English

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز:

سامانه جامع مدیریت بانک‌های نشاء برنج کشور طراحی و تولید شد

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز با بیان اینکه برای نخستین‌بار سامانه جامع مدیریت بانک‌های نشاء برنج کشور را طراحی و تولید شد، گفت: تمامی بانک نشاها تحت وب قرار می‌گیرند و اطلاعات کشاورزان ثبت و مرحله رشد نشاها ثبت می‌شود.

سامانه جامع مدیریت بانک‌های نشاء برنج کشور طراحی و تولید شد

به گزارش خبرگزاری موج مازندران؛ بهمن امیری‌لاریجانی با اشاره به اینکه مازندران میزبان هوشمندسازی کشاورزی در سطح کلان خواهد بود، اظهار داشت: ایستگاه هواشناسی خودکار و هوشمند را راه‌اندازی کردیم و طراحی، تولید، استانداردسازی و بومی‌سازی انجام شد و یک دوره کشت از آن مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: نمونه خارجی این دستگاه ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و توانستیم با داخلی‌سازی این تکنولوژی هزینه این دستگاه را به کمتر از ۳۰ میلیون تومان کاهش دهیم و صرفه‌جویی ارزی را برای استان داشته باشیم.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز افزود: با راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی هوشمند تمامی داده‌های اقلیمی را مکان‌محور در بازه‌های زمانی دلخواه به موبایل کاربر وصل کنیم تا اطلاعات مکانی منطقه را برای کشاورز و کاربر به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: طراحی، تولید و ساخت سیستم آبیاری هوشمند ویژه شالیزار در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز راه‌اندازی شد که در بستر مخابراتی  و تکنیک اینترنت اشیا فعال هستند و مستقل از مدیریت کشاورز و حضور فیزیکی کشاورز سطح آب را در شالیزار مدیریت می‌کند.

امیری‌لاریجانی تصریح کرد: این مرکز تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه صنعتی شریف و نوشیروانی بابل منعقد کرد تا با استفاده از سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره‌ای تمامی اراضی زراعی و باغی را رصد کنیم و مشکلات و مسائل کشت را به کشاورزان اطلاع‌رسانی کنیم و توسعه‌های ترویجی را به کشاورزان آموزش دهیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر با تغییر اقلیم، بیابان‌زایی، افزایش قیمت محصولات کشاورزی، تخریب محیط زیست و کیفیت غذا مواجه هستیم که همه این موارد جزء چالش بخش کشاورزی است و برای درمان این چالش‌ها نیاز به داده‌های به‌هنگام، دقیق و به روز داریم و از طریق بسترهای کشاورزی هوشمند میسر خواهد شد.

امیری‌لاریجانی ادامه داد: ایجاد سامانه‌های نرم‌افزاری یکی از پیش‌نیازهای هوشمندسازی کشاورزی است و در این راستا برای ایستگاه هواشناسی اپلیکیشن موبایل طراحی کردیم تا کشاورز در هر زمان با وارد شدن در این اپلیکیشن دما و نمودار و وضعیت مزرعه را به جهت سرعت و جهش باد، میزان بارندگی، فشار هوا، رطوبت نسبی هوا، دما، رطوبت و شوری خاک بررسی شود.

وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار سامانه جامع مدیریت بانک‌های نشاء برنج کشور را طراحی و تولید کردیم و تمامی بانک نشاها تحت وب قرار می‌گیرند و اطلاعات کشاورزان ثبت می‌شود و مرحله رشد نشاها ثبت می‌شود، افزود: یکی از پیش‌نیازهای مدیریت وجود داده است و اگر دیتا وجود نداشته باشد نمی‌توان موضوعی را مدیریت کرد.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز گفت: ایجاد بانک داده در نظام کشاورزی یکی از بزرگترین پیش‌نیازها است که باید در حوزه‌های تخصصی ایجاد شود اما این موضوع در نظام کشاورزی وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه