English

بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در بخش گل و گیاه سرمایه‌گذاری شده است

مدیرکل دفتر گل و گیاه و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی درباره سرمایه‌گذاری در بخش گل و گیاه گفت: بیش از 5 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شده که نشان‌دهنده این است که تولید گل و گیاه از هر نظری برای وزارتخانه مهم و مفید است.

 بیش از 5 هزار میلیارد تومان در بخش گل و گیاه سرمایه‌گذاری شده است

به گزارش خبرگزاری موج، غلامرضا تقوی در آیین دومین جشنواره و نمایشگاه گل و گیاه محمودآباد، اظهار کرد: برای سال 96 بیش از 26 هزار نفر بهره‌بردار را پیش‌بینی کردیم که آموزش دهیم که تا به امروز بیش از نیمی از این مقدار در حوزه‌های مدیریت گلخانه و مدیریت نوین انجام شد.

وی افزود: مدیریت نوین مثل استفاده از زنبورهای گرده افشان و استفاده از سیستم‌های نوین در گلخانه‌ها و همچنین معرفی انواع گلخانه‌هایی که با بهره‌مندی‌های مختلف تناسب دارند و در 6 ماهه دوم سال مفصل‌تر این کار را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل دفتر گل و گیاه و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها در طول برنامه ششم توسعه بطور کامل دیده شده و بیش از 3 هزار نفر در حوزه کارشناسان باید آموزش داده شوند و در حال تدوین برنامه‌ای هستیم که مسؤولان مراکز خدمات و کارشناسان تازه استخدام شده در این حوزه  با رویکرد گل و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی آموزش ببینند.

این مسؤول تصریح کرد: اعتقاد داریم که جشنواره به‌عنوان یک ابزار برای رونق‌بخشی به بخش کشاورزی و توسعه صادرات می‌تواند مفید باشد و گل غذای روح انسان است و بر اساس رویکرد وزارتخانه که تامین امنیت غذایی و توسعه صادرات است باید پرسید که امنیت غذایی بدون ایجاد تعادل روحی و روانی امکان‌پذیر است که یکی از این کارهایی که می‌تواند قوام ببخشد به کارهای ما همین پرورش گل و گیاه است.

تقوی اضافه کرد: در حال حاضر 6 هزار و 500 هکتار مزارع گل و گیاهان زینتی داریم که 2 هزار و 300 هکتار آن در گلخانه است و 4 هزار و 200 هکتار در فضای باز است و بیش از 30 هزار نفر به‌صورت مستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند و سه برابر این مقدار بصورت غیر مستقیم در این حوزه اشتغال دارند.

وی درباره سرمایه‌گذاری در بخش گل و گیاه گفت: بیش از 5 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شده که نشان‌دهنده این است که تولید گل و گیاه از هر نظری برای وزارتخانه مهم و مفید است و باید کارهای بیشتری را در این زمینه انجام دهیم و ما جایگاه مناسبی در دنیا نداریم.

مدیرکل دفتر گل و گیاه و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی افزود: با توجه به ظرفیتی که در کشور هست باید جهش اساسی داشته باشیم و در دنیا بیش از 20 میلیارد دلار گردش مالی در این بخش وجود دارد که سهم ایران در سال گذشته 24 میلیون دلار بوده و این قضیه باید آسیب‌شناسی شود چرا در کشوری با شرایط آب و هوایی بسیار مناسب اعم از نور، نیروی انسانی ارزان قیمت و انرژی چرا نتوانیم در شرایط ایده‌آل ظاهر شویم.

این مسؤول یادآور شد: با وجود اینکه در کشور بیش از 60 درصد محصولات و در مازندران بیش از 80 درصد محصولات صادراتی است باید به فکر جهش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها بود و بر اساس آسیب‌شناسی انجام شده ما نسبت به دنیا در سرانه مصرف گل اختلاف فاحشی داریم که در دنیا 150 شاخه گل ولی در ایران 18 شاخه گل در سال است.

تقوی درباره مشکل بعدی گل و گیاه اظهار کرد: بالا بودن ضایعات در بخش کشاورزی از مشکلات اصلی ماست و براساس اقلام فائو بین 20 تا 30 درصد ضایعات وجود دارد و اگر ما بتوانیم ضایعات را به چرخه اقتصادی برگردانیم قیمت تمام شده محصول برای کشاورز پایین می‌آید.

وی در پایان گفت: تاکنون ما در بخش گل و گیاه شاهد یک تشکل منسجم و مطالبه‌گر نبودیم با توجه به اینکه تشکل سنتی و قدیمی وجود داشته و با حمایت‌های وزارتخانه تشکل منسجم ایجاد شود تا در بازار و تامین نهاده‌ها و هم در بحث ارتقای دانش فنی تحول ایجاد کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه