English

در گفت و گو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

کمبود مسجد برای برگزاری مراسم اعتکاف

یک کارشناس مسائل دینی و مذهبی گفت: در گذشته مراسم اعتکاف بسیار محدود برگزار می شد اما در حال حاضر به نحوی گسترش یافته است که در برخی استان ها برای برگزاری این مراسم فضا کم می آید.

کمبود مسجد برای برگزاری مراسم اعتکاف

یعقوب شاهمیری کارشناس مسائل دینی و مذهبی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج در خصوص ایام البیض و اعتکاف اظهار داشت: موضوع اعتکاف یک امر مستحبی است که در قرآن و روایت ائمه معصومین (ص) بسیار آمده است و گفته شده افراد در صورت توان در این مراسم شرکت کنند.

وی با بیان اینکه انجام اعتکاف زمان خاصی ندارد، افزود: اگرچه انجام اعتکاف در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب مرسوم شده و انجام میشود اما اعتکاف زمان خاصی ندارد و افراد می توانند در هر زمان این مراسم را بجا بیاورند.

این کارشناس مسائل دینی در خصوص دیگر روزهایی که می توان اعتکاف را برگزار کرد، گفت: هر روزی که از نظر تبرک روز خاصی بوده، مانند شب های احیای ماه رمضان و یا نیمه شعبان نیز این مراسم انجام می شود.

شاهمیری به حضور پررنگ جوانان و نوجوانان در این مراسمات خبر داد و خاطرنشان کرد: اگرچه به دلیل سختی اعتکاف انجام آن برای نوجوانان توصیه نمی شود اما در سال های اخیر شاهد این بودیم که اعتکاف در بین جوانان و نوجوانان گسترش پیدا کرده و برخی از مساجد این مراسمات را ویژه این افراد با برنامه های متفاوت فرهنگی برگزار می کنند.

وی با عنوان اینکه اعتکاف برنامه خلوتی میان انسان و خدا است، عنوان کرد: اگر چه این مراسم در جمع مومنین برگزار می شود اما در واقع فرصتی برای خلوت درونی انسان با خدا است.

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی با اشاره به اینکه در گذشته مراسم اعتکاف در مساجد شاخص و جامع هر شهر برگزار می شد، افزود: اما در حال حاضر به نحوی شده است که در برخی استان ها مسجد برای برگزاری این مراسم فضای فیزیکی کم می آوریم.

 

حضور گسترده مردم برای شرکت در یک مراسم مستحب

شاهمیری با اشاره به اینکه شاهد حضور گسترده مردم مسلمان ایران اسلامی در سنین مختلف در برنامه ای هستیم که کاملا مستحب است، گفت: اگر چه در این مراسم فرد سه روز خود را در مسجد حبس می کند و سختی های خاص خود را دارد اما شاهد حضور خیل عظیمی از مردم  در این مراسم هستیم.

وی اظهار کرد: اگرچه برخی بدنبال این هستند که جامعه را بدور از معنویت نشان دهند اما در اینچنین مراسمات شاهد آن هستیم که مردم چگونه مشتاقانه حضور پیدا می کنند و نشان می دهد که مسائل معنوی و راز نیاز با خداوند آنچنان جذابیت دارد که هیچگاه در دل مردم مسلمان ایران اسلامی ضعیف، محو و از بین نمی رود.

 

بیشتر بخوانید:

اعمال سه روز اعتکاف / اعمال ام داوود چیست؟

اعمال شب اول ماه رجب

اعمال و فضیلت ‌های کامل ماه رجب

چگونگی استفاده از باران رحمت در ماه رجب

دعای شب لیلة الرغائب چیست ؟ / اعمال اولین پنجشنبه ماه رجب

اعمال شب لیلة الرغائب/ذکر معروف لیلة الرغائب چیست؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه