English

به مناسبت بزرگداشت علامه امینی؛

اعتلای اسلام و تبیین معارف اهل بیت(ع) دو مولفه مهم در اندیشه‌های علامه امینی / محدث و مفسر بزرگ جهان اسلام

علامه امینی را به‌عنوان یکی از پژوهشگران برجسته تاریخ معاصر و مفسر بزرگ جهان اسلام می‌شناسند که در راه اعتلای اسلام کوشید و با به یادگار نهادن کتاب الغدیر تنها دایره‌المعارف به اثبات مقام و جایگاه ولایت ‌پرداخت.

اعتلای اسلام و تبیین معارف اهل بیت(ع) دو مولفه مهم در اندیشه‌های علامه امینی / محدث و مفسر بزرگ جهان اسلام

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، شاید نتوان در تحقیق و مطالعه حوزه پژوهش‌های دینی فردی را مانند «عبدالحسین امینی» مشهور به علامه امینی را جست؛ محققی کوشا با همتی ستودنی، حدیث شناسی باذوق، دارای اندیشه عمیق و قلمی توانا که رنج سفرهای متعدد پژوهشی را به جان خرید و با جست وجو در کتب فراوان و با اندوخته‌های علمی سرشار، در راستای بازشناسی حقایق تشیع و وحدت بین مذاهب اسلامی و اعتلای اسلام، تلاش‌های بسیار کرد و با دقت نظر وقایع مهم تاریخ اسلام را بازشناسی و با امانت در نقل، براهین قاطع و نقدهای دقیق به رد شبهات و تحریفات پرداختند و حقایق والایی را آشکار کرد.

 

156445563

 

سیر زندگی علامه امینی

علامه امینی، در 1281 هجری خورشیدی در شهر تبریز و در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. او در کودکی با تیزهوشی و استعداد بی نظیر در درک مسایل دینی سبب حیرت همگان شد و نگاه پرسشگر علامه و پرورش در محیطی مذهبی زمینه را برای بالندگی هرچه بیشتر او فراهم کرد.

عبدالحسین از خردسالی به مطالعه کتاب‌‌های حدیثی، اعتقادی و به‌خصوص قرآن و نهج‌ البلاغه اشتیاق زیادی نشان می‌داد و آیه‌ های قرآن و سخنان تاثیرگذار امیرالمومنین(ع) در تاروپودش نفوذ می‌کرد و بدین ترتیب از شیفتگان اهل بیت(ع) شد.

علامه در 16 سالگی به نجف اشرف رفت و در این شهر به فراگیری علم مشغول شد و از محضر استادانی همچون آیات عظام «سیدمحمدبن محمدباقر الحسینی فیروزآبادی، سیدابوتراب بن ابوالقاسم خوانساری، میرزاعلی بن عبدالحسین ایروانی و میرزا ابوالحسن بن عبدالحسین مشکینی» کسب فیض کرد و پس از مدتی به زادگاه خویش بازگشت.

 

مزار++و+کتابخانه+علامه+امینی+در+نجف+اشرف

 

آثار برجای مانده از علامه امینی

علامه امینی، در مدت اقامت در تبریز به تدریس و تحقیق پرداخت کتاب ارزشمند «تفسیر فاتحه الکتاب» را در این دوره نگاشت اما این اندیشمند فرهیخته دوری از بارگاه مولای متقیان علی(ع) را تاب نیاورد و پس از مدت زمانی کوتاه رهسپار نجف اشرف شد.

علامه امینی آنچه را که در طول عمر پربرکت خویش آموخته بود بر لوح سفید کاغذ نوشت و بدین ترتیب آثار ارزشمند بسیار را به یادگار گذاشت که از آن جمله می توان به «شهداء الفضیله، ادب الزایر لمن یممّ الحایر، ثمرات الاسفار و الغدیر» اشاره کرد. وی در کتاب «الغدیر» نسبت به اثبات و دفاع از ولایت امیرمومنان(ع) همت گماشت. علامه امینی حدود 40 سال در کتابخانه‌های مختلف جهان به کنکاش پرداخت و آنگاه برگترین اثر تحقیق خود را بنام الغیر در دسترس اهل مطالعه و تحقیق قرار داد و بدین ترتیب بود که این کتاب عظیم از سده بیستم برای همه قرون گشت. علامه امینی درباره انگیزه خود از نگارش الغدیر می‌نویسد:«خدا گواه است که من جز آشکار کردن حق و خواندن مردم به سوی آن خواسته‌ای نداشتم.»

 

بیشتر بخوانید: 

علامه امینی از تنش آفرینی میان فرقه های اسلامی جلوگیری می‌کرد

منزل علامه مجلسی (ره) + فیلم

 

استنادهای علامه امینی در اثبات ولایت

شاید علامه امینی را در یافتن استنادها به دانش‌های مختلف در اثبات ولایت و حقانیت امام علی(ع) به عنوان نخستین جانشین بر حق پیامبر(ص) بشاسند. علامه امینی که در کتاب خود در پی اثبات ولایت امام علی(ع) بود به مجموعه ای از آیاتی که در حق ایشان نازل شده استناد کرده که به ۲ بخش آیات غدیر و آیات فضایل قابل تقسیم است.صاحب الغدیر با تکیه بر مستندهایی چون آیات قران، احادیث و روایات، اشعار و در نهایت تاریخ، به اثبات ولایت امام علی(ع)‌ پرداخته است. این عالم گرانقدر در پرداختن به این استنادها از روش جدل و احتجاج و ارایه عقاید مورد قبول طرف مقابل استفاده کرده است. علامه با این کار پیروان مذهب سنی را در مسیری قرار داده که چاره‌ای جز تأیید ولایت به حق امام علی(ع) ندارند زیرا در صورت عدم قبول این ولایت، به مقابله با هزاران جلد از منابع دست اول و مورد قبول خود پرداخته‌اند.

 

سرانجام علامه امینی

این عالم بزرگ جهان اسلام پس از تلاش‌های بی وقفه‌  در راه پیشرفت اسلام، تحصیل و تدریس معارف اهل ‌بیت(ع) سرانجام در 1349 هجری خورشیدی چهره در نقاب خاک کشید. پیکر علامه امینی با وصیت خودش در نجف اشرف و در حجره‌ای از کتابخانه امیرالمومنین (ع)، که خود بنیانگذار آن بود به خاک سپرده شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه