English

مسؤول بخش فنی و تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات برنج کشور:

درآمد ۷۵۰ میلیاردی با آبیاری تناوبی برنج

مسؤول بخش فنی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: مزیت اقتصادی حاصل از کشت سطح مازاد با استفاده از آبیاری تناوبی۷۵۰ میلیارد تومان است.

درآمد 750 میلیاردی با آبیاری تناوبی برنج

به گزارش خبرگزاری موج مازندران؛ مهدی رستمی با اشاره به فرارسیدن فصل کاشت برنج بر ضرورت استفاده از روش آبیاری تناوبی، اظهار داشت: با توجه به تحقیقات انجام شده استفاده از آبیاری تناوبی سبب افزایش عملکرد ۱۰ درصدی محصول و کاهش مصرف ۱۵ درصدی منابع آب می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از آبیاری تناوبی در مزارع شالیزاری مازندران ۵۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی را به همراه دارد و با صرفه‌جویی انجام شده ۵۰ هزار هکتار سطح مازاد کشت خواهیم داشت.

مسؤول بخش فنی و تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات برنج کشور گفت: مزیت اقتصادی حاصل از کشت سطح مازاد با استفاده از آبیاری تناوبی۷۵۰ میلیارد تومان است.

وی به استفاده از روش زهکشی میان‌فصلی در مزارع اشاره کرد و افزود: اگر این روش به کشاورزان آموزش و ترویج داده شود، افزایش عملکرد برنج به میزان پنج درصد معادل ۳۱ هزار تن را به دنبال خواهد شد.

رستمی بیان: استفاده از زهکشی میان‌فصلی سبب تأمین آب برای سایر محصولات کشاورزی خواهد شد.

وی درباره بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی برنج تصریح کرد: این بخش تحمل و مقاومت گیاه را نسبت به آفات مهم مانند کرم ساقه‌خوار برنج و بیماری بلاست مورد بررسی قرار می‌دهد.

مسؤول بخش فنی و تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات برنج کشور ابراز داشت: این امر از یک سو جلوگیری خروج ارز از واردات تکنیکال سم از خارج می‌شود و جلوگیری از آلودگی منابع آب و حفظ محیط زیست را به همراه دارد و از سوی دیگر سبب صرفه‌جویی هنگفت در مصرف قارچ‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها می‌شود.

وی گفت: معرفی فرمولاسیون‌های جدید علف‌کش‌های کم‌مصرف از تحقیقات دیگری است که در بخش گیاه‌پزشکی انجام می شود و علف‌کش‌هایی که در گذشته مصرف می‌شد پرمصرف و یا با دوزهای بالای مصرف می شد و امروزه با تحقیقات انجام شده علف‌‌کش‌های کم مصرف در کشت انواع برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد که انواع علف‌های هرز را در شرایط غرق‌آبی و غیرغرق‌آبی از بین می‌برد.

رستمی ادامه داد: برای مدیریت بیماری‌ها، قارچ‌کش‌های کم‌مصرف مانند «ناتیوو» برای مبارزه با بلاست برنج در ارقام بومی و پرمحصول معرفی شد که میزان مصرف این قارچ‌کش در هکتار ۱۶۰ گرم است و صرفه اقتصادی و ارزی را به همراه دارد و سازگار با محیط زیست و مناسب برای مزارع برنج ارگانیک است.

وی با بیان اینکه برای ضدعفونی بذر برنج قارچ‌کش «نوردوکس» مورد معرفی قرار می‌گیرد که برای بیماری پوسیدگی طوقه استفاده می‌شود، ادامه داد: این قارچ‌کش بسیار کم‌مصرف است و ۱۳۰ گرم را برای ۱۰۰ کیلوگرم بذر برای در زمین دو هکتاری می‌توان مورد استفاده قرار داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی