English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

مهران مدیری؛ مرد هزار لبخند/ وقتی استعداد بیدار می‌شود!

مهران مدیری از آن دست هنرمندانی به‌شمار می‌رود که با ساخت سریال‌های متنوع کمدی در جعبه جادویی موفقیت‌های شگرفی را کسب و توانست به ذائقه مخاطب نزدیک شود و اینگونه لقب مرد هزار لبخند را از آن خود کند.

مهران مدیری؛ مرد هزار لبخند/ وقتی استعداد بیدار می‌شود!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نوروز سال 1372 بود؛ دورانی که کشور درگیر آثار و عوارض هشت سال جنگ تحمیلی‌ و در‌ آغاز دوره‌ سازندگی است و نیاز به خنده، شادی آفرینی و امید و تزریق آن در‌ جامعه به شدت‌ احساس‌ می‌شود‌ و در این میانه تلویزیون به عنوان‌ فراگیرترین رسانه‌ ملی باوجود این‌که امکاناتش‌ در حد پخش برنامه در تنها دو شبکه و به صورت‌ پاره وقت است باید بیش‌ترین نقش را ایفا کند، اما‌ متأسفانه دچار کمبود، سکون و رکود شده است. تلاش‌ها برای آوردن ستاره‌های برنامه‌ی محبوب‌ رادیویی«صبح جمعه با شما»که در زمان جنگ‌ تحمیلی توانست نقشی مشابه را به خوبی ایفا کند‌ به‌ ثمر نمی‌رسد. محتوا و مضامین مورد توجه‌ در این گونه طنزها ‌ نخ نما شده و تاریخ مصرف گذشته به نظر می‌رسید و بیش‌تر برای دهه‌ 60 مناسب بود تا دهه‌70 !

در این میان ناگهان با برنامه‌ «نوروز 27» تحولی در طنز تلویزیونی رُخ نمایی‌ کرد‌؛ در‌ این‌ برنامه ترکیبی و یک ساعته حضور گروهی جوانان پرشور و نشاط و سر حال که احتمالا به‌ صورت‌ کاملا‌ اتفاقی‌ وارد این برنامه شده بودند ناگهان مـلال‌زدگی‌ تمام بخش‌های دیگر‌ آن‌ را به فراموشی سپرد به طوری که هـمه‌ آن‌هایی که در عید نوروز تلویزیونی دیدن را‌ هنوز‌ در‌ برنامه‌ روزانه‌شان‌ داشتند اما همیشه چیز دندان‌گیری نصیبشان‌ نمی‌شد ترجیح می‌دادند هـر‌ شـب‌ حتما‌ در طول‌ این یک ساعت برنامه پای تلویزیون بنشینند و آن‌ها بخش‌ها و آیتم‌های ملال‌آور را‌ تحمل‌‌ کنند‌ تا به آیتم محبوبشان برسند. نفر اول این‌ آیتم‌های نمایشی، جوانی خوش سیما، ترکه‌ای‌ و کت‌ و شلوار پوش به نام«مهران مدیری» بود که مطمئنا با پیشینه‌ هنری مناسب‌ و البته‌‌ بـا‌ کمک یک شانس توانست راهی به سینمای‌ آن روزها باز کند.

مدیری تیکه کلام‌ها‌، حرکات‌ مشهور،گوش تلخی‌ها و طنازی‌های‌ نوذری را در مواجهه با شرکت‌کنندگان مسابقه‌‌ هفته، خنده‌های قهقهه‌وار شـهریاری و جوک‌های‌‌ بی‌مزه‌اش‌ به همراه واکنش‌های خنثای آتش‌افروز و جدیت نگاه منتقدان و مجری برنامه‌ هـنر هـفتم‌ را‌ در بررسی فیلم‌های جدی‌تر که در آن‌ برنامه‌‌ خاص‌ پخش می‌شد، آن‌چنان با مهارت بازیگری خود‌ مورد‌ هجو قرار داد که هر تماشاگری می‌توانست تصور کند که این جوان‌ خوش‌ قریحه‌ آینده‌ درخـشانی در طـنز تلویزیونی‌‌ ایران‌ دارد و همین‌ گونه‌ نیز‌ شد.

 

1

 

پرواز 75 و ساعت خوش

مجموعه‌هایی‌ چون‌«پرواز 75، ساعت‌ خوش» و«سال خوش» برنامه‌های بعدی‌ مدیری بودند که هم‌چنان‌ روند‌ برنامه نوروز 27 را با آیتم‌های‌ طنز مشابهی تکرار کردند‌، اما‌ همواره‌ بینندگان پر و پا قرصشان‌ را‌ داشتند و در بهترین‌ ساعات پخـش تـلویزیونی اسـتفاده می‌شدند.علاوه‌ بر این‌که مدیری کم‌کم‌ تـوانست‌ سـایهی خود را هرچه بیش‌تر‌ بر‌ سر‌ برنامه‌هایی که خود‌ در‌ آن‌ها حضور داشتند بگستراند‌ و بـخش‌های‌ ملال‌آور گذشته را کاهش دهد تا حدی که حتی‌ در‌ بعضی از برنامه‌های ساعت‌ خـوش خـودش‌ اجرای‌ برنامه را‌ بر‌ عهده‌ می‌گرفت.

 

2

 

ظهوری تازه

به این ترتیب مدیری پس از مدت کوتاهی‌ غیبت، در برنامه‌«77» که در سال 1377 آن‌ را از شبکه سوم سیما پخـش کرد ظهوری تازه‌‌ را‌ نوید داد؛ مدیری اینک دیگر خود مجری بـرنامه‌ بود و در پلاتوهای طنزی که با لاله صبوری در نقش همسرش داشت، در هر قسمت مجموعهای‌‌ از‌ بگومگوهای زن و شوهری را حول یـک مـوضوع‌ با یک خصیصه‌ زشت اخلاقی ترتیب می‌داد که باز هم متفاوت و نو بود و توانست محبوب‌ قلب‌های مردم‌ و پر‌ تماشاگرترین برنامه‌‌ تلویزیونی زمان خود‌ شود‌.

مهران مدیری این آیتم‌ها را در برنامه‌‌ بعدی‌اش«ببخشید شما؟!» هم‌چنان نگه داشـت، امـا در پلاتوها باز هم نوآوری دیگری‌ به‌ خرج داد و از صاحبان مشاغل مختلف، از کله پاچه فروش‌ گرفته تا منتقد فیلم، دعوت کرد تا بر پرسش‌های‌ متفاوت او درباره‌ این مشاغل که همه سؤالاتی‌ فکر شده و سرشار‌ از‌ طنز بودند‌ پاسخ دهند.

 

6

 

آغاز مسیری متفاوت

«پلاک 41»تقریبا آغاز مسیری متفاوت از گذشته در برنامه‌های مدیری بود‌، از این به بعد برنامه‌های مدیری بـه«تماما نمایشی» تبدیل‌ شدند‌ و دیگر‌ از‌ فـاصله‌گذاری و صحبت‌های رو به دوربین به عنوان پلاتو خبری نبود. اما پلاک‌ 41 که در آن مدیری‌ و ‌‌رامین‌ ناصر نصیر دو برادر فراز و فرودبودند که می‌بایست لحظاتی‌ خنده‌آور برای تـماشاگر‌ می‌آفریدند‌. مدیری خیلی زود و در زمان درست‌ این موضوع‌ را تشخیص‌ و به‌ این برنامه پایان داد تا در سال‌ 1379 با برنامه‌ای منحصر بـه فرد در شبکه‌‌ تهران ظاهر گردد؛«پاورچین»، برنامه‌یی که دیگر می‌شد به آن لقب یک مجموعه‌ تلویزیونی‌ کامل را‌ داد.

 

بیشتر بخوانید: 

مهران مدیری مجوز ساخت فیلم گرفت

آلبوم موسیقی مهران مدیری فعلا منتشر نمی‌شود

بازیگران «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری معرفی شدند

 

برره‌ای‌ها‌ می‌آیند‌

این بار مدیری یک استعداد ناب دیگر بازیگری‌ طنز را به برنامه‌ خود آورد که با ‌ ‌آمدن او عنوان‌ «برره»برای همیشه در اذهان تماشاگران‌ تلویزیون ایران ثبت شد‌. پس از این مجموعه‌ مهران‌ مدیری‌ به شبکه‌‌ سوم سیما بازگشت و سایر کارهایش را تا این‌‌ تاریخ در این شبکه ارایه داد. «نقطه‌چین» برنامه بعدی مدیری ادامه و دنباله‌ پاورچین‌ بود و هرچند هم‌چنان ارجاعاتش به‌ روح‌ جمعی‌‌ جامعه‌ ایرانی هم می‌خنداند و هم به تعمیق‌ وا می‌داشت، اما باز هم‌ در‌ حدودی دچار ملال و تکرار شده بود.

«باغ مظفر»چرخش‌ درست‌ مدیری در ادامه‌‌ روند کاری‌اش با بستن پرونده‌ی برره‌ای‌ها بود، هرچند جدیت انتقاد اجـتماعی در پس‌ لایه‌‌‌ طنزآمیز در کارش باقی ماند. باغ مظفر درباره‌‌ یک خاندان منقرض شـده‌‌ قـاجار‌ بود که با وجودی که می‌دانست سال‌ها‌ از‌ زمان‌ حکومت‌ مطلقش گذشته است هم‌چنان سعی در‌ حفظ‌ ابهت مـلوکانه عصر حجری‌اش داشت.

 

0.556431001286702717_71212_602

 

مرد هزار‌ چهره‌

اما شاید بتوان گـفت‌ که‌«مرد هزار چهره» کامل‌ترین مجموعه‌ تلویزیونی مهران مدیری‌ تاکنون بوده است. تا به این‌جا‌ بیش‌تر‌ کارهای‌ مدیری در زمره‌ طنزهای 90 شبی‌ بود و یا‌ با‌ شرایطی‌ مشابه آن ساخته می‌شد‌ و عمده‌‌ توجه بـرای طنزآفرینی بر متن‌های نویسندگان، بازیگری و حتی بداهه‌پردازی‌های بازیگران‌ استوار بود، اما مـرد‌ هـزار‌ چـهره اندکی متفاوت‌ از طنزهای معمولی‌ قبلی‌ بود‌ که‌ بعضا‌ مشمول‌ مقداری تعجیل‌ برای‌ رساندن برنامه بـه آنتن و از دسـت رفتن برخی ظرافت‌ها و حساسیت‌ها در این پروسه می‌شد؛ به این‌ ترتیب‌ در‌ این مجموعه‌ بـرای اولین بار در میان‌ کارهای‌ مدیری‌ تدوین‌‌ نقش‌ مهم‌ و برجسته‌ای در انجام کلیت کار یافته‌ بود، علاوه بـر ایـن‌که متن‌ها نیز بسیار منسجم‌تر نوشته شده بودند.

در ابتدای دهه ۹۰، مدیری بخت خود را با چند مجموعه دیگر نظیر ویلای من، شوخی کردم و عطسه امتحان کرد که هیچ‌یک از این کارها نتوانستند مسیر راه جدیدی را برای مدیری به همراه بیاورند. سرانجام مدیری به سمت یک ساختار متفاوت رفت و دورهمی را در دست گرفت. دورهمی، تلفیقی از جنگ ۷۷ و دیگر مجموعه‌های داستانی و البته آیتمی او بود.

 

18-1-3-165814Mard

 

مدیری در سینما

مهران مدیری اما هرگاه در سینما ظاهر شد نتوانست به اندازه‌ تلویزیون بدرخشد و جلب‌ نظر کند،انگار قاب کوچک تلویزیون‌ گزینه‌ مناسب‌تری برای رخ‌نمایی‌اش بود تا پرده عریض‌ و طویل در سالن تاریک سینما. فیلم«دیدار» محمد رضا هنرمند اساسا فیلمی‌ جدی بود و مدیری نیز در آن نقشی جدی داشت‌ و فیلم جایی‌ برای‌ عرض اندام قدرت‌های ویژه‌‌ طنزآفرینی او نبود.

«توکیو بدون توقف» شخصیت‌ طنزآمیزی مدیری را در قامت مردی غیرتی به نمایش‌ می‌گذاشت که اجازه نمی‌داد خواهرش با هیچ کس‌‌ ازدواج‌ کند و او را محصور و زندانی کرده بـود.

«دایره زنگی» نیز کاری نیست که مدیری‌ در آن جلوه‌ای داشته باشد. او در ایـن فیلم‌ نه‌‌ شخصیت‌پردازی‌ برجسته‌ای دارد که به یاد بماند و نه بازی‌اش‌ رنگی‌ از تازگی را در خود می‌پرورد.

«همیشه پای یک زن در میان است، درخت گردو، رحمان 1400 و ما همه باهم هستیم» دیگر فیلم سینمایی بود که مدیری در آن به ایفای نقش پرداخت.

مدیری چند سالی است که تنها در آثار سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی بازی می‌کند. او این روزها، فیلمبرداری دومین کار سینمایی خود را به پایان رسانده است. «ساعت ۶ صبح» به نویسندگی و کارگردانی  مهران مدیری  در تهران فیلمبرداری شد. این فیلم اولین تجربه‌ کارگردانی مدیری پس از هفت سال در سینما است. این فیلم دارای قصه‌ای ملتهب و اجتماعی بر اساس طرحی از عباس رافعی و علی اوجی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه