English

شهردار منطقه چهار همدان در گفتگو با موج:

شهروندان، وظایف شهروندی خود را بازنگری کنند/ بستگی کیفیت خدمات شهری به تحقق وظایف شهروندی

شهردار منطقه چهار همدان با اشاره به مشارکت شهروندان در بهبود وضعیت خدمات شهری، از نقش شهروندان و عمل به وظایفشان در اداره با کیفیت شهر، شرایط اقتصادی حاکم و منابع درآمدی شهرداری که بستگی مستقیم به مشارکت شهروندان دارد سخن گفت.

شهروندان، وظایف شهروندی خود را بازنگری کنند/ بستگی کیفیت خدمات شهری به تحقق وظایف شهروندی

به گزارش خبرگزاری موج همدان، مجید یوسفی نوید، شهردار منطقه چهار همدان در گفتگو با موج با اشاره به وظایف شهروندی و موضوعات مرتبط به آن نسبت به شهرداری از تعامل دوسویه وسازنده مدیریت شهری و شهروندان یاد کرد.

 اینکه این شهرداری از وسعتی قابل ملاحظه برخوردار است، ابراز کرد: این منطقه علاوه بر وسعتی مطرح، دو ورودی شهر را پوشش می دهد و ورودی تاثیرگذار کرمانشاه و سنندج و همینطور ورودی تهران نیز در این حوزه قرار گرفته است.

شهر 3

گستردگی سطح منطقه چهار همدان

 یوسفی نوید با بیان فواصلی که این شهرداری تحت پوشش خود قرار می دهد، تشریح کرد: ورودی تهران، بلوار آیت الله نجفی که از  محورهای مواصلاتی وپر تردد است، حد فاصل خیابان اکباتان و باباطاهر، علویان، قلعه سبزی، چراغ قرمز، حصار امام، کوی کوثر حصارعلی آباد و مجموعه نیروی انتظامی، پل فرهنگیان، شهرک فرهنگیان در این محدوده قرار گرفته است.

وی افزود: شهرک ولیعصر یا دیزج و در کنار آن شهرک الوند، منوچهری و میدان مدرس نیز در منطقه چهار شهرداری قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکثر مناطقی که در محدوده مدیریت شهری منطقه چهار شهرداری همدان قرار می گیرد، مناطقی کم برخودار هستند، عنوان کرد: در این منطقه شهری، مسیر های ترددی و مواصلاتی، حجم بالایی را به خود اختصاص داده و منابع درآمدی که بتواند این حوزه را تحت مدیریت خود قرار دهد، محدود است.

وی با بیان اینکه در مناطق قرار گرفته در حوزه مدیریتی شهرداری منطقه چهار، سکونت های غیر رسمی( هر چند در تعارف شهرسازی، تعریفی مناسب نیست)، مناطقی که پیشینه روستایی دارند، گفت: در این مناطق عمده ساخت وسازهایی که اتفاق می افتد غیر مجاز و بر خلاف اصول شهرسازی است.

شهردار منطقه چهار شهرداری همدان اضافه کرد: این نوع از ساخت وساز که بر اساس قواعد و اصول شهرسازی صورت نمی گیرد، عمدتا سبب افزایش هزینه های شهر می شود و اگر چنانچه بخواهید حداقل هزینه ها را برای این بخش تامین کنید، در گام نخست بایستی قسمتی از مسیر را تملک کنید که با دردسرهای خاص خود روبرو می شود.

یوسفی نوید با اشاره به اینکه در راستای تملکی که بتواند تا حدودی راهگشای وضع موجود باشد، ضرورت دارد، در مسیر های دسترسی، خریداری زمین هایی به عنوان فضای سبز و عناوین دیگر محقق شود.

وی با بیان مشکلات حقوقی که در تملک مسیرها وجود دارد، عنوان کرد: در طول مسیر برخی از تملک ها، ساختار معابرو فضای سبز شکل گرفته است، که آن ها نیز نیاز به صرف هزینه ای جهت نگه داری و بازسازی دارد.

وی با اشاره به مناطقی همچون حصار، دیزج و شهرک ولیعصر یا منوچهری که عمدتا دارای معابری باریک و کم عرض هستند، یادآور شد: در این مناطق با ویژگی های مشخص ذکرشده زمانی که شما بخواهید معبری اصلی را تملک کنید، با هزینه ای سرسام آور مواجه خواهید شد. به صورت کلی این مناطق از مناطقی پرهزینه هستند که هر تملک آن گاه میلیاردها تومان بودجه می طلبد.

وی به خریداری یک پلاک قدیمی در ورودی تهران و ورودی ارتش اشاره کرد و گفت:  ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خریداری این پلاک در راستای بازگشایی مسیر دارای هزینه بوده است و البته پلاک های زیاد دیگری را نیز باید خریداری کرد تا بتوان مسیر را بازگشایی کرد و جدای از موضوع مطروحه، احداث پارک و خدمات رفاهی مورد نیاز که با بازگشایی مسیر احساس خواهد شد، نیز از الزامات دیگر است.

وی با اشاره به احداث پارک در حصارو دیزج و بیان مشکلاتی که در این زمنیه وجود دارد، تصریح کرد: در مناطقی همچون شهرک مدنی یا فرهنگیان، نیاز به خرید زمین وجود ندارد صرفاً عملیات عمرانی مربوط به احداث پارک تعریف می شود، اما در حصار و دیزج اینگونه نخواهد بود بلکه خرید و تملک نیز ضرورت دارد.

شهردار منطقه چهار شهرداری همدان با بیان هزینه های گرانی که در این منطقه بر شهرداری جهت خرید و تملک اتفاق می افتد، گفت: این مناطق درآمدی بسیار ناچیز برای شهرداری دارند که هیچگونه تناسبی با میزان مخارج صرف شده ندارد.

یوسفی نوید با اشاره به پروژه هایی که در دو سطح تعریف می شود، عنوان کرد: به عنوان مثال سرویس های بهداشتی های واقع در مسیر بلوار ارتش، به عنوان سطح نخست اجرا شد، قرار گرفتن مجتمع راهنمایی مسافر و گردشگری اقدام دیگر در سطح دو این پروژه مد نظر قرار گرفت و اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در پروژه های شهری مورد نظر، بهروه وری و کیفیت را در دستور کار قرار داده ایم، گفت: پارک 7000 هزار متری را به 9000 هزار متر افزایش دادیم و بر مشکلات اساسی و عمده متمرکز شدیم. اگر ورودی شهرک فرهنگیان دارای مشکل بود این موضوع را مورد توجه قرار دادیم و از دیگر مشکلاتی که می توانست در مرحله دوم مطرح شود، اجتناب کردیم تا اینکه تاثیرات محسوس آن قابل رویت باشد.

شهر 1

همراهی بسیار موثر شورای شهر همدان در راستای تحقق اهداف شهری

وی با اشاره به اینکه شورای شهر همدان در زمینه تحقق پروژهای شهری همراه موثری بودند، ابراز کرد: شورای شهر همدان با اصلاحی که بر روی بودجه در راستای تحقق پروژهای شهری صورت داد و تحلیل و همراهی که در این زمینه داشتند، بسیار کارساز بود.

وی در مورد پیوست های  فرهنگی و گفتگوهایی که با اهالی و ساکنان منطقه در اجرای پروژهای آتی دارد،عنوان کرد: پیوست های فرهنگی اجتماعی نمی تواند به صورت بسته ای مشخص و دارای تیپی مشخص باشد که در تمام پروژه ها از آن بهره گرفت، چرا که اصولا پروژه ها و بخشی از تغییراتی که می توانند با خود به همراه داشته باشند برای ساکنان  مناطق متفاوت، مختلف است. این پیوست می تواند طی صحبت ها و گفتگو با ساکنان و کارشناسان مرتبط به دست آید.

شهر

شورای اجتماعی محلات در منطقه چهار فعال است

شهردار منطقه چهار همدان با اشاره به اینکه شورای اجتماعی محلات در کوی کوثر و دو محل دیگر ازاین منطقه راه اندازی شده و فعال است، گفت: اگر شورای اجتماعی محله در مسیر مشخص و تعریف شده، در راستای رسالت و فلسفه ای که بر آن بنا نهاده شده است، قرار گیرد قطعا می تواند از نقشی موثر و سازنده برخوردار شود.

یوسفی نوید با بیان اینکه شورای اجتماعی محله صرفا نباید به مطالبه گری محدود شود، مطرح کرد: این شورا باید با ادراک منابع درآمدی شهرداری در پی مشارکتی سازنده در ایفای نقش خود و همراهی با شهرداری برآید.

وی با اشاره به نقش مشارکت مردم در محلات و عمل به وظایف خود، عنوان کرد: با توجه به محدودیت در منابع درآمدی شهرداری، هر یک از شهروندان در محلات باید به وظایف خود در ارتباط با شهرداری و مهم تر شهر خودعمل کنند تا شهرداری نیز بتواند به درستی و با کیفیت از عهده وظایف خود برآید.

وی با ذکر مثال هایی که می تواند گویای مشارکت شهروندان در اداره امور شهر خود باشد، عنوان کرد: مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض، حفظ و نگه داری و جلوگیری از آسیب در اموال موجود در پارک ها و محلات و ... می تواند مشهود باشد.

وی با اشاره به پارکی که چندی پیش در مسیر حصار به سمت اسلامشهر احداث شد، گفت: این پارک می تواند درراستای تمام مزایای روانی که برای آن تعریف می شود از سوی شهروندان مورد استفاده قرار بگیرد، اما متاسفانه تاکنون بارها صدمات سختی به تجهیزات و امکانات این مجموعه وارد شده است، تا جایی که تمام پیچ  و مهره های وسایل بازی را نیز به سرقت برده بودند. اتفاقاتی اینچنین می تواند صرف دوباره منابع درآمدی شهرداری را در این موضوع با محدودیت بسیارمواجه کند و شهروندان دیگر را از خدماتی که ارائه می شود.

شهر 2

عوارض و مالیات دو موضوع مستقل از یکدیگر هستند

شهردار منطقه چهار شهرداری همدان با بیان اینکه مالیات و عوارض دو موضوع مستقل و متفاوت از یکدیگر هستند، گفت: بخشی از مالیات پرداختی به خزانه می رود اما عوارض پرداختی از سوی مردم در همین شهر و منطقه مربوطه هزینه می شود.

یوسفی نوید با اشاره به اینکه محل درآمد شهرداری در راستای ارائه خدمات به شهروندان از محل پرداخت عوارض، نوسازی و حق کسب و کار ها و ... تامین می شود، عنوان کرد: در نوسازی سراسر شهرک ولیعصرحتی یک درصد عوارض پرداختی نداشته ایم. از میان 2 تا 2500 واحد تجاری موجود در مرکز شهر تعداد کسانی که حق کسب و کار پراخت کرده اند بسیاربسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه در برخی از امور مرتبط به شهر مانند نظافت و .... چاره ای در پرداخت مطالبات پیمانکاران نداریم، گفت: دراین وضعیت دیگر نمی توان اینگونه متصور شد که شهروندان به وظایف خود در ارتباط با امور شهر عمل نکرده اند، پس شهرداری نیز از ارائه خدماتی مانند نظافت سرباز زند چرا که در غیر اینصورت تمام شهر در بهم ریختکی به سر خواهد برد و آشفتگی وصف ناپذیری برقرار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ماهانه 700 میلیون تومان هزینه خدمات شهری است، گفت: با هر بارش برف میلیون ها تومان هزینه صرف می  شود و همینطور در موضوعات مشابه.

شهردار منطقه چهار شهرداری همدان در پاسخ به اینکه در پرداخت مطالبات شهروندان در ارتباط با شهرداری آیا بزنگاهی تعریف شده است، عنوان کرد: بالاترین تضمین در پرداخت مطالبات و عمل به وظایف شهروندی، احساس مسئولیت شهروندان در انجام وظایف خود نسبت به شهر است.

یوسفی نوید فرهنگسازی در این زمینه را به عنوان مهمترین موضوع عنوان کرد و گفت: در جهت تحقق این امر رسانه می تواند نقشی موثر را ایفا کند و در پرداختن و شفاف سازی و اطلاع رسانی در این زمینه پیشبرنده باشد؛ رسانه می  تواند نقش پرداخت عوارض، وصول مطالبات شهرداری، پرداخت عوارض نوسازی  و کسب و پیشه و ... را در ارتقای کیفیت خدمات شهری برجسته کند.

شهر 5

تفاوت کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان با وصول مطالبات و حقوق شهرداری

وی در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی در کیفیت خدمات ارائه شده می توانست با وصول مطالبات شهرداری  و انجام وظایف شهروندی اتفاق بیفتد، عنوان کرد: با عمل به این موضوع قطعا شاهد وضعیتی متفاوت در کیفیت و کمیت خدمات مورد نظر خواهیم بود.

به عنوان مثال اگر قرار بر آسفالت ریزی به حجم مشخص و در مناطقی خاص است، می تواند حجمی دیگر و تمام مناطق و کوچه ها را دربرگیرد. می توان سنگفرش بازارها را محقق کرد و در نقاطی که پارک وجود ندارد به احداث آن اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه از تمام عوارضی که در این منطقه مورد پیش بینی قرار گرفته بود تنها بخشی از آن محقق شد، گفت: این موضوع می تواند تمام خدمات شهری مد نظر در این منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و آن ها را با کاهش کیفیت روبرو کند.

وی با بیان اینکه اگر واحدهای ساکن در همدان را 170 هزار واحد درنظربگیریم و میزان عوارض پرداختی در عناوین مختلف از نظافت و جمع آوری زباله و ... را 100 هزار تومان، آنگاه میزان وصولی ما باید 17 میلیارد تومان باشد و برای منطقه 4 نیز اگر محاسبه بفرمائید نزدیک به 5 میلیارد تومان خواهد شد. این عدد در واقعیت به سختی و با مشقت در بدست آوردن آن، به یک میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با اشاره به واحدهای تجاری که در مناطق حصار و دیزج هستند و عوارض سالیانه خود را پرداخت نمی کنند، گفت: درست است که در این منطقه بحث محرومیت مطرح است، اما مغازه هایی که دارای رد و بدل و انتقال هایی میلیاردی هستند باید عوارض مربوط به کسب و پیشه خود را به صورت کامل بپردازند.

شهردار منطقه چهار شهرداری همدان افزود: شهروندان و مردم بایستی به همانگونه که انتظار دریافت خدمات از سوی شهرداری را دارند خود نیز در پرداخت عوارض و انجام  امور مرتبط به وظایف شهروندی خود کوشا باشند تا بتوانیم با مشارکت یکدیگر لحظاتی همراه با آرامش را در شهری زیبا تجربه کنیم.

شهر 6

وضعیت شهرداری متاثر از شرایط اقتصادی خواهد بود

یوسفی نوید با بیان اینکه شهرداری ها دارای درآمد پایدار نیستند، افزود: فروش تراکم در شهرداری همدان مانند فروش تراکم در شهری مانند تهران نیست، در کدام نقطه از شهر همدان شما می توانید برج احداث کنید که بتوانید از آن درآمد کسب کنید  یا اصولا شدت ایجاد برج در چنین شهری چگونه است. در مناطق پایین شهر کسی به دنبال احداث برج نیست.

وی با اشاره به فضاهایی که سال ها دارای عناوینی همچون فضای آموزشی، کاربری فضای سبز و ... هستند، گفت: عملا تغییر کاربری در عناوینی اینچنین و تملک آن ها بسیار محدود است و منابعی که بتوان برای آن ها کاربری که دارای درآمد باشد از دست می رود.

وی با بیان اینکه دستگاه های دیگر می توانند به مجلس دسترسی داشته باشند و با مراجعه به تهران برای دستگاه مربوطه برای خود کسب بودجه بیشتری طلب کنند، عنوان کرد: این موضوع که می تواند درآمد بیشتر و بودجه بیشتری را برای دستگاه ها به وجود آورد، عملا برای شهرداری غیرممکن است و تنها سازمان شهرداری ها مطرح می شود که آن هم بستگی به تصمیمات دولت دارد که همان بودجه ناچیز را برای شهرداری ها درنظربگیرد یا که خیر؟

وی با اشاره به بهای میلیاردی هر اتوبوس شهرداری گفت: در برابر قیمت های میلیاردی اتوبوس شهرداری و هزینه ای که صرف هر یک از آن ها می شود، اگر شهرداری بخواهد قیمت واقعی خدمات خود را دریافت کند باید به ازای 500 تومان مبلغ 3 هزار تومان را از شهروندان دریافت کند و منابع تامین این نوع از هزینه ها بسیار محدود است.

وی با بیان صرف هزینه های میلیاردی که جهت بازگشایی هر یک از معابر صرف می شود، عنوان کرد: شهرداری ها گاه برای تملک برخی از پلاک ها  وبازگشایی معابر آن باید هزینه هایی میلیاردی که برابری می کند با بودجه یک سال و یا چند سال آن ها صرف کنند که این امر به هیچ وجه منطقی نیست؛ اما در پاره ای  از موارد ضرورت است.

حال اگر شهروندان در اداره امور شهر با پرداخت عوارض خود و بهای کسب و پیشه و ... مشارکت نکنند و دیگر دستگاه های حاضر شهرداری را حمایت و همراهی نکنند به نظر شما آیا می توان وظایفی اینچنین خطیر و پرهزینه را سرانجام داد؛ این درحالی است که بخش زیادی از شهروندان در این شرایط طلب خدمات مطلوبتر و با کیفیت تری را از شهرداری که در تامین منابع وظایف اصلی خود با سختی روبرو است، می کنند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی حاکم و گرانی برخی از مصالح و مواد اساسی مورد نیاز بخش عمرانی، گفت: با توجه به تورمی که حاصل می شود و افزایش حقوق کارکنان و قراردادهای پیمانکاری و خرید املاکی که با گرانی مواجه شده اند، فعالیت موثر شهرداری بیش از پیش با محدودیت همراه خواهد بود و این عوامل داخلی و خارجی بر ارائه باکیفیت خدمات اثرگذارخواهد بود، هر چند ما تاکنون تمام تلاش خود را در راستای حفظ سطح خدمات خود و رضایت شهروندان انجام داده ایم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر