English

واردات بی رویه و مهاجرت مهمترین دلیل کاهش تولید پیله و ابریشم در مازندران است

رئیس اداره نوغانداری مازندران گفت:واردات بی رویه و مهاجرت مهمترین دلیل کاهش تولید پیله و ابریشم در مازندران است.

واردات بی رویه و مهاجرت مهمترین دلیل کاهش تولید  پیله و ابریشم در مازندران است

به گزارش خبرگزاری موج، شوکت جلیل از بی رغبتی جوانان نسبت به این کار اشاره کرد و گفت : نوغانداری توسط برخی روستائیان که شغل آباواجدادیشان بوده دنبال می شود.

رئیس اداره نوغانداری مازندران با اعلام اینکه درچند سال اخیر وضعیت نرخ تضمینی پیله نسبت به سال های گذشته بهتر شده است ، تصریح کرد : قبل از این نرخ تضمینی پیله با بازار هم خوانی نداشته است و کشاورز دلسرد می شد.

وی دلایل کاهش مقدار تولیدرا واردات بی رویه پیله و ابریشم ، قاچاق و مهاجرت روستائیان به شهر اعلام کرد.

شوکت جلیل با اشاره به اینکه برای پیله ابریشم هر ساله دولت براساس معیارها نرخ تضمینی را تعیین و ابلاغ می کند ، افزود: نرخ تضمینی پیله ابریشم امسال نسبت به سال گذشته 9 درصدی افزایش یافته ویک کیلو پیله تر 18 هزار و 104 تومان خریداری می شود .

رئیس اداره نوغانداری مازندران با بیان اینکه خوشبختانه از سال 92 تاکنون قیمت پیله در بازار بهتر از نرخ تضمینی بوده است ، افزود : تمامی پیله های تر توسط تاجران و بازاریان پیله و ابریشم با نرخ ازاد و بیشتر از نرخ تضمینی خریداری می شود.

وی همچنین به وجود برخی کارخانه ها برای خرید چوب درخت توت خبر داد و گفت : این امر باعث شد تا روستائیان قبل از زمان موعود درختان قدیمی را قطع کنند.

شوکت جلیل گفت : در چند سال اخیر تولید نهال توت به صورت رایگان از طرف دولت تکثیر و در اختیار کشاورز قرار می گیرد.

رئیس اداره نوغانداری مازندران با بیان اینکه قیمت یک جعبه تخم نوغان 100 هزار تومان برای دولت هزینه دارد ، افزود : از این میزان هفت هزار و 500 تومان را کشاورز متقبل می شود و مابقی را دولت از طریق یارانه پرداخت می کند.

وی حمایت دیگر دولت را بیمه کرم ابریشم کشاورزان اعلام کرد که نصف قیمت را دولت پرداخت می کند.

شوکت جلیل مراحل پرورش کرم ابریشم را شامل تخم ، لارو ، شفیله و پروانه کرم ابریشم اعلام کرد : تخم نوغانی که در اختیار کشاورز قرار می گیرد 10 الی 11 روز طول می کشد تا تخم تکثیر شود و در هر جعبه اصولا 22 تا 24 هزار تخم قرار می گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه