English

خبرگزاری موج بررسی می کند؛

نگاهی به کارنامه پنج ساله مسعود سلطانی فر/ قسمت سوم؛ فوتبال باشگاهی معطوف به لیگ برتر

مالکیت وزارت ورزش بر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و حضور همزمان در لیگ برتر غیر قانونی است.

نگاهی به کارنامه پنج ساله مسعود سلطانی فر/ قسمت سوم؛ فوتبال باشگاهی معطوف به لیگ برتر

 

علیرضا حیدریان - خبرگزاری موج؛ مطابق بند پنج ماده ۱۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال که مورد تائید فیفا هست، دو باشگاه با مالک مشترک نمی توانند در یک لیگ حضور داشته باشند. بر همین اساس مالکیت وزارت ورزش بر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و حضور همزمان در لیگ برتر غیر قانونی است. ضمن اینکه بر اساس اصل 44 قانون اساسی باشگاه های دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند. اما وزارت ورزش در حوزه فوتبال باشگاهی که اساس در حیطه وظایف آن نیست دخالت های بی شماری داشته است.

 

 

قصه پر غصه خصوصی سازی

از آنجا که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی و در برنامه ششم توسعه از هزینه در ورزش حرفه ای منع شده است، باشگاه های دولتی طبق اصل 44 قانون اساسی باید به بخش خصوصی واگذار شوند. اما وزارت ورزش در زمان سلطانی فر مانند اسلاف خود از این کار سر باز زد. البته در زمان گودرزی امیررضا خادم به عنوان نماینده ویژه وزیر در امور خصوصی سازی معرفی شد ولی با استعفای او باز هم این طرح ناتمام ماند. وزارت ورزش هر بار یک سیات برای واگذاری این دو باشگاه در پیش گرفت و در آخر هم عنوان کرد که بخش خصوصی مطمئنی برای واگذاری نداریم. در صورتیکه هواداران و بخش های خصوصی زیادی وجود داشتند که حاضر بودند سسهام دو باشگاه را بخرند. به هر صورت سلطانی فر آخرین بار وعده واگذاری تا پایان سال 1399 و سپس پایان دولت را داد و هیچیک هم عملی نشد.


بیشتر بخوانید:

نگاهی به کارنامه پنج ساله سلطانی‌فر/ قسمت اول؛ آغاز دوران کابوس وار مسعودی

نگاهی به کارنامه پنج ساله سلطانی‌فر/ قسمت دوم؛ تخریب و انفعال در فوتبال ملی


هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس

از سال 1395 و پس از شروع وزارت سلطانی فر، تعداد افرادی که به عضویت هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس در آمده اند، از 20 نفر به ازای هر یک از دو باشگاه تجاوز می کند. بعضا افرادی این به سمت منصوب شده اند که چند روز بعد به علت اتهامات اقتصادی از کشور متواری شده اند. در مقاطعی ریاست هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس به عهده دو نفر خاصی بوده که هر کدام به دلایلی مشکلات و حاشیه های فراوانی را برای هر دو باشگاه به وجود آوردند. در استقلال این عضو هیئت مدیره پس از دستگیری توسط مراجع امنیتی از سمت خود بر کنار شد. در پرسپولیس هم فرد مورد نظر پس از اینکه یک فایل ویدئویی از اظهارات سخیف او برملا شد، مجبور به استعفا گردید. در مورد مدیر عامل هم طرفداران هر دو تیم به خصوص استقلالی ها  از تعویض پیاپی مدیران عامل و انتخاب افراد نالایق به این سمت همواره از وزیر شاکی بوده اند.

 

اسپانسر مشترک مورد مناقشه هواداران

از زمان حضور محمود گودرزی در راس وزارت ورزش هیئت مدیره و مدیرعاملان دو باشگاه پرطرفدار پایتخت موظف شدند جهت تامین هزینه های تیم داری خودشان اسپانسر جذب کنند. از این رو باشگاه ها اقدام به عقد قرارداد به کارگزار درآمدزایی از برند باشگاه کردند. ناگفته پیداست که این کارگزارها از طریق وزارت ورزش یا به توصیه این وزارتخانه و بعضا با وعده واگذاری بخشی از سهام به آنها  انتخاب می شدند. اسپانسر مشترک همیشه مورد مناقشه هواداران و پیشکسوت های دو باشگاه بوده است. در این مورد خصوصا استقلالی ها معتقد هستند اسپانسر یا کارگزار سهم باشگاه آنها را کمتر از رقیب می دهد. این شایعات همیشه از جانب وزارت ورزش رد می شد تا اینکه چندی پیش صدری، رییس هیئت مدیره پرسپولیس در جواب خبرنگاری که در خصوص کمک مالی اسپانسر استقلال به باشگاه پرسپولیس پرسیده بود این موضوع را تائید و خالی از اشکال دانست!

 

آیا وزیر پرسپولیسی است؟

در شش فصلی که هم زمان با روی کار آمدن سلطانی فر بود تیم پرسپولیس یک نایب قهرمانی و پنج قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی جام حذفی و چهار سوپر جام کسب کرد. این موفقیت های پیاپی در کنار ثبات ترکیب بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس در کنار ناکامی های پیاپی و بی ثباتی مطلق باشگاه استقلال این شائبه را به وجود آورد که مسعود سلطانی فر به دلیل پرسپولیس بودن شرایط زا به گونه ای فراهم کرده که حداکثر افتخارات نصیب این تیم شود. این ادعا همیشه توسط وزیر و اطرافیان او رد شد. در مقابل مخافین او به مواردی همچون ویدئویی که از فرزند وزیر در فضای مجازی دیده شد استناد می کردند. در آخرین موردی که به پرسپولیسی بودن وزیر اشاره شد سعید معروف پس از ناکامی تیم ملی والیبال در المپیک توکیو مدعی شد توجه بیش از حد سلطانی فر به پرسپولیس او را از رسیدگی به سایر ورزش ها باز داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • آرمان

    بزرگترین خیانت را به ورزش مملکت این آقا کرد ، در گفت گوی آقای قراب قسم خوردند که ایشون گفتند پرسپولیسی دو آتیشه هستند …
    پسرشون چه لایوهایی علیه باشگاه استقلال گذاشتند و در نهایت چه بر سر باشگاه استقلال آوردند …

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه