English

معرفی فینالیست‌ های ۲۰۲۳ قدیمی ‌ترین جایزه ادبی بریتانیا

فهرست کوتاه جایزه جیمز تیت بلک ۲۰۲۳ که قدیمی‌ترین جایزه ادبی بریتانیاست اعلام شد.

معرفی فینالیست‌ های ۲۰۲۳ قدیمی ‌ترین جایزه ادبی بریتانیا

به گزارش خبرگزاری موج، مجموعه‌ای از کتاب‌هایی با مضامینی الهام‌بخش مانند حس تعلق، سفر به آن سوی مرزها و غلبه بر مبارزات شخصی، فهرست کوتاه قدیمی‌ترین جایزه ادبی بریتانیا را تشکیل می‌دهند.

فهرست جوایز جیمز تیت بلک امسال شامل نویسندگانی از آمریکا، دانمارک، فنلاند و عمان است که با داستان‌هایشان خوانندگان را به آمریکا، انگلیس، کوزوو و پرتغال عصر رنسانس می‌برد.

رقبای جایزه داستانی امسال شامل کتابی درباره تجربیات یک دانشجوی عمانی در تلاش برای ساختن زندگی خود در بریتانیا، تجسم دوباره دیوید کاپرفیلد اثر چارلز دیکنز در کوه‌های آپالاچی آمریکا، داستانی از زندگی در سایه جنگ در کوزوو، و رمانی درباره زنان پیشروی قرن ۱۹ و ۲۰ است.

فینالیست‌های کسب جایزه ۱۰ هزار پوندی بخش داستان عبارتند از:

«درخت پرتقال تلخ» اثر جوخا آلهارتی، ترجمه از عربی توسط مرلین بوث

«دمون کوپرهد» اثر باربارا کینگ سولور

«بولا» نوشته پایتیم استاتوچی ترجمه از فنلاندی توسط دیوید هکستون

«پس از سافو» اثر سلبی وین شوارتز

در بخش بیوگرافی موضوع‌های درباره سفر یک زن از دوران کودکی به بزرگسالی در اوکلاهما، وقایع یک سفر ساحلی یک ساله از شمالی‌ترین نقطه دانمارک تا هلند، خاطراتی در مورد شاگردی نویسنده با نویسندگان الیزابت هاردویک و باربارا اپشتاین و آشنایی او با صحنه ادبی نیویورک، و روایتی هیجان‌انگیز از دو مسافر پرتغالی اولیه و دیدگاه‌های رقیب آن‌ها از جهان است.

فینالیست‌های جایزه ۱۰ هزار پوندی بخش بیوگرافی عبارتند از:

«دلتنگی» از جنیفر کرافت

«خطی در جهان: یک سال در ساحل دریای شمال» نوشته دورتی نورس، ترجمه از دانمارکی توسط کارولین وایت

«سپتامبر بازگردید: آموزش ادبی در خیابان شصت و هفتم غربی، منهتن» نوشته داریل پینکنی

«تاریخ آب» نوشته ادوارد ویلسون-لی

برندگان هر دو جایزه توسط دانشگاه در ماه جولای اعلام می‌شود.

فهرست نهایی و برندگان همچنین به عنوان بخشی از رویدادی زیر نظر بنیاد جایزه در جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبورگ در ماه اوت مورد بحث قرار خواهند گرفت. این دانشگاه همچنین یک دوره آنلاین رایگان را با همکاری جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبورگ ارائه می‌کند تا به خوانندگان این فرصت را بدهد که با داوران و سایر خوانندگان کتاب‌های فهرست کوتاه گفتگو داشته باشند.

جوایز جیمز تیت بلک تجلیل از کتاب‌ها را از اوایل قرن بیستم آغاز کرد. این جایزه به وصیت جانت تیت بلک کتز از خانواده نخ‌سازی مشهور کتز برای ایجاد دو جایزه کتاب سالانه برای یادبود همسرش جیمز تیت بلک ایجاد شد.

جوایز جیمز تیت بلک - که از سال ۱۹۱۹ توسط دانشگاه ادینبورگ اهدا می‌شود - تنها جوایز اصلی کتاب بریتانیا هستند که از سوی محققان و دانشجویان ادبیات داوری می‌شوند. از زمان آغاز اهدای جوایز چهره‌هایی چون گراهام گرین، کورمک مک کارتی، ایان مک ایوان، موریل اسپارک و اولین واگ در میان برندگان آن جای داشته‌اند.

سال پیش در بخش داستان «یک شوک» اثر کیتی ریدوِی درباره زندگی و روابط چند شخصیت مختلف از جنوب لندن و «یافتن راگا: بداهه‌نوازی در موسیقی هندی» نوشته آمیت چادوری کاوشی در موسیقی کلاسیک شمال هند در بخش بیوگرافی به عنوان برنده انتخاب شده بودند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه