English

اعتیاد زنگ خانه بسیاری از خانوارهای ایرانی را به صدا درآورده است

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اعتیاد زنگ خانه بسیاری از خانوارهای ایرانی را به صدا درآورده است، عنوان کرد: طبق یک کار پژوهشی در سال 89 - 90 در میان جمعیت 15 تا 64 سال کشور آمار اعتیاد 2 درصد بود.

اعتیاد زنگ خانه بسیاری از خانوارهای ایرانی را به صدا درآورده است

به گزارش خبرگزاری موج،محمودرضا هاشم ورزی اظهار کرد: براساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران؛ در میان مصرف کنندگان اشکال مختلف مواد مخدر تریاک مدال طلا، حشیش، بنگ، سیگاری، ماری جوآنا و گراس مدال نقره، هروئین مدال برنز و شیشه و آمفتامین رتبه چهارم را در کشور دارد اما طبق آمار شایع ترین مواد مخدر در دنیا؛ مصرف حشیش رتبه اول، شیشه و آمفتامین رتبه دوم و تریاک رتبه سوم را دارد.

وی افزود: در بررسی آماری سال 89-90 شیشه رتبه دوم را در ایران داشت اما با تلاش کارگروه های آسیب های اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر شیشه رتبه چهارم را در کشور دارد و الگوی مصرف تغییر کرده است.

هاشم ورزی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار تعداد مصرف کنندگان مشروبات الکلی خیلی بیشتر از مصرف کنندگان مواد مخدر است و البته تعداد موارد الکلیک یعنی کسانی که وابستگی جسمی و روانی به مصرف الکل دارند در کشور کم است اما تعداد مصرف کنندگان مشروبات الکلی در جامعه ما زیاد است و امروزه کمتر جشن و مهمانی وجود دارد که در آن مشروب سرو نشود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اعتیاد زنگ خانه بسیاری از خانوارهای ایرانی را به صدا درآورده است، عنوان کرد: طبق یک کار پژوهشی در سال 89 - 90 در میان جمعیت 15 تا 64 سال کشور آمار اعتیاد 2 درصد بود یعنی بیش از یک و نیم میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر وجود داشت و در همان سال یکی از سوال های پرسشنامه از جمعیت 15 تا 64 سال کشور این بود که شما طی یک سال گذشته یک نوع ماده مخدر یا الکل را تجربه کردید؟ و حدود 11 درصد این جمعیت پاسخ دادند بله حداقل یک بار تجربه کردیم یعنی معادل 8 میلیون نفر در کشور یک ماده غیرقانونی را حداقل یک بار مصرف کردند.

هاشم ورزی خاطرنشان کرد: مرکز ملی مطالعات اعتیاد طبق پژوهش هایی که در سال 90 انجام داد اعلام کرد که 4 درصد مردم ایران یعنی حدود 3 میلیون نفر معتاد هستند و حدود 3.5 میلیون نفر مصرف کننده تفننی مواد مخدر در کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: طبق آمارهای اعلامی مرکز ملی مطالعات اعتیاد حدود 3 میلیون نفر معتاد در جامعه داریم و با توجه به اینکه معدل خانوار ایرانی تقریبا 4 است سلامت روانی و عاطفی 11 میلیون نفر به صورت مستقیم درگیر اعتیاد شده است.

این روانشناس بالینی گفت: در سال 95 تعداد مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در ایران 3 هزار و 190 نفر بود که نسبت به سال 94 حدود 9 درصد رشد داشت در حالی که تعداد مرگ ناشی از مواد در جهان 207 هزار و 400 نفر است و وضعیت ایران در این آمار کاملا مشخص است.

هاشم ورزی تصریح کرد: بررسی های آماری در ایران نشان می دهد که 55 درصد والدین پس از 5 سال متوجه اعتیاد فرزندان خود می شوند یعنی فرزندان به راحتی می توانند والدین خود را به گونه ای فریب دهند تا متوجه اعتیاد آن ها نشوند اما مگر والدین با فرزندان خود در فضای خانه و خانواده در ارتباط نیستند؟ مگر شاهد تغییرات احساسی، عاطفی، رفتاری و کارکردی فرزندان در حوزه تحصیل و شغلی نیستند؟ که اینگونه از اعتیاد فرزند خود بی خبر می مانند.

وی با بیان اینکه حدود 55 درصد طلاق ها مربوط به اعتیاد است، خاطرنشان کرد: دانش اعتیاد مدیران ما پایین است و خیلی از مدیران فقط حرف می زنند و شعار می دهند اما در واقع برای معضل اعتیاد دغدغه ندارند و از طرفی دانش اعتیاد افراد جامعه ناکافی است و اینگونه می اندیشند که فرزند یا همسر ما که درگیر اعتیاد نیست پس برای چه باید در مورد اعتیاد اطلاعات و آگاهی داشته باشیم و به این فکر نمی کنند که شاید اعتیاد یک روزی زنگ خانه آنها را نیز به صدا در بیاورد.

این استاد دانشگاه گفت: بررسی ها و شواهد در کشور نشان می دهد که دختران همچنان که در بسیاری از عرصه های مثبت زندگی شامل علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی گوی سبقت را از پسران ربودند در زمینه اعتیاد نیز به پسرها نزدیک شدند.

هاشم ورزی خاطرنشان کرد: احساساتی و عاطفی بودن زن ها در مسیر زندگی سالم از نقاط قوت آن ها و در مسیر ناسالم از نقاط ضعف زن ها محسوب می شود و درست از همین ناحیه آسیب می بینند.

وی اظهار کرد: اگر قرار است یک رفتار جذاب ناسالم را در جامعه کم رنگ کنیم باید در نقطه مقابل آن رفتار سالم جذاب تری ایجاد کنیم اما با جمع آوری سنت سراها و قلیان ها از مکان های عمومی، قلیان خانوادگی شده است.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: طبق آخرین آمار در سال جاری 89 درصد معتادان مرد و 11 درصد زن ها هستند و سن اعتیاد در جامعه ما به زیر 13 سالگی رسیده است و بیشتر معتادان اعتیاد را در سنین نوجوانی 15 تا 26 سالگی یعنی سال های خلاقیت، تولید علم و سازندگی؛ آغاز کردند و 64 درصد معتادان متاهل و 53 درصد معتادان شاغل هستند.

هاشم ورزی اظهار کرد: اولین گام و پیشنیاز موفقیت در مدیریت شغلی و اجتماعی، مدیریت فردی در زندگی شخصی است یعنی برنامه ریزی، سازمان دهی، رهبری و نظارت در حیطه های 6 گانه زندگی و اهدافی که ما باید برای آن ها در طول سال در زندگی فردی خود برنامه ریزی کنیم که حسن خلق اساس مدیریت بوده و مدیریت صحیح اقتدار به علاوه صمیمیت است.

وی افزود: سلامتی فقط به این معنا نیست که جسم انسان سالم باشد بلکه علاوه بر جسم سالم؛ انسان باید خوشحال، شاداب و راضی زندگی کند تا بتواند از عهده مسائل معمول زندگی روزانه خود بربیاید که این موضوع نشان دهنده سلامت روانی فرد است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ابعاد 4 گانه وجودی انسان شامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، خاطرنشان کرد: سلامت نیز 4 جنبه دارد و یکی از جنبه های مهم ازدواج پاسخ دهی به نیازهای روانی و عاطفی انسان و همچنین یکی از جنبه های مهم تربیت فرزند پاسخ دهی به نیازهای روانی و عاطفی فرزند است.

هاشم ورزی تصریح کرد: سلامت اجتماعی یعنی انسان بتواند با هر فردی به غیر از خودش رفتاری مناسب و سازگارانه داشته باشد و سلامت معنوی یعنی انسان هدف و معنایی را دنبال کند و به اصل و اساسی پایبند باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی