English

۲۵ مهرماه؛ آغاز برداشت انار از انارستان‎های میانکاله

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: برداشت انار از انارستان‌های منطقه حفاظت‌شده میانکاله از 25 مهرماه آغاز و تا دو هفته ادامه دارد.

25 مهرماه؛ آغاز برداشت انار از انارستان‎های میانکاله

به گزارش خبرگزاری موج، زمان رضااحمدی اظهار کرد: برداشت انار از انارستان‌های میانکاله همچون سال‌های گذشته، از طریق تعاونی‌های زیست‌محیطی و سازمان‎های مردم‌نهاد دهستان میانکاله با هماهنگی و نظارت اداره حفاظت محیط زیست بهشهر صورت می‌گیرد.

وی افزود: برداشت اصولی و خردمندانه انار از منطقه حفاظت‌شده میانکاله از سال 90 آغاز شده است که توسط افراد آموزش‌دیده انجام می‎شود تا کمترین خسارت به این ذخیرگاه زیست‌کره وارد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: به‌طور معمول، هر ساله حدود 600 نفر برای برداشت انار در میانکاله ساماندهی می‌شوند و خرید و فروش انار نیز در درب ورودی منطقه حفاظت‎شده صورت می‌گیرد.

این مسؤول بیان کرد: 12 هزار هکتار از وسعت 68 هزار و 800 هکتاری پناهگاه حیات وحش میانکاله پوشیده از جنگل انار است و با برنامه‌ریزی انجام‎شده،  تنها در 5 هزار هکتار از انارستان‌های خارج از زون امن، برداشت این میوه انجام می‎شود و بر روی هر درختی نیز باید 30 درصد محصول جهت تغذیه حیات وحش منطقه باقی بماند.

رضااحمدی گفت: معمولاً زمان برداشت انار در میانکاله از نیمه دوم مهرماه است و در سال‌جاری نیز با برنامه‎ریزی انجام شده، این زمان از 25 مهرماه به‌مدت دو هفته است.

 تا پیش از سال 90 برداشت انار در منطقه حفاظت‎شده میانکاله با حضور جوامع محلی و افراد غیربومی صورت می‌گرفت که مشکلاتی چون شکار غیرمجاز، آتش‎سوزی و انباشت زباله را در پی داشته است اما از 6 سال گذشته تاکنون با ساماندهی خوبی که صورت گرفته، برداشت انار به‎صورت اصولی و توسط افراد آموزش‎دیده انجام می‌گیرد که سالانه حدود 800 تن انار توسط تعاونی‌های دهستان میانکاله برداشت و به‎فروش می‎رسد، بخشی از این منابع درآمدی صرف خرید تجهیزات، پاکسازی و برگزاری کلاس‎های آموزشی در میانکاله می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه