English

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

لایروبی ۳ هزارهکتار آب‌بندان در مازندران

مدیرکل جهاد کشاورزی استان مازندران گفت : امسال برای لایروبی، مرمت و بهسازی ۳۵ قطعه آب بندان در مازندران به مساحت ۳ هزارهکتار برنامه ریزی شده است.

لایروبی ۳ هزارهکتار آب‌بندان در مازندران

به گزارش خبرگزاری موج مازندران ، عزیز الله شهیدی فر اظهار داشت :لایروبی آب بندان‌ها و بازگرداندن آن‌ها به زنجیره تولید همزمان با مصوبه آبان سال ۹۷ هیات دولت مبنی بر اختصاصی شدن کشت برنج در شمال کشور در دستورکار قرار گرفت.

وی ادامه داد : بر اساس این مصوبه لایروبی آب بندان‌ها به همراه سردهنه‌های زراعی با بهره گیری از فناوری‌های جدید و تامین اعتبار از پارسال آغاز و ۱۶۰ میلیاردتومان بودجه برای آن پیش بینی شد تا بر اساس پیشرفت کار میان سه استان مازندران، گیلان و گلستان در مدت سه سال تقسیم و به پایان برسد.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: به دلیل مشکلات منابع آبی ناشی از خشکسالی، کشت برنج به عنوان یک محصول استراتژیک به سه استان شمال کشور محدود و همراه با آن رویکرد چندین طرح زیرساختی از جمله لایروبی و مرمت آب بندان ها، تسطیح، تجهیز و نوسازی شالیزاری‌ها و طرح زهشکی مورد توجه دولت قرار گرفت.

شهیدی فر با بیان اینکه در سال مالی پارسال مرمت و لایروبی ۵۲ قطعه آب بندان‌های مازندران با مساحت هزار و ۱۲ هکتار اجرایی شد گفت: ۸۰ درصد آب بندان‌های استان نیازمند لایروبی بوده و هم اکنون متوسط عمق آب بندان‌ها یک تا یک و نیم متر برآورد شده که با لایروبی علاوه بر جلوگیری از کوچک شدن آب بندان‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی، بر عمق آن‌ها نیز افزوده خواهد شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه تامین آب زراعی، جمع آوری آب‌های زهکش، مخازن سیل گیر، پرورش ماهی و گردشگری از مزیت‌های آب بندان‌ها محسوب می‌شود افزود: با توجه به بارش ۳۵ درصدی باران در فصول زراعی و ۶۵ درصد در فصول غیر زراعی استان، ذخیره آب در آب بندان‌ها به عنوان یک پشتیبان، موجب دور شدن خطر از کشاورزی می‌شود.

شهیدی فر به پایان یافتن کار مطالعاتی ساماندهی ۳۳ قطعه از آب بندان‌های مازندران و انجام آن با اختصاص ۵۰ میلیاردتومان اعتبار تا پایان امسال اشاره و بر مشارکت مسئولان استانی از جمله استانداری، آب منطقه‌ای و کشاورزان در مرمت و بهسازی آب بندان‌ها با هدف سرعت بخشیدن به این امر تاکید کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران تعداد آب بندان‌های استان را ۹۳۱ قطعه با مساحت ۱۸ هزارهکتار اعلام کرد و گفت: با لایروبی همه آب بندان‌های مازندران، میزان ذخیره سازی آن‌ها از ۴۰۰ میلیون (در حال حاضر) به ۷۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

شهیدی فر با بیان اینکه انجام لایروبی آب بندان‌ها موجب کاهش استفاده از منابع آبی زیر زمینی به ویژه حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشاورزی در استان می‌شود افزود: بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای هم اکنون ۸ سد بزرگ و کوچک در مازندران با میانگین ظرفیت ذخیره سازی و آبگیری حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب (برابر با ذخیره سازی فعلی آب بندان ها) وجود داشته و با لایروبی آب بندان ها، به دو برابر افزایش می‌یابد.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران مدت ساخت سد را به طور متوسط ۷ تا ۱۰ سال، اما مطالعه، اجرا و بهره برداری از آب بندان‌ها شمال را کمتر از یک سال عنوان کرد و تصریح کرد: گردشگری و مسائل زیست محیطی از کارکرد‌های دیگر آب بندان‌ها محسوب می‌شود.

شهیدی فر با اشاره به اینکه از دیگر کارکرد‌های اقتصادی آب بندان ها، پرورش انواع ماهیان گرم آبی است گفت: بر اساس گزارش شیلات مازندران، هرساله ۳۷ تا ۴۰ هزارتن انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتوفاکدر آب بندان‌های مازندران تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه