English

قرآن از دیدگاه رهبر انقلاب

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: رهبر معظم انقلاب قرآن را کتاب تحول‌آفرین در علوم می‌دانند.

قرآن از دیدگاه رهبر انقلاب
به گزارش خبرگزاری موج

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی امروز، سه شنبه ۲۳ آبان در نخستین روز از برگزاری کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای با اشاره به گرایش های تربیتی اخلاقی، اجتماعی و سیاسی رهبر انقلاب در تفسیر قرآن گفت: مبانی تفسیری رهبر معظم انقلاب احصا شده و معظم له قرآن را کتاب تحول آفرین در علوم می دانند.

وی با ارائه تاریخچه ای از زندگی رهبر انقلاب و سیره تفسیری ایشان گفت: شخصیت امام خامنه ای حاصل تعامل سه حوزه مشهد، قم، نجف و ترکیبی از تعبد نقلی، عقلانیت و ولایت است. تفسیر عمومی رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۴۳ آغاز و تفسیر تخصصی معظم له برای طلاب در سال ۵۱-۱۳۵۰ش در مدرسه میرزاجعفر در مشهد آغاز شد که مربوط به سوره های مائده، توبه، انفال و یونس بود.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی با اشاره به شناخت و ارائه اندیشه‌های رهبر انقلاب در مباحث تفسیری، علوم قرآنی و علوم انسانی با صبغه قرآنی گفت: کشف نوآوری‌های قرآنی امام خامنه‌ای (دام‌ظله) و تبیین شخصیت قرآنی ایشان در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی از مهمترین اهداف این کنگره است.

وی با بیان این که ۲۳۳ پایان نامه در مراکز آموزشی کشور ناظر به این موضوع نگاشته شده است، اظهار داشت: سیره تفسیری امام خامنه ای روشی جامع است که در عین توجه به روش قرآن به قرآن از روش روایی و علمی نیز توجه کرده، روش اجتهادی جامعی را مورد توجه قرار داده اند.

رضایی اصفهانی با اشاره به نظریه های نوآمد قرآنی بر اهمیت بازسازی علوم انسانی بر اساس آموزه های قرآنی تصریح کرد و گفت: در راستای اهمیت تبیین رویکرد قرآن ناظر به علوم، رشته قرآن و علوم به ۱۰ گرایش در حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی تاسیس و اجرایی می شود.

دبیر علمی این کنگره بین المللی با بیان این که این همایش در ۱۵ کارگروه علمی برگزار می شود، ضمن اشاره به محورهای کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای تصریح کرد: حدود۵۳ نشریه شامل ۲۲ مجله علمی و ۳۱ مجله ترویجی و تخصصی برای انتشار مقالات منتخب کنگره اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: برگزاری ۲۰۰ پیش نشست، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی ترویجی مرتبط با محورهای همایش در شهرهای مشهد، اصفهان، گرگان، بندرعباس، سنندج، ساری، اهواز، دزفول، شوشتر، کرمان، قم، تهران، کربلا، استانبول و کراچی، تنها بخشی از رویدادهای علمی این کنگره بین المللی است.

در این مراسم از کتاب سه جلدی سلسله منشورات کنگره بین‌المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، چکیده مقالات دانشگاه آزاد اسلامی که به همت محمدعلی رضایی اصفهانی، محمد امینی تهرانی و محمدرضا حقیقت سمنانی گردآوری شده، رونمایی شد. همچنین از فائزه سادات عظیم‌زاده اردبیلی، حامد فتحعلیانی، سیدرضا موسوی و طیبه زارعی به عنوان نویسندگان مقالات برتر تقدیر شد.

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به همت این دانشگاه و جامعه المصطفی العالمیه با همکاری بیش از ۱۸۰ مرکز علمی در راستای اجرای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد و جامعه المصطفی العالمیه و در ۱۵ محور با موضوعات قرآنی برگزار شد. طی دو سالی که از امضای این تفاهم نامه همکاری می گذرد، ۱۸۳پیش نشست علمی، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی ترویجی برگزار شده است.

حدود ۲ هزار و ۳۴۰ چکیده مقاله و هزار و ۶۳۰ اصل مقاله به ۲۱ زبان از ۱۸ کشور، به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که از میان آنها ۴ مقاله انتخاب شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه