English

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان؛

یشتر اراضی پرورش میگو به افراد بومی واگذارشده/پساب مزارع پرورش میگو برای رشد جنگل‌های حرا مفید است

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان گفت: یشتر اراضی پرورش میگو در استان هرمزگان به افراد بومی واگذارشده است و درحالی‌که بسیاری از قطب‌های صنعتی در حال رکود هستند، صنعت آبزی‌پروری در حال رشد و ارزآوری برای کشورمان در این شرایط سخت اقتصادی است.

 یشتر اراضی پرورش میگو به افراد بومی واگذارشده/پساب مزارع پرورش میگو برای رشد جنگل‌های حرا مفید است

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «عبدالرسول دریایی» صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به تاریخچه‌ی آبزی‌پروری در هرمزگان گفت: مطالعات 50 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو از بندرلنگه تا جاسک انجام شد و این مزارع به فارغ‌التحصیلان بومی واگذار شد.

وی بابیان اینکه پرورش میگو فراز و نشیب‌های بسیار داشته، ادامه داد: در دهه‌ی 80 شیلات این مزارع را به سرمایه‌گذاران جدید همچون جهاد نصر چراکه بومیان به دلیل عدم صرفه اقتصادی این مزارع را رها کردند و بانک‌ها نیز تنها در مزارع بالای  100 هکتار  حاضر به سرمایه‌گذاری بودند.

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان با اشاره به رونق پروش میگو در سال‌های اخیر تصریح کرد:  در سال‌های اخیر به دلیل تغییر روش پرورش و همچنین تغییر قیمت ارز پرورش میگو موقعیت مناسبی پیداکرده است.

دریایی ادامه داد: بیشتر اراضی پرورش میگو در استان هرمزگان به افراد بومی واگذارشده است و درحالی‌که بسیاری از قطب‌های صنعتی در حال رکود هستند، صنعت آبزی‌پروری در حال رشد و ارزآوری برای کشورمان در این شرایط سخت اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه میگوی تولیدشده در ایران صد درصد ارگانیک است، گفت: محصول میگوی ایران یکی از مرغوب‌ترین محصولات از این نوع در دنیا محسوب می‌شود.

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان در ادامه بابیان اینکه پساب مزارع پرورش میگو ضرر و زیان‌هایی کمتر از سایر پساب‌ها دارد، گفت: این پساب سرشار از مواد غذایی است و حتی در مواردی برای رشد جنگل‌های حرا مفید است.

دریایی با اشاره به اینکه آب برگشتی حوضچه‌ها نمی‌تواند برای اکوسیستم زیان‌آور باشد گفت: این آب برگشتی حاوی مواد غذایی است و این را در نظر داشته باشید که اگر میزان مواد غذایی زیاد باشد در وهله‌ی اول به خود میگوها در حوضچه‌ها  ضرر می‌رساند.

وی بابیان اینکه تمام مزارع پرورش آبزیان پروانه‌ی بهره‌برداری دارد گفت: از سال 90 به این‌سو شیلات دیگر متولی دادن مجوزها نیست و تنها متولی توسعه و معرفی کننده پتانسیل‌ها است؛ در حال حاضر 15 دستگاه اجرایی و سه کمیسیون دیگر در تأیید صلاحیت و اعطای مجوز نقش دارند.

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان با اشاره به سازوکار اعطای مجوزها تصریح کرد: شیلات زمین‌های مستعد را با ظرفیت به سازمان نظام‌مهندسی جهاد کشاورزی معرفی می‌کند و این سازمان با ایجاد شرایط به افراد متقاضی واگذار می‌کنند.

دریایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اداره کل حفاظت از محیط‌زیست وظیفه‌ی  کنترل تبعات زیست‌محیطی و اعطای مجوزها را بر عهده دارد گفت:  محیط‌زیست باید مزارع پرورش میگو را موظف کند تا حوضچه‌های ماند ایجاد کنند بااین‌وجود به‌جرئت می‌توان گفت که استانداردهای رعایت شده در ایران از سایر نقاط دنیا بهتر است.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم بازسازی ذخایر دریایی خاطرنشان ساخت: در سال گذشته به‌منظور بازسازی این ذخایر 46 میلیون قطعه بچه میگو رهاسازی شد و در سال آینده نیز در حدود 50 میلیون قطعه رهاسازی خواهد شد.

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان هامور و حلوا سفید را گونه‌های در معرض خطر قلمداد کرد و افزود: علاوه بر رهاسازی لاروها ما با سیاست‌گذاری‌هایی به دنبال بازسازی ذخایر آبزیان هستیم؛ به‌طور مثال با تشویق صیادان به پرورش ماهی در قفس تا حدود زیادی این معضل مرتفع خواهد شد.

دریایی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب در استان هرمزگان پرورش آبزیان صورت نگرفته بود، گفت: ما تنها در سال گذشته با تولید 15 هزار و 300 تن میگوی پرورشی و با پرورش 4 هزار و 500 تن ماهی در قفس مقام نخست در کشور را کسب کردیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه  6 مرکز تکثیر ماهی‌های زینتی نیز در هرمزگان وجود دارد، گفت: طرح‌های پرورش جلبک و صدف را نیز در دستور کارداریم و امیدواریم با توسعه‌ی این بخش به قطب پرورش آبزیان در منطقه تبدیل شویم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه