English

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ثبت جهانی افطار افتخاری برای همه مسلمین است

پس از ثبت جهانی افطار که افتخاری برای همه مسلمین است مراسمی در شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور در حال برگزاری شد.

ثبت جهانی افطار افتخاری برای همه مسلمین است
به گزارش خبرگزاری موج

، نخستین آیین جهانی افطار ملل شامگاه دیروز یکشنبه ۱۹ فروردین با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ موزه ملت مجموعه سعدآباد برگزار شد.

اسماعیلی در حاشیه برگزاری نخستین آیین جهانی افطار ملل گفت: پس از ثبت جهانی افطار که افتخاری برای همه مسلمین است به همت دوستان عزیزمان در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی و سایر دوستان و همراهانمان در بخش‌های مختلف امشب و در شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان این محفل با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور در حال برگزاری است.

وی افزود: نگاه دولت در حوزه تعاملات فرهنگی این است که با اتکا به ارزش‌های سنتی، اصیل، بومی و دینی از آن‌ها به عنوان مزیتی مطلق، در گفت‌وگوهای فرهنگی با دنیا استفاده کند. خوشحال هستیم که برای اولین بار جلسه افطاری با حضور میهمانان خارجی در حال برگزاری است. آیین اصیل دینی ما که با سنت‌های ایران عزیز گره خورده، در هر نقطه‌ای از ایران پهناور و فرهنگی افطار به آیین فرهنگی تبدیل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: الحمدالله این اتفاق خودش موجب سنت‌های حسنه بسیار زیادی است مثل صله ارحام، ارتباطات گسترده همسایگی و خویشاوندی، مهربانی، ایثار، مواسات و… همه اینها در پناه آیین اصیل دینی که با فرهنگ اصیل ما گره خورده شکل گرفته و به‌عنوان آیین جهانی ثبت شده و خدا را برای این موفقیت شاکر هستیم. انشاالله این حرکت آغازی است برای حرکت بر مدار داشته‌های اصیل فرهنگی، ارایه آنها به دنیای جدید و ارایه همه زیبایی‌های نهفته در آیین‌های ملی و دینی ما به جهان امروز، که متأسفانه به دلیل حاکمیت مادی گرایی از عناصر معنویت تهی شده است و این رویکرد می‌تواند فضای بازسازی دوباره‌ای را برای جامعه بشری در حوزه معنویات و فرهنگ‌های اصیل فراهم کند.

اسماعیلی با بیان اینکه امت بزرگ اسلامی با جمعیتی بالغ بر دو میلیارد نفر است و این جمعیت با همنوعان خود تعامل گسترده دارد، افزود: آئین‌های فرهنگی از بسترهای مهم تعامل است و هرچه گسترش یابد می‌تواند به روح وفاق، همدلی و همکاری بین امت‌های مختلف منجر شود و ما به عنوان فرصتی بزرگ به این ظرفیت نگاه می‌کنیم.

در این‌آیین ۸۰ میهمان خارجی شامل سفرا، رایزنان و وابستگان فرهنگی و نمایندگانی از ۴۵ کشور جهان حضور داشتند. این نخستین بار بود که دنبال ثبت جهانی افطار در یونسکو تهران میزبان نمایندگانی از ۴۵ کشور جهان بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه