English

مهدی ریاحی خرم در گفتگوی اختصاصی با موج:

مشکلات پسماند با کلان شهرگرایی شدت خواهد گرفت

ریاحی خرم گفت: مکانی که برای سایت مدیریت پسماند همدان در نظر گرفته شده مناسب است اما نبود سرمایه گذاری در این حوزه مانع از بهبود و رشد سایت شده است و این سایت به شیوه ای غیراصولی در جریان است واین موضوع با کلان شهری همدان شدت خواهد یافت.

مشکلات پسماند با کلان شهرگرایی شدت خواهد گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، مدیر اسبق اداره کل محیط زیست استان همدان با اشاره به پسماند در کلان شهر  همدان گفت: مکانی که برای سایت مدیریت پسماند همدان در نظر گرفته شده مناسب است اما نبود سرمایه گذاری در این حوزه مانع از  بهبود و رشد سایت شده است و این سایت به شیوه ای غیراصولی در جریان است. باید سیستم تفکیک زباله، بازیافت و کمپوست مشخص باشد و تصمیمی در این خصوص گرفته شود.

 به عبارت دیگر در حال حاضر به دلیل ضعف در سرمایه گذاری، همدان با جمعیتی قریب به 600 هزار نفر در پسماند، تفکیک و بازیافت  زباله دارای مشکل است و این ضعف با افزایش جمعیت  یعنی کلان­ شهر شدن شدت خواهد گرفت

آیا زیر ساخت ­های محیط­ زیستی موجود می ­تواند جوابگوی کلان­ شهری همدان باشد؟

از زیرساخت­ های قابل توجه در چارچوب کلان­ شهر می­ توان به زیرساخت­ های محیط­ زیستی مانند وضعیت خاک، آب، هوا، شرایط فعلی پسماند، فضاهای سبز، اینکه استان تا چه حدودی استعداد توسعه فضای سبز، مرتع و جنگل را دارد و اینکه وضعیت حال حاضر ما چگونه است.

 جدای از تاکید بر موضوعات فوق، همدان از تنها شاخص مد نظر در کلان­ شهر شدن یعنی شمار جمعیت هم دارای محدودیت است. با در نظر گرفتن جمعیت فعلی همدان و اینکه متوسط رشد جمعیت این شهر از متوسط  رشد جمعیت در کشور کمتر است و اینکه متوسط رشد جمعیت 1.5 درصد باشد تا 50 سال آینده به جمعیت یک میلیون نفر خواهد رسید.

وضعیت فعلی پسماند در همدان جوابگوی کلان شهر شدن خواهد بود؟

مکانی که برای سایت مدیریت پسماند همدان در نظر گرفته شده مناسب است اما نبود سرمایه گذاری در این حوزه مانع از  بهبود و رشد سایت شده است و این سایت به شیوه ای غیراصولی در جریان است. باید سیستم تفکیک زباله، بازیافت و کمپوست مشخص باشد و تصمیمی در این خصوص گرفته شود.

 به عبارت دیگردر حال حاضر به دلیل ضعف در سرمایه گذاری، همدان با جمعیتی قریب به 600 هزار نفر در پسماند، تفکیک و بازیافت  زباله دارای مشکل است و این ضعف با افزایش جمعیت  یعنی کلان­ شهر شدن شدت خواهد گرفت.

آیا منابع آبی موجود، کلان­ شهر آینده را تامین خواهد کرد؟

و با توجه به محدودیت منابع آبی و اینکه فعالیت عمده استان بر خدمات و  کشاورزی قرار گرفته است ؛ با استقرار جمعیت یک میلیون نفری و کلان­ شهر شدن، در منابع آبی با مشکلات جدی و همراه با تنش روبرو خواهیم بود و کاهش منابع آبی در کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

 با کلان­ شهر شدن ارزیابی هوای همدان را چگونه می پندارید؟

همدان به دلیل توپوگرافی که دارد و اینکه با رشد صنایع همراه نبوده است؛ در حال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار است. اما اگر توسعه فیزیکی شهر باعث از بین رفتن باغات  و فضای سبز موجود شود، این زمینه هم با چالش همراه خواهد بود.

توسعه جنگل  و مراتع با  کلان شهر شدن تناسب خواهد داشت؟

از نظر توسعه جنگل، محدودیت و هدررفت سرمایه را شاهد خواهیم بود و ظرفیت موجود نخواهد توانست جوابگوی  افزایش شمار جمعیت باشد. در بخش مرتع با تخصیص آب فاضلاب  تصفیه شده می ­توانیم جهت توسعه مراتع گام برداریم و می­ توان مراتع را از برهنگی با اصول مهندسی خارج کرد و آبخیزداری را ارتقاء بخشید.

در توسعه فیزیکی شهر چه توصیه ­ای دارید؟

توسعه فیزیکی شهر باید به گونه ­ای مدیریت شود که به سمت شمال شهر یعنی به سمت شهرک مدنی و پایین تر از آن پیش رود. درتوسعه شهر بایستی مطالعات لازم وکافی انجام شود، ارزیابی و امکان ­سنجی شود و ظرفیت بورد هر منطقه سنجیده بررسی شود. به عنوان مثال  آیا ظرفیت بورد مطالعه شده برای گنجنامه  که روزانه 70 هزار نفر تعریف شده است، رعایت می ­شود؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه