English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تنها ۴ روز برای هدیه دادن قلب و خرس قرمز تحمل کنید

اگرچه روز ولنتاین بعنوان روز عشق شناخته شده است اما ایرانیان باستان از بیست قرن پیش از میلاد روز سپندارمذگان را بعنوان روز عشق گرمی میدارند.

تنها 4 روز برای هدیه دادن قلب و خرس قرمز تحمل کنید

به گزارش خبرنگار  فرهنگی خبرگزاری موج ، قدردانی از عشق به حدی زیباست که در همه کشورها و ادیان وجود دارد، اما این آیین در کشورما دچار چندگانگی شده است، فراموشی روز عشق ایرانی و یا اسلامی سبب شده روز ولنتاین(روز عشق انگلیسی) گرامیداشته شود و عشاق به یکدیگر هدیه بدهند.

 به روز ولنتاین، ولنتاین قدیس یا جشن ولنتاین نیز می گویند، همچنین در تقویم قدیسین بعنوان بزرگداشت یک شهید مسیحی ثبت شده  که هر ساله در ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن ماه خورشیدی)  گرامی‌داشته می شود.

 

افسانه ای که  یک باره در جهان گسترش پیدا کرد

اگرچه افراد با هر دین و فرهنگ در برابر عشق سر تعظیم فرود می آورند اما اکنون کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده‌است که حداقل سه قدیس به نام ولنتاین یا والنتیوس وجود داشته‌اند که همگی به قتل رسیدند، به همین دلیل است که  چندین افسانه در بیان تاریخچه این آئین وجود دارد.

در حال حاضر این روز به یک جشن فرهنگی، مذهبی و تجاری مهم عاشقانه در بسیاری از مناطق جهان تبدیل گردیده است، در خصوص این روز روایت های بسیاری گفته شده است که از جمله آن می توان به زندانی شدن سنت ولنتاین رم به دلیل خدمت به مسیحیان تحت آزار و اذیت امپراتوری روم در سده سوم میلادی  اشاره کرد.

روایتی دیگر عنوان می شود  سنت ولنتاین برای سربازان مسیحی که ممنوع الازدواج بودند، مراسم عروسی برگزار کرده است.

اینکه این روز برای نخستین بار در کدام کشور گرامیداشته شده  به سده چهاردهم در انگلستان باز می گردد، جایی که معتقدند  ۱۴ فوریه روز جفت شدن پرندگان است، در این دوران مرسوم بود که عاشقان یادداشت‌های رومانتیک رد و بدل می‌کردند و یکدیگر را ولنتاین می‌نامیدند.

اما جشن قدیس ولنتاین توسط پاپ ژلازیوس یکم در سال ۴۹۶ میلادی ابداع و  در قرن ۱۴ و ۱۵ با عشق رمانتیک همراه گردید.

اگر چه روز ولنتاین در بسیاری از کشورها گرامیداشته می شود و حتی جشن رسمی  انجمن انگلیکان و کلیسای لوتری است اما در هیچ کشوری تعطیل رسمی نیست.

 

جشن ولنتاین ایرانی تنها چهار روز پس از روز ولنتاین

اما گرامیداشت روز  عشق در ایران باستان، از بیست قرن پیش از میلاد وجود داشته است، در تقویم ایرانی این روز 5 اسفند ماه بوده اما در تقویم کنونی روز 29 بهمن  روز عشق یا   سپندارمذگان یا «اسفندارمذگان» نامگذاری شده است.

ابوریحان بیرونی در یکی از آثار خود آورده است که  ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند،  در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می کردند و هر ماه اسامی خاص خود را داشت.

بطور مثال روز اول “روز اورمزد”، روز دوم، روز بهمن معنی “سلامت، اندیشه” که نخستین صفت خداوند است، روز سوم اردیبهشت یعنی “بهترین راستی و پاکی” که باز از صفات خداوند است، روز چهارم شهریور یعنی “شاهی و فرمانروایی آرمانی” که خاص خداوند است و روز پنجم “سپندار مذ” بوده است.

سپندار مذ لقب ملی زمین و به معنای گستراننده، مقدس، فروتن بوده ، زمین نماد عشق است چرا که با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد، به همین علت است که در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را نماد عشق می دانند.

از دیرباز در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می‌دادند و مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می‌کردند.

 

روز ولنتاین اسلامی چه روزی است؟

 در تاریخ قمری نیز روز عشق وجود دارد، که اولین روز از ماه ذی الحجه برابر  با سالروز زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام است، دراین روز مبارک، حضرت علی (ع) با برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خداوند متعال برترین فرستاده خود را شاهد این ازدواج قرار داد.

در کشور ما این روز را روز ازدواج نامگذاری کردند، حضرت فاطمه دختر حضرت محمد(ص) و از دوشیزگان ممتاز در زمان خود بود که پیش از خواستگاری امام علی(ع)، عمر و ابوبکر، حضرت فاطمه را از پیامبر خواستگاری نموده بودند که پاسخ پیامبر (ص) این بود  که حضرت فاطمه(س) منتظر وحی الهی هستند.

حال با دارا بودن روز عشق ایرانی و اسلامی می طلبد مسئولین مربوطه  با فرهنگ سازی این روز را بعنوان گرامیداشت روز عشق در جامعه گسترش  دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه