English

برداشت موفقیت‌آمیز یک و نیم تن ماهی خاویاری در هرمزگان

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان از برداشت بالغ‌بر یک و نیم تن ماهی خاویاری برای اولین بار در قالب پروژه پایلوت استخرهای ذخیره آب کشاورزی واقع در شهرستان حاجی‌آباد خبر داد.

برداشت موفقیت‌آمیز یک و نیم تن ماهی خاویاری در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، «عبدالرسول دریایی» بابیان اینکه این پروژه در راستای  تحقق اهداف شیلات و عملی کردن برنامه‌های  اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است، هدف از اجرای آن را توسعه آبزی‌پروری در آب‌های داخلی و به‌ویژه استفاده بهینه از ظرفیت استخرهای ذخیره آب کشاورزی موجود و در حال بهره‌برداری خواند.

وی تصریح کرد: با پیگیری شیلات هرمزگان، همکاری و حمایت دفتر بازسازی  و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران و مشارکت بخش خصوصی برای اولین بار پرورش ماهیان خاویاری در استان هرمزگان با موفقیت صورت گرفت و بیش از یک و نیم تُن ماهی خاویاری از گونه فیل‌ماهی از دو استخر ذخیره آب کشاورزی واقع در دشت گلروییه و جائین شهرستان حاجی‌آباد برداشت شد.

دریایی بابیان اینکه ماهیان خاویاری در دشت گلروییه در مدت‌زمان دو سال و سه ماه با وزن متوسط 12 کیلوگرم و در روستای جائین شهرستان حاجی‌آباد با مدت‌زمان پرورش یک سال و چهار ماه با وزن متوسط 5 کیلوگرم برداشت  شدند تصریح کرد: ماهی خاویاری برداشت‌شده  به مقصد کشور روسیه صادر گردید.

وی امکان‌سنجی پرورش ماهی خاویاری در شهرستان‌های غیر ساحلی، استفاده حداکثری چندمنظوره از منابع آب شیرین، افزایش بهره‌وری و فعال‌سازی ظرفیت‌های جدید توسعه آبزی‌پروری استان توأم با کشاورزی، ایجاد تنوع گونه‌ای در پرورش آبزیان، آبزی‌پروری در مناطق دور از ساحل، افزایش بهره‌وری و معیشت کشاورزان، افزایش تولید و مصرف گوشت آبزیان  را از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح خواند.

عبدالرسول دریایی گفت: خوشبختانه چنین طرح‌هایی به کمک کشاورزان آمده تا با غنی‌سازی آب، کاهش مصرف کود کشاورزی، ارتقای اقتصاد کشاورزان، کمک به صنعت کشاورزی از طریق ارزش‌افزوده و ...در استان هرمزگان بسیار ضروری است که خوشبختانه شیلات گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است.

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان بابیان اینکه اصولاً ماهیان خاویاری به نام استان‌های شمال کشور و دریای خزر شناخته می‌شود گفت خوشبختانه به همت شیلات هرمزگان  امروز در جنوب کشور و استان هرمزگان ماهی خاویاری گونه فیل‌ماهی در شرایط طبیعی و با بهترین رشد و کیفیت گوشت در استخرهای کشاورزی در حال پرورش است.

دریایی خاطرنشان شد با عنایت به اینکه این طرح در سطح پایلوت و برای اولین بار در استان اجرا گردیده است گفت: باوجوداینکه این مهم اولین تجربه شیلات استان، کارشناسان و مجریان پروژه است  نشان از شرایط مطلوب جهت توسعه پرورش این‌گونه باارزش است.

وی افزود پرورش ماهی خاویاری در استان هرمزگان می‌تواند در کنار فعالیت‌های کشاورزی و صرفاً با استفاده از آب مورداستفاده جهت آبیاری باغات صورت پذیرد که علاوه برافزایش بهره‌وری باعث غنی‌تر شدن آب و افزایش محصول، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و ارزآوری خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی