English

زهرا صبری در کارگاه خلاقیت در کارگردانی:

با ۱، ۲ و ۳، ۱۲۳ نسازید

زهرا صبری در بخشی از کارگاه «خلاقیت در کارگردانی» که قسمت عمده آن به کار عملی گذشت ضمن تاکید بر این که خلاقیت یاددادنی نیست گفت: با ۱، ۲ و ۳، ۱۲۳ نسازید. از روتین فکر کردن دست بردارید و یک گام آن سوتر از چیزی را که همواره هست ببینید.

با ۱، ۲ و ۳، ۱۲۳ نسازید

به گزارش خبرگزاری موج همدان، در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، کارگاه خلاقیت در کارگردانی روز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه با مدیریت زهرا صبری در قالب کارگاه‌های تخصصی جشنواره بیست و ششم برگزار شد. 

زهرا صبری در ابتدای این کارگاه گفت: خلاقیت یاددادنی نیست. من در کارگردانی‌هایم کاری را انجام می‌دهم که جایی نه دیده باشم و نه شنیده باشم. این گونه نیست که شما شش ساعت در کارگاه منِ نوعی بنشینید و بگویید خلاق شده‌ام! من فقط روی آتش درون‌تان فوت می‌کنم، حال یا آن آتش روشن می‌شود یا نمی‌شود، یا با فوت من خاکستر رویش بلند می‌شود یا نه. 

وی با اشاره به خاطره‌ای از طراحی پوستر روز جهانی تئاتر عروسکی به مناسبت نودمین سال تأسیس یونیمای جهانی (اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی) ادامه داد: به من پیشنهاد داده شد پوستر روز جهانی تئاتر عروسکی را برای یونیما طراحی کنم. من گفتم طراح نیستم و آن‌ها گفتند می‌دانیم طراح نیستی اما در یونیمای جهانی طی ۲ سال اخیر تصمیم بر این شده است تا پوستر این روز توسط هنرمندان بین‌المللی تئاتر عروسکی طراحی شود. من به تخم‌مرغی فکر کردم که از روزنه‌هایش نخ‌هایی رد شده است و جنین جوجه می‌خواهد با وصل کردن خود به آن‌ها به جهان عروسک‌ها بپیوندد. این ایده اولیه من بود و در ابتدای راهی قرار داشتم که تا آن زمان تجربه‌اش نکرده بودم. شروع به ساخت عروسک و عکاسی از آن کردم. از ساخته‌هایم عکاسی می‌کردم و برای طراح گروهم، می‌فرستادم. تا این که یک نفر جوجه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را که اکنون حتما همه‌تان دیده‌اید، برایم فرستاد و من همه چیز را کنار گذاشتم! به طراحم گفتم نه! اگرچه من پیش‌تر این جوجه را ندیده بودم اما نمی‌خواستم حتی از ذهن یک نفر بگذرد که پوسترم را با دیدن آن طراحی کردم. طرحم را عوض کردم و در نهایت دو نیمه تخم‌مرغ را با پاپیه‌ماشه ساختم، در حالی که پاهای جوجه از پشت بیرون زده بود و دو نیم‌کره تخم‌مرغ روی هم بودند. اتودهایی با ۲ نیمه تخم‌مرغ و جوجه ساخته شده زدم و بیش از ۴۰۰ عکس با تلفن همراه از این اتودها گرفتم. از بین تمام عکس‌های گرفته شده یک عکس را انتخاب کردم و بعد باقی امور مربوط به پوستر انجام شد. این عروسک هم اکنون در موزه‌ای در اسپانیا نگه‌داری می‌شود. 

این نویسنده، کارگردان و طراح عروسک در کارگاه خلاقیت در کارگردانی گفت: من نمی‌خواهم بگویم کجای تئاتر ایرانم اما برای جایی که هستم زحمت بسیار کشیده‌ام و باید بدانید که در همان یک متر در یک مترتان آبرومند باشید. اگر الان آن پوستر را که طراحی‌اش با من بود سرچ کنید می‌بینید که چقدر با طرحی که در ابتدا برایتان گفتم متفاوت است. تقلید صفر و شباهت صفر، این چیزی است که نباید فراموشش کنید. تکرار می‌کنم، خلاقیت درس‌دادنی نیست و باید بگردید و ببینید نگاه‌تان چگونه است. 

صبری در ادامه به تمرینی پرداخت که طی آن بر توجه به جزئیات برای خلق کاراکتر تاکید می‌کرد. تاکید او بر این بود که نباید بر سطح متمرکز شد و باید به زمینه شکل‌گیری اتفاقات توجه کرد. او در این زمینه گفت: ما که راه می‌افتیم چه کسی هستیم و می‌خواهیم چه کار کنیم. این نکته‌ای است که از کوچکترین جزئیات متعلق به یک شخصیت، از نوع لباس پوشیدنش و دلایل آن تا تک‌تک آن‌چه در کیف دستی و جیب‌هایش یافت می‌شود، قابل درک و دریافت است. 

وی در تمرینی از اعضای کارگاه خواست ابتدا در مورد محتویات جیب‌ها و کیفشان صحبت کنند و سپس به خالی کردن جیب و کیف‌شان بپردازند. صبری با این تمرین به توجه بر این نکته تاکید کرد که هر وسیله‌ای حتی کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت می‌تواند نشانگر بخشی از شخصیت یک کاراکتر باشد. او گفت هر وسیله‌ای می‌تواند پدیدآورنده یک ایده باشد و ادامه داد خلق شخصیت می‌تواند از پیرامون شما آغاز شود. 

صبری در ادامه با استفاده از تمرینی به تشویق اعضای کارگاه به فکر کردن به گونه‌ای دیگر پرداخت. او با اشاره به این که با ۱، ۲ و ۳، ۱۲۳ نسازید از اعضای کارگاه خواست از روتین فکر کردن دست بردارند و یک گام آن سوتر از چیزی را که همواره هست ببینند. 

تمرینی که وی از اعضای  کارگاه خلاقیت در کارگردانی خواست به آن فکر کنند شهر گربه‌ها بود. شهری که اداره و مدیریت آن بر عهده گربه‌هاست و انسان‌ها در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند. سوالاتی که او مطرح کرد عبارت بود از که آیا انسان‌ها لباسی بر تن دارند یا نه؟ آیا حرف می‌زنند؟ اندازه‌شان در قیاس با گربه‌ها چقدر است؟ بیمارند، ضعیفند و انسان‌‌هایی هستند که مشکلی دارند و به همین دلیل به شهر گربه‌ها فرستاده شده‌اند؟ و... او از اعضای کارگاه خواست با فکر کردن به این سوالات با پاسخ آن ها در جلسه دوم کارگاه او که دوشنبه ۲۰ آبان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود حضور یابند. 

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در همدان در حال برگزاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر