English

برنامه‌های هفته کتاب اعلام شد

علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات و دبیر سی و یکمین هفته کتاب، در نشست خبری امروز خود از برنامه‌های متنوعی برای ترویج کتابخوانی و تجلیل از ادبیات در ایران خبر داد.

برنامه‌های هفته کتاب اعلام شد

به گزارش خبرگزاری موج، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات و دبیر سی و یکمین دوره هفته کتاب در نشست خبری این رویداد که امروز (شنبه، بیستم آبان‌ماه) در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: باید ارج بنهیم و قدر بدانیم کاری که در ۳۰ دوره گذشته در این مجموعه صورت گرفته تا امروز که به سی و یکمین دوره آن می‌رسد.

 او سپس با اشاره به شعار هفته کتاب، «آینده خواندنی است»، گفت: شعار هفته کتاب، شعاری است که برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شده بود. این شعار، شعاری بود تا بتوانیم از برنامه‌ها و فعالیت‌های مفهومی به لحاظ هنری، بصری و گفتمانی در ایام سال هم استفاده کنیم و بتوان برنامه‌های کتابی را در طول سال با محور این شعار ادامه داد.

به‌گفته او، در ستاد هفته کتاب، دستگاه‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند تا مفهوم جشن مجدد کتاب را در نیمه دوم سال در جامعه گسترش دهیم. 

رمضانی یادآور شد: بناشده رویکرد کلی برنامه‌ها توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان باشد و در اعلانات این موضوع مطرح شده است.  پیش‌بینی‌شده برنامه‌هایمان از آغاز هفته کتاب (۲۳ آبان‌) از مدارس باشد.

 در ادامه محمدرضا هراتی، معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی که پیش‌تر  به اعلام برنامه‌های نهاد در یک نشست خبری پرداخته بود، در این‌باره توضیح داد.

کاظم آرمان‌پور به نمایندگی از ناشران دانشگاهی درباره برنامه‌های نشر کتاب دانشگاهی در هفته کتاب از جمله برگزاری جشنواره ملی نشر کتاب دانشگاهی، برگزاری دوره آموزشی در دانشگاه تهران با موضوع کارآفرینی مبتنی بر برندسازی نشر، تجلیل از ناشر پیشکسوت نشر دانشگاهی و معرفی کتاب برتر نشر دانشگاهی گفت. 

اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست دوره آموزش کتابخوانی و روش‌های ترویج کتاب برای فرهنگیان، جشن مردمی رویداد روستاهای دوستدار کتاب، جشن مردمی پایتخت کتاب که روز سوم آذرماه در سمنان برگزار می‌شود، برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی و انتخاب باشگاه برتر انتخاب با هدف تقویت ترویج کتابخوانی را از برنامه‌های این بخش خواند.

فتح‌الله فروغی، نماینده انجمن ناشران فرهنگی کودک و نوجوان  با بیان اینکه این رویداد را نباید فقط در یک هفته ببینیم، گفت: این رویداد را باید در طول سال دید و آن را حرکت و فرایندی مستمر با پشتوانه‌های مردمی قلمداد کرد. بجا نیست فقط متولی برپایی این هفته، یک نهاد دولتی باشد، بلکه هفته کتاب متعلق به جامعه است. 

 او در ادامه درباره برنامه‌های این انجمن برای هفته کتاب گفت: برنامه‌هایی مانند نشست آشنایی با قوانین و آیین‌نامه‌های امور مالیاتی، آسیب‌شناسی کتاب رفتاری کودک، باید و نباید ترجمه کتاب کودک و نوجوان و کارگاهی در عصر دیجیتال برگزار می‌شود. همچنین چالش‌های چرخه فروش کتاب کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های این انجمن است. 

فروهر معدنی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز  برنامه‌هایی مانند اختتامیه دومین جایزه کتاب مرغک، جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان، اجرای طرح ۲۰۲۰ و برنامه‌های فرهنگی برای مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای تهران، اجرای خاص با تماشاخانه سیار در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه تهران، برگزاری نشست‌های تخصصی و آموزشی با حضور کودکان و نوجوانان، برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی در ۳۱ استان کشور، برگزاری جشن کتاب با حضور کودکان و نوجوانان در تمام استان‌ها، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان، کودکان، نوجوانان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، برگزاری باشگاه‌های کتابخوانی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با حضور دانش‌آموزان در راستای طرح کانون-مدرسه و... را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

صلواتیان، دبیر جشنواره کتاب و رسانه نیز از خبرنگاران دعوت کرد در این جشنواره شرکت کنند تا این جشنواره از یک جشنواره حاشیه‌ای به جشنواره‌ای مورد توجه تبدیل شود.

شهریار امینیان، مجمع ناشران دفاع مقدس، ایجاد پایگاه مطالعاتی کتاب دفاع مقدس در سازمان‌های مختلف و  افزایش دسترسی به کتاب‌ها را از برنامه‌های این مجمع خواند. 

مسیح لهراسبی، مدیر امور کتابخانه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در این نشست درباره فعالیت‌های این مرکز در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران توضیح داد؛ برنامه‌هایی مانند شنبه‌های مساجد، سرودخوانی با موضوع کتاب و کتابخوانی، حضور مدیران ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در نماز جمعه، برگزاری ایستگاه مطالعه و تبادل کتاب.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، با اشاره به تغییراتی که در این سازمان به وجود آمده، از برنامه‌های این سازمان گفت و درباره جشنواره کتاب سال دانشجویی توضیحاتی ارائه داد.

مهدی سلیمیان، قائم‌مقام مجمع ناشران انقلاب اسلامی بزرگداشت پیشکسوات نشر، پویش ملی جایزه جهانی فلسطین و تجمع نویسندگان و شاعران در ۲۷ آبان از ساعت ۱۲ به وقت قدس که در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود را از برنامه‌های این مجمع خواند.  

در ادامه نشست، علی رمضانی از برنامه‌هایی که به عمومی‌تر شدن هفته کتاب منجر می‌شود، گفت و یادآور شد: هفته کتاب یک حرکت ملی و همگانی بوده و لازم است همه نهادها به آن بپردازند.

او در پاسخ به سوالی که در برنامه‌های هفته کتاب چقدر مردم دیده می‌شوند و آیا ارزیابی‌ از برنامه‌های برگزار شده صورت می‌گیرد یا صرفا صرف بودجه و ارائه بیلان کاری است و اگر ارزیابی انجام می‌شود، چگونه در دسترس قرار می‌گیرد، توضیح داد: برنامه‌های هفته‌ کتاب و جشنواره‌ها توسط مردم انجام می‌شود. مردم مخاطبان اصلی هستند. کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه‌ها، دستگاه‌هایی هستند که ذاتا مخاطب مردمی دارند و برخی نیز  ذاتا با مخاطبان و لایه مردمی مرتبط نیستند. این دغدغه شما درست است، اما بودجه ما بسیار کمتر از بودجه‌های دیگر است و نسبت به آن بهره‌وری‌ها را دریافت می‌کنیم. به‌عنوان دبیر ستاد هفته کتاب می‌گویم با بودجه اندک، نسبت به سایر فرآیندها، بهره‌وری بسیار بالایی داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه