English

مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان خبرداد:

الکترونیکی شدن ۱۹ فرایند در شهرداری همدان/ ثبت بیش از ۶ هزار درخواست و پاسخ ۶۶ درصدی در شهرداری الکترونیک

مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان با اشاره به تاثیرات برجسته و سازنده شهرداری الکترونیک در تسهیل امور و رضایت شهروندان، از راه اندازی و فعالیت 19 فرایند به صورت الکترونیکی در شهرداری همدان از جمله صدور پروانه و پایان کارو ثبت بیش از 6 هزار درخواست خبر داد.

الکترونیکی شدن 19 فرایند در شهرداری همدان/ ثبت بیش از 6 هزار درخواست و پاسخ 66 درصدی در شهرداری الکترونیک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، جواد مختاری مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازی شهرداری الکترونیک همدان و تاثیر بسزایی که این مهم توانسته است در تسهیل، پیشبرد امور و رضایت شهروندان داشته باشد، عنوان کرد: تقریبا از ابتدای سال جاری مقوله شهرداری الکترونیک دردستور کار قرار گرفت و به صورت رسمی از 12 شهریورماه فاز یک این فرایند و خدمت رسانی به شهروندان آغاز شد.

مختاری با بیان اینکه سامانه مورد استفاده از بروزترین و جدیدترین نسخه های خود بهره جسته است، خاطرنشان کرد: محصول نرم افزاری یا SARA10  که مرتبط به شرکت صفا رایانه است هم اکنون درکلان شهرها و بیش از 200 شهر دیگر راه اندازی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: درراه اندازی شهرداری الکترونیک 5 کارگروه ویژه با همکاری بیش از 40 کارشناس مجرب در حوزه های مختلف مدیریت شهری همکاری داشته اند و این نحو خدمت رسانی حاصل زحمات تمامی پرسنل شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 19 فرایند شهرداری در سامانه راه اندازی شده است، عنوان کرد: انواع استعلام ها و امور مرتبط به  آن در موضوعاتی چون نقل و انتقال، پایان کار، پروانه احداث بنا و گواهی تفکیک عرصه و .. در هر منطقه به صورت سلیقه ای  و دستی انجام می شد اما اکنون تمامی این فرایندها در 4 منطقه به صورت یکسان و الکترونیکی روی می دهد.

 

بارگزاری بیش از 14 میلیون تصویر پرونده در سامانه

مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان یادآور شد: این پروژه (راه اندازی شهرداری الکترونیک) از سال 1389 مد نظر بوده است که در سال جاری محقق شد. البته این آغاز راه است و ما به دنبال الکترونیکی کردن سایر فرایندهای شهرداری نیز هستیم.

مختاری با اشاره به اینکه در این سامانه بیش از 44 لایه اطلاعات مکانی و تخصصی GIS بارگزاری شده است، افزود: تعداد زیادی از این لایه ها در 6 ماه ابتدایی که سامانه در حال بومی سازی و راه اندازی بود، تهیه شده است.

وی رسیدگی به پرونده به صورت فیزیکی را ممنوع دانست و خاطرنشان کرد: بیش از 170 هزار پرونده از سامانه قبل  انتقال و بر روی سامانه جدید بارگزاری شده است.

وی با بیان اینکه سیستم کاملا مکان محور است و جانمایی بیش از 120 هزار پرونده بر روی نقشه اتفاق افتاده است، مطرح کرد: بارگزاری بیش از 14 میلیون تصویر پرونده محقق شده است و بیش از 95 درصد از پرونده های موجود دارای آرشیو الکترونیک هستند.

 

جلوگیری از جعل و سواستفاده های احتمالی

مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان با اشاره به تاثیر الکترونیکی شدن فرایندها در جلوگیری از سواستفاده های احتمالی و ایجاد شفافیت در امور، گفت: اکنون اسناد صادره دارای QRکد هستند و شهروندان می توانند به راحتی اصالت آن را مورد سنجش قرار دهند.

مختاری افزود: تمامی پرونده های موجود درنوسازی، شهرسازی، درآمد و کمیسون ماده 100 و پروانه ساختمانی اسکن شده و در سامانه بارگزاری شده است.

وی صدور الکترونیکی پاسخ استعلام را که کاهش چشمگیر مراجعات شهروندان به شهرداری را در پی داشته است از مهمترین اهداف مورد توجه در  راه اندازی شهرداری الکترونیک  خواند.

وی افزود: تقریبا 50 درصد از مراجعات مردم به شهرداری همدان برای اخذ پاسخ استعلام نقل و انتقال است که در حال حاضر با همکاری دفترخانه های اسناد رسمی به صورت غیرحضوری و بی نیاز از مراجعه به شهرداری روی می دهد.

وی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با مراجعه به آدرس http://esup.hamedan.ir/ از خدمات عمومی و با ایجاد کارتابل شهروندی از خدمات اختصاصی این سامانه بهره‌مند شوند گفت: این مهم از 15 آبان ماه در حال اجرا است و 62 دفتر خانه موجود در سطح شهر برای اجرای این مقوله آموزش های لازم را فراگرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: این نحوه پاسخدهی در نقل و انتقال نخستین باراست که در کشورروی می دهد و به احتمال الگویی برای دیگر شهرها خواهد بود.

 

صدور نخستین پروانه الکترونیکی در شهرداری همدان

مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان با بیان اینکه در سی ام مهرماه نخستین پروانه الکترونیکی در شهرداری صادر شد، گفت: اکنون  صدور پروانه شهرسازی و میزان زمانی که شهروند در این حوزه در شهرداری صرف می کند کمتر از یکماه است.

مختاری افزود: تمامی امور مرتبط به پروانه ساختمانی و مباحث نظارت و صدور پایان کار به صورت الکترونیک در سامانه انجام می شود و قابلیت رصد نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد از مراجعات به شهرداری بابت پاسخ استعلامات است و از این مقدار 50 درصد را نقل و انتقال به خود اختصاص می دهد، گفت: 20 درصد استعلام های باقیمانده مرتبط به استعلام های بانک ها و ادارات است.

وی یادآور شد: در وضعیت فعلی کارشناس های شهرداری بدون رویت پرونده فیزیکی و ارباب رجوع درخواست را پیگیری می کنند ضمن آنکه برای راه اندازی و پشتیبانی این فرایند ها گروهی پشتیبان نیز در سازمان فناوری مستقر است.

 

تحقق اعلام ضابطه هوشمند/ بارگزاری بیش از 300 صفحه از ضوابط شهرسازی و معماری در سامانه

وی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با مراجعه به آدرس http://esup.hamedan.ir/ از خدمات اعلام ضابطه هوشمند بهره مند شوند، گفت: اعلام هوشمند ضوابط ساخت وساز از مراجعه بسیاری از شهروندان به شهرداری جلوگیری کرده است.

وی عنوان کرد: بیش از 300 صفحه از ضوابط شهرسازی و معاری در سامانه بارگزاری شده است و شهروندان به راحتی با مراجعه به سایت مذکور می توانند بر روی ملک مد نظر کلیک کرده  و ضابطه را دریافت کنند.

 

پرداخت عوارض نوسازی و کسب وپیشه بدون مراجعه حضوری به شهرداری

مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان با اشاره به سایت http://esup.hamedan.ir/  و خدماتی که ارائه می دهد، افزود: شهروندان می توانند با مراجعه به این سامانه عوارض نوسازی و کسب و پیشه خود را بدون مراجعه حضوری به شهرداری پرداخت کنند که البته در حال حاضر این امکان برای نوسازی فراهم است.

شهروند می تواند با مراجعه به سامانه ایساپ از وضعیت فعلی درخواست های خود در حوزه های مختلف کسب اطلاع کند و همچنین با دریافت کد نوسازی از شهرداری به سامانه مراجعه کرده و کارتابل شخصی همچون ثنا در اختیار داشته باشند.

مختاری اضافه کرد: سامانه فعلی شهرداری الکترونیک شامل شهرسازی، نوسازی، درآمد، اصناف و شهروندان است و در فازهای جدید حوزه های دیگر نیز افزوده خواهند شد.

 

ثبت 6053 درخواست شهروند و پاسخ 66 درصدی شهرداری طی دوماه

وی با اشاره به مجموع درخواست هایی که در سامانه ثبت شده است گفت: طی دو ماه گذشته 6053 درخواست در سامانه ثبت شده است  که 3995 درخواست یا به عبارت دیگر 66 درصد آن ها پاسخ داده شده است و در مقایسه با شهرداری هایی که سابقه 10 ساله در ارائه این نحو خدمات دارند و 75 درصد را در کارنامه خود دارند رکورد خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: 2843 درخواست مربوط به نقل و انتقال و 13.94 درصد استعلامات بانکی  و 9 درصد مربوط به استعلامات ادارات  و 27 درصد دیگر نیز  مربوط به صدور مفاصاحساب است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر