English

دادستان عمومی و انقلاب قزوین:

با راه اندازی کارگروه صیانت از وقف در استان قزوین زمینه تقویت جایگاه وقف مهیا شده است

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: با راه اندازی کارگروه صیانت از وقف در استان قزوین زمینه تقویت جایگاه وقف مهیا شده و در این راستا شناسایی ظرفیت موقوفات از اولویت های دستگاه قضایی محسوب می شود.

با راه اندازی کارگروه صیانت از وقف در استان قزوین زمینه تقویت جایگاه وقف مهیا شده است

به گزارش خبرگزاری موج قزوین، جلسه کمیته احیاء موقوفات استان قزوین با حضور حسین رجبی دادستان، هاشمی مدیر کل راه و شهرسازی، خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی و حجت الاسلام مجیدی مدیرکل اوقاف و امورخیریه در اداره اوقاف قزوین برگزار شد.

حسین رجبی در این نشست اظهارداشت: استفاده از ظرفیت های اوقاف و موقوفه ها می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کند و حتما باید این توانمندی در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: در سال گذشته علیرغم اغتشاشات و حوادثی که رخ داد در استان قزوین شاهد کاهش 30 درصدی ورودی پرونده های کیفری و تعداد زندانیان بودیم.

دادستان قزوین تصریح کرد: با اقدامات فرهنگی انجام شده و همکاری نیروهای انتظامی در کلانتری ها و راه اندازی واحدهای مشاوره و فعالیت شوراهای حل اختلاف میزان سازش ها بیش از 218 درصد افزایش یافت.

رجبی گفت: همچنین 48 درصد پرونده های شوراهای حل اختلاف به صلح وسازش منجر شد که کار ارزشمندی است و می تواند به کاهش آسیب ها نیز کمک کند.

این مسئول قضایی بیان کرد: در میان 10 جرمی که بیشترین ورودی پرونده ها در محاکم را شامل می شود آمار سرقت خرد، مواد مخدر و توهین در صدر است که با یک برنامه ریزی توانستیم تعداد 10 هزار فقره پرونده را در دادسرا کاهش دهیم.

دادستان قزوین در ادامه اضافه کرد: باید بتوانیم از ظرفیت ارزشمند وقف برای کاهش آسیب های اجتماعی بخوبی بهره ببریم و پرونده های نزاع، سرقت و اعتیاد را به کمترین میزان برسانیم.

رجبی اظهارداشت: با راه اندازی کارگروه صیانت از وقف در استان قزوین زمینه تقویت جایگاه وقف مهیا شده و در این راستا شناسایی ظرفیت موقوفات از اولویت های دستگاه قضایی محسوب می شود.

دادستان قزوین یادآورشد: تعیین شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های مرتبط با وقف از دیگر کارهایی است که در حمایت از این موضوع انجام شده و این که شنیده می شود برخی افراد در حوزه وقف دست اندازی کرده و حقوق آن را پرداخت نمی کنند برای ما نیز نگران کننده است.

اوقاف قزوین1

رجبی در ادامه بیان کرد: در کنار همه حمایت های قانونی که از وقف داریم اما متذکر می شویم که گاهی گزارش هایی واصل شده که امانتداری در حوزه وقف رعاتی نمی شود و در مواردی هزینه های وقفی در امور دیگری مصرف می شود که انتظار داریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: از فعالیتها اوقاف حمایت کرده و تلاش می کنیم با صدور اهکام و دستورات قضایی مشکلات این بخش را کاهش دهیم.

در این نشست در خصوص برخی مشکلات از جمله الزام به دریافت استعلام از اداره اوقاف در زمان معامله املاک وقفی، 

ایجاد شعب ویزه دادرسی پرونده های وقفی در شهرستانها، استفاده از مجازات جایگزین حبس از سوی قضات، بازدید معاونان قضایی از وعضیت اراضی وقفی، اجرای مصوبات شورای حفاظت از حقوق بیت المال از سوی شهرداری ها مطالبی بیان شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه