English

یک کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

امام کاظم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود

حجت الاسلام میرزایی گفت: چیزی که امروز مقام معظم رهبری آن را بعنوان جهاد تبیین می نامند و وظیفه خطیر خواص جامعه معرفی فرمودند، علمدار و پرچمدار این میدان امام کاظم(ع) بودند.

امام کاظم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود

حجت الاسلام میرزایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج ، با تسلیت سالروز شهادت باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر، اظهار داشت: امام کاظم(ع) در دوران ۳۵ساله امامتشان با زجرها و مرارت های زیادی از ناحیه حکام و خلفای بنی عباس روبرو بودند که با تدبیر و تیزبینی مناسبی که حضرت داشتند  جمعیت آن روز شیعه را به سلامت از مکر و نابودی نجات داد.

وی افزود: دوران امامت امام کاظم (ع) دوران خاصی است، چرا که حاکمان عیاش و بی کفایت بنی عباس چون هادی عباسی، مهدی عباسی و خود هارون، تمام اوقات و ساعاتشان را با خوشگذرانی و عیش و نوش سپری می شد.

این کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: دوران اسراف مالی بنی عباس در زمان امام کاظم (ع) بسیار بالا بود، بطوری که آمده است در عروسی زبیده همسر هارون و مادر امین چقدر سکه و طلا از نظر مالی هزینه شد.

میرزایی خاطرنشان کرد: گفته می شود فرشی که زیر پای آنها بود، از طلا بود و آمار عجیب از ریخت و پاش ها به ویژه در زمان هارون الرشید در تاریخ گزارش شده که نمونه آن در دوران ستم شاهی که از بودجه بیت المال و مردم گرفته میشد و صرف عیاشی ها و جشن های ۲هزارو ۵۰۰ ساله می شد، شاهد بودیم.

 

بیشتر بخوانید:

اعتلای آموزه‌های دین اسلام با اندیشه‌های متعالی امام موسی کاظم(ع)/ میراث دار حدیث نبوی

بخشی از بیانات رهبر انقلاب در مورد امام کاظم علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیّه + فیلم

سخنان آیت الله جواد آملی نسبت به سیره عملی امام کاظم(علیه السلام)

مداحی حاج محمود کریمی شهادت امام موسی کاظم (ع)

مداحی حاج محمدرضا طاهری شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع)

 

وی گفت: یکی دیگر از مسائل موجود در زمان امام کاظم(ع) فشار شدیدی بود که بر علویان و شیعیان جاری بود، بطوری که در یک دعوایی که یکی از علویان میخواست شهادت به مظلوم دهد، آن فرد را دادگاه و دستگاه آنها قبول نکرد تنها به جرم اینکه علوی و از سادات است.

این کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: یکی دیگر از سختی های دوران امامت، امام کاظم (ع) دوران فقر عمومی بود،  مردم در گرفتاری بد مالی و فشار استبدادی بودند که این موضوع خود معضلی بود؛ جدا از اینهمه مسائل و مشکلات فرقه های انحرافی بودند که هارون الرشید به آن بها میداد که این درد است، کسی مانند امام کاظم (ع) در حاشیه اما آنهایی که افکار انحرافی داشتند در صدر بوده و هارون عمدا آنها را تقویت می کرد که جمعیت آن روز جامعه را به سوی این فرقه های انحرافی سوق دهد.

میرزایی عنوان کرد: اینجا بود که وظیفه خطیر امامت امام کاظم(ع) آشکار می شد، ایشان بیشترین دوران امامت خود را در زندان ها و سیاه چاله های تاریک و نمور دستگاه ظلم و جور عباسی  سپری کرد  اما با این وجود امام (ع) لحظه ای از هدایت و ارشاد جامعه فروگزاری نکردند.

وی در ادامه افزود: ایشان کوچکترین فرصتی که برایشان بوجود می آمد برای تبیین مسائل و مشکلات استفاده می کرد، چیزی که امروز مقام معظم رهبری آن را بعنوان جهاد تبیین مینامد و وظیفه خطیر خواص جامعه معرفی فرمودند، علمدار و پرچمدار این میدان امام کاظم(ع) بودند.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: آنچیزی که امام با تدبیر،فکر و درایتشان بتواند جامعه را هدایت کند، جامعه ای که امام کاظم را در زندان و حاشیه قرار داده است  چه میتواند باشد، عمل و کردار ایشان خود نوعی تبلیغ و ارشاد بود، لذا حضرت سعی عجیب و تلاش بسیاری در رفع گرفتاری ها و احتیاجات مردم داشتند.

میرزایی خاطرنشان کرد: گفته می شود کیسه هایی را حضرت داشت  که اگر این کیسه های زر به فقیر و یا محتاجی می رسید دیگر فقر از زندگی او ریشه کن می شد، چرا که حضرت بعنوان تسکین به فقر و مشکل او نگاه نمی کرد که بطور مثال این مشکل را در یک ساعت و زمان خاصی بخواهد حل کند.

وی بیان کرد: خیلی ها آرزو داشتند از این کیسه های زری که امام کاظم (ع) داشتند و به فقرا می دادند گیرشان بیاید و مسائل و مشکلاتشان مرتفع می گردید.

این کارشناس مسائل دینی افزود: امام کاظم(ع) در همین قضیه که جهاد می داند و جامعه را تشویق و ترغیب می کند به رفع گرفتاری های مردم یک سعی و تلاش بسیاری داشت و خود حضرت نیز در این مسیر  حلال مشکلات  بود.

میرزایی گفت: یکی دیگر از کارهایی که حضرت در این برهه و زمان حساس انجام می داد این بود  که بیش از هزار برده را ایشان آزاد کردند که خود اینکار یک تبلیغ است، یعنی اسلام بدنبال این است که بردگان را آزاد کند  و با نظام برده داری مخالفت شدیدی دارد.

امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان و نهمین معصوم هستند، تولد آن حضرت در روز 20 ذی الحجه و شهادت ایشان در 25 ماه رجب است.

درخصوص نام و تعداد همسران امام موسی کاظم منبع دقیقی وجود ندارد و تنها به تعداد فرزندان ایشان پرداخته شده است. با توجه به اینکه تعداد سی و هفت فرزند دختر و پسر برای ایشان نام برده شده است، این گمان وجود دارد که ایشان قریب به 10 همسر داشته اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه