English

محمدمهدی نیک‌مرادی مطرح کرد:

صدور مجوز‌های تغییر کاربری/ رفع تداخل اراضی ملی

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان از رفع تداخل اراضی ملی و مستثنیات، واگذاری اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی، صدور مجوز‌های تغییر کاربری و ... که از وظایف امور اراضی جهاد کشاورزی است، سخن گفت.

صدور مجوز‌های تغییر کاربری/ رفع تداخل اراضی ملی

به گزارش خبرگزاری موج همدان، محمدمهدی نیک‌مرادی، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امور اراضی پنج وظیفه و 95 زیرعنوان دارد اظهار کرد: رفع تداخل اراضی ملی و مستثنیات، کاداستر، واگذاری اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی، صدور مجوز‌های تغییر کاربری و موافقت‌های تبصره 4 و مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز از وظایف امور اراضی جهاد کشاورزی است.

 

رفع تداخل اراضی

وی به موضوع رفع تداخل اراضی و مستثنیات اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح از سال 94 آغاز شده و تاکنون در استان 15 قرارداد به مساحت 238 هکتار و به ارزش 91 میلیارد ریال بسته شده است ادامه داد: تاکنون بیش از 60 میلیارد ریال برای اقدامات انجام شده به مشاوران پرداخت شده که 90 درصد اعتبارات ملی و 10 درصد استانی بوده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تا پایان سال مالی بیش از 11 میلیارد ریال بابت اقدامات رفع تداخل اراضی ملی پرداخت خواهد شد افزود: سال گذشته در بخش مساحت قرارداد‌ها بیش از 11 درصد رشد داشته‌ایم و اکنون به قرارداد 102 هزار و 500 هکتار رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه مشاوران جهاد کشاورزی در 168 پلاک مستقر هستند بیان کرد: 54 پلاک به مساحت 104 هزار و 33 هکتار در استان رفع تداخل شده که از این میزان 7 هزار و 449 هکتار از اراضی بین مردم و دولت تداخل داشته و به نام اشخاص رفع تداخل شده است.

نیک‌مرادی با اشاره به اینکه در سال‌جاری باید رفع تداخل 60 هزار و 500 هکتار از اراضی انجام شود تصریح کرد: در استان همدان حدود یک‌میلیون هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که باید در جریان کاداستر اصلاحات انجام شود.

وی در رابطه با این موضوع که چقدر از این رفع تداخلات به نفع مردم است افزود: 95 درصد اراضی دارای همپوشانی در سهم اشخاص انجام می‌شود چراکه سابقه کشت دارند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی همدان در ادامه به موضوع کاداستر اشاره کرد و با بیان اینکه به دلیل عدم وجود کاداستر چهار مشکل وجود دارد ادامه داد: اختلافات مالکیتی، عدم وجود آمار دقیق، جلوگیری از افزایش سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به دلیل مشکلات و عدم وجود اسناد دارای حدود و ثغور از مشکلات نبود کاداستر است.

وی با بیان اینکه 168 هزار و 250 هکتار از اراضی کشاورزی همدان قرارداد کاداستر به تعداد 153 پلاک منعقد شده است افزود: از این تعداد 33 پلاک به مساحت 30 هزار هکتار نهایی شده و از این مساحت برای 18 هزار و 327 هکتار محدوده قطعات نهایی شده است.

نیک‌مرادی وظیفه سوم امور اراضی جهاد کشاورزی را واگذاری اراضی ملی برای طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی دانست و افزود: واگذاری اراضی ملی به بخش کشاورزی و غیر کشاورزی دو مزیت دارد، اول اینکه از فشار بر بخش مرغوب اراضی کشاورزی برداشته می‌شود و دیگر اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و غیر کشاورزی انجام می‌شود.

صدور مجوز طرح‌های کشاورزی

وی تصریح کرد: سال گذشته در استان همدان 77 هزار و 978 متر مربع برای طرح‌های کشاورزی شامل بره‌پرواری، انبارداری و نگهداری مواد غذایی، ساخت کشتارگاه و بسته‌بندیدمنوش مجوز داده شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: برای طرح‌های غیر کشاورزی 167 هزار و 845 متر مربع مجوز برای طرح‌های کارخانه تولید آسفالت، نیروگاه بادی، تصفیه‌خانه آب و نیروگاه خورشیدی داده شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 245 هزار و 500 هکتار از اراضی ملی را برای طرح نیروگاه خورشیدی تخصیص گرفتیم افزود: 120 هکتار در کمیسیون مربوطه مصوب شده و 50 هکتار به متقاضیان واگذار شده است.

نیک‌مرادی با موضوع صدور مجوز و مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز پرداخت و با بیان اینکه سال گذشته 285 فقره طرح تبصره 4 با عنوان صادر شده است افزود: طرح‌های تبصره یک خارج از بخش کشاورزی هستند که در این راستا در سال گذشته 3.5 فقره مجوز با 38 عنوان صادر شده است.

وی ادامه داد: 2 هزار و 549 فقره بازدید از طرح‌های تبصره یک و تبصره چهار انجام شده تا در صورت وقوع تخلف پیگیری شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی همدان به مسئله مقابله با تغییر کاربری‌های غیر مجاز اشاره کرد و با بیان اینکه در سال گذشته در استان همدان گشت‌های حفظ کاربری 327 هزار و 180 کیلومتر گشت‌زنی داشتند ادامه داد: گشت‌ها مجهز به سیستم GPS هستند.

وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 941 اکیپ روز عملیاتی گشت زنی در قالب 20 هزار و 153 نفر ساعت در استان همدان انجام شده است افزود: سامانه 131 برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در راستای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز در نظر گرفته شده است.

نیک مرادی با از 563 تماس با سامانه 131 تعداد 363 تماس تغییر کاربری غیر مجاز بوده است افزود: 255 فقره پرونده در سال گذشته به مراجع قضایی ارجاع شده که برای 150 مورد رای صادر شده و حکم قطعی قلع و قمع برای 55 فقره به مساحت 12 هزار و 497 متر مربع گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه 48 فقره تخریب به مساحت 3 هزار و 168 هکتار بدون حکم قضایی انجام شده است تصریح کرد: قانون اجازه داده در برخی موارد تخریب بدون حکم قضایی انجام شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با فضای سبز داخل شهر و حریم شهر افزود: مسئولیت فضای سبز محدوده شهر با شهرداری است و نسبت به قلع و قمع اختیاراتی دارد.

وی ساخت و ساز‌های اراضی کشاورزی به چهار گروه ساخت و ساز قدیمی ساخته شده قبل از سال 74، نوسازی ساختمان‌های قدیمی، ساخت و ساز‌های باز مجوز و بنا‌های غیر مجاز تقسیم کرد و ادامه داد: تغییر کاربری‌های غیر مجاز در سال گذشته رشد داشته چراکه مردم آخر هفته خود را با باغات می‌روند.

نیک مرادی با اشاره به اینکه بیشترین مقاومت در برابر تغییر کاربری در فضای سبز حریم شهر را کمیسیون ماده 5 انجام داده است افزود: برخی درختان به دلایل اقتصادی باید قطع شوند اما با قطع درختان مثمر برخورد می‌شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امور اراضی پنج وظیفه و 95 زیرعنوان دارد اظهار کرد: رفع تداخل اراضی ملی و مستثنیات، کاداستر، واگذاری اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی، صدور مجوز‌های تغییر کاربری و موافقت‌های تبصره 4 و مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز از وظایف امور اراضی جهاد کشاورزی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر