین پرونده در بهمن ماه نود و هشت به کمیته وضعیت باز می گردد و کمیته حکم به بستن دو پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه فولاد می دهد. این حکم باز هم مورد اعتراض فولاد قرار می گیرد اما نهایتا کمیته استیناف در شهریور ماه نود و نه رای کمیته وضعیت را تایید می کند.

 

پیامدهای پرونده بلبلی

 

 دهها بازیکن جوان که تعداد آنها نیز دقیقا مشخص نیست با استناد به استعلام غلط کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال محکوم و از فوتبال محروم شدند. همین موضوع اهمیت این پرونده را صد چندان می نمود. حالا پس از اثبات اشتباه بودن نظر کمیته حقوقی، وضعیت و استیناف باید از تمام محکومین اعاده حیثیت صورت گیرد و خسارات وارده به آنها را جبران شود. باشگاههایی که از این نظر استفاده و اقدام به طرح شکایت از بازیکنان آماتور نمودند در حال حاضر با اتهام سنگین برده داری مواجه هستند و چنانچه اسناد هر کدام از این آرا در اختیار کمیته انضباطی فیفا قرار گیرد پیامدهای بسیار جدی برای این باشگاهها بهمراه خواهد داشت که متاسفانه تعداد باشگاههای منتفع شده از این نظر اشتباه بسیار زیاد است و شاید این موضوع پیش از هر چیز به فقدان اطلاعات حقوقی مدیران باشگاهها و خصوصا مدیران آن باز گردد . به هر حال رای CAS یک رای وحدت رویه و کاملا الزام آور برای پرونده های آتی است و اساسا نظر کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال پس از این هیچ جایگاهی نخواهد داشت و در صورت عدم پذیرش این امر فدراسیون فوتبال ایران متخلف محسوب خواهد شد.

دو سوال در این پرونده زیاد مطرح می شود که بد نیست به آن پاسخ مستدل داد :

 

اول ، چرا استقلال محکوم نشد؟

 

همانگونه که اشاره شد این پرونده دوبار در کمیته وضعیت و دو بار در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ایران مطرح گردید . هیت داوری CAS در رای خود به درستی اشاره می کند که تجدید نظر خواهی فولاد از رای کمیته استیناف مربوط به رای دوم این کمیته است که در آن اشاره ای به استقلال نشده است در واقع از نظر هیت داوری این بخش از پرونده در رای اول کمیته استیناف نهایی شده بود. اما حالا و پس از اعلام نظر CAS اگر باشگاه فولاد معترض به این امر باشد می تواند با استناد به رای داوری و با استناد به نهاد اعاده دادرسی، خواستار بازنگری در رای ابتدایی کمیته استیناف شود .

 

دوم، آیا امکان داشت پرونده با مصالحه حل و فصل شود؟

 

در ابتدا باید بهداین نکته اشاره کرد که اصولا احکام قضایی تا پیش از قطعی شدن ، اجرایی نمی شوند بجز اینکه قانون به گونه دیگری مقرر کرده باشد. 

جریمه ورزشی فسخ غیر موجه از آن دست جرایم و تخلفاتی است که به محض ابلاغ رای بدوی قابل اعمال است. در واقع اجرای رای پرونده بلبلی،فارغ از درست یا غلط بودن آن باید از پنجره نقل و انتقالات بعدی که قاعدتا از تابستان ۱۳۹۹ بود شروع می شد که مدیران وقتد باشگاه فولاد با رایزنی های فشرده اجرای رای را به تاخیر انداختند و با استفاده از فرصت و با تمام قوا به جذب بازیکن پرداختند تا بتوانند با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات فولاد مقابله کنند. 

اما در خصوص پاسخ به سوال طرح شده می توان گفت پیش از ورود آقای آذری به باشگاه فولاد و در زمان مدیریت آقای رضایی باشگاه فولاد درگیر این پرونده شده بود و رای اولیه کمیته وضعیت در این خصوص صادر شده بود . هر نوع مصالحه ایی باید پیش صدور رای کمیته وضعیت و تشخیص اینکه باشگاه فولاد در تحریک بازیکن به فسخ نقش داشته است صورت می گرفت و گرنه کسب رضایت باشگاه شاکی همچون رضایت باشگاه ریزه اسپور در پرونده فسخ طارمی از باشگاه پرسپولیس پس از صدور رای فیفا تاثیری در توقف اجرای حکم نداشت. 

البته هیچ ایرادی هم به مدیریت وقت باشگاه فولاد وارد نیست. زیرا چه در آن زمان و چه امروز می توان به صراحت اظهار نظر نمود که حق با باشگاه فولاد بود. قاعدتا و منطقا تصور این بود که درخت کمیته وضعیت و استیناف، خربزه ندهد! اما گذشت زمان ثابت کرد که این درخت می توان همه چیزی به بار بیاورد.

در پایان این موضوع را هم باید متذکر شد که برای اولین بار در تاریخ حقوق ایران نظر یک مرجع قضایی ایرانی هر چند اداری توسط یک مرجع خارجی نقض می گردد و نهاد مجری ملزم به تبعیت از آن است. این موضوع البته اصلا به لحاظ مسایل ملی قابل توجیه نیست. امید اینکه در آینده با تصمیمات علمی و منطقی و دست برداشتن از خودسری و لجبازی مانع صدور آرای فرمایشی شویم تا مداخله یک نهاد حقوقی خارجی هرگز تکرار نگردد.

 

شهادت بازیکنان جوان

 

باید از شهامت بازیکنان جوانی که در این پرونده شهادت دادند هم تشکر کرد. شهادت آنها همانطور که در حکم هم آمده است یکی از دلایل اصلی پیروزی فولاد خوزستان در این پرونده بود. این رای می تواند و باید نگرش به وضعیت بازیکنان جوان را در فوتبال ما را تغییر دهد.

این پرونده ابعاد بسیار گسترده تری هم دارد که تاکنون بازگو نشده است همچون شهادت دروغ و کذب بازیکن، ایجنت بازیکن و معاون فنی وقت باشگاه استقلال نزد کمیته وضعیت در خصوص تاریخ عقد قرارداد اما به هر حال حرف حق به ثمر نشست. جا دارد از باشگاه فولاد خوزستان و شخص سعید آذری بخاطر حسن اعتمادشان تشکر کرد. همچنین نقش وکلای خارجی این پرونده در این پیروزی رفیع و ارزشمند است . ناراحتی همکاران بنده از برخی رفتارهای اخیر باشگاه فولاد قابل درک است و امیدوارم باشگاه فولاد این موضوع را جبران نماید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی