English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

تندیس سراینده شاهنامه در قلب تهران/۶۴ سالگی مجسمه میدان فردوسی

64 سال پیش در چنین روزی از تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در میدان فردوسی تهران رونمایی شد. مجسمه‌ای شگفت‌انگیز که شاید برای شهروندان تهرانی و عابرانی که از میدان پر رفت و آمد فردوسی در قلب پایتخت ایران می‌گذرند یک اثر عادی باشد اما دارای زیبایی‌‌های هنری و فنی و خاطرات ماندگار فراوانی است.

تندیس سراینده شاهنامه در قلب تهران/64 سالگی مجسمه میدان فردوسی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، همه به این موضوع واقف هستند که فردوسی شاعر بلندمرتبه این مرز و بوم خدمات شایانی در راه اعتلای زبان فارسی کرده است و ایرانیان هر روز که می‌گذرد بیشتر متوجه عمق و عظمت خدمات بی‌دریغ او می‌شوند. حال در هر گوشه از این خاک نمادی از این حماسه‌سرای بزرگ ایرانی به‌جای مانده است، مجسمه این شاعر نامدار که امروزه به نمادی برای شهر تهران تبدیل شده‌است ساخته دست ابوالحسن‌خان صدیقی؛ مجسمه‌ساز شهیر ایرانی است که به او لقب میکل آنژ ایران را داده‌اند.

۱۷ خرداد ۱۳۳۸ با برپایی مراسمی باشکوه از مجسمه ابوالقاسم فردوسی در میدان فردوسی شهر تهران پرده‌برداری شد. ابوالحسن‌خان صدیقی نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ایرانی و از شاگردان کمال‌الملک بود.

مهر۱۳۱۳ کار نوسازی آرامگاه فردوسی در توس پس از شش سال به پایان رسید و بیستم این ماه طی مراسمی کم‌نظیر با حضور رضاشاه و مستشرقین و ایران‌شناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشایش یافت. ایران‌شناسان شرکت‌کننده در مراسم ضمن قطعنامه‌ای به فردوسی لقب «میهن‌دوست‌ترین ایرانیان» داده شد که عمر خود را داوطلبانه صرف خدمت به ایران، تاریخ آن و زبان پارسی کرد و تاریخ ایران (شاهنامه) را به شعر درآورد. این ساختمان در سال ۱۳۳۸ تعمیر و تزئینات آن افزوده شد. 

مورخان همگی ابوالقاسم فردوسی را تنها فرد در سراسر تاریخ بشر خوانده‌اند که بدون هر گونه دریافت، همه عمر خود را صرف زنده کردن تاریخ وطنش، خصلت‌های نیک ایرانیان و زبان پارسی و شناساندن فرهنگ و تمدن کهن میهنش کرد و به نوشته دکتر رضا‌زاده‌شفق، ۶۰ هزار بیت شعر گفت تا شکوه ایران باقی بماند و باعث افتخار و دلگرمی نسل‌های بعد باشد تا بدانند که چه میراثی گران‌بها و باعظمت برایشان باقی مانده است و با همه توان بکوشند که این میراث همچنان سربلند و بزرگ و عزیز باقی بماند. فردوسی برای به نظم درآوردن تاریخ ایران، اسناد فراوان خواند که خود او گفته است:

 «بسی رنج بردم بسی نامه (مکتوب و سند) خواندم، ز گفتار تازی (اسنادی که به زبان عربی نوشته شده بود) و از پهلوانی (اسنادی که به پارسی دوران اشکانی و ساسانی بود)».

در این نوشتار سعی داریم به مناسبت سالروز پرده‌برداری از مجسمه فردوسی در تهران برخی از مهمترین مجسمه‌های دنیا را معرفی کند. 

 

مولانا

 

مجسمه مولانا

مجسمه مولانا شاعر و محقق ایرانی به وسیله ارای اوکان ساخته شده و در کشور ترکیه با ارتفاع ۲۰ قرار دارد. برخی از منتقدان می گویند هیچ پرتره و تصویر قابل استنادی برای ساخت مجسمه مولانا وجود ندارد و از این جهت ساخت مجسمه مومی از این شخصیت بزرگ جهانی را قریب به واقع نمی دانند.

مام میهن

 

مجسمه مام میهن

مجسمه مام میهن فرا می‌خواند به عنوان مشهورترین بنای روسیه و به یاد بود قربانیان نبرد استالینگراد ساخته شده است. ساخت مجسمه مام میهن فرا می‌خواند در ۱۹۵۹ میلادی آغاز شد و در ۱۹۶۷ میلادی به پایان رسید. در زمان پایان ساخت، مجسمه  مام میهن فرا می‌خواند، بلندترین مجسمه بدون پایه دنیا بود. این مجسمه در واقع اثر مشترکی از یوگنی وچتیچ، مجسمه‌ساز مشهور دوره شوروی و همچنین نیکولای نیکیتن، مهندس سازه بود. یوگنی این مجسمه را به شکل زنی که در حال قدم برداشتن به سمت جلو و شمشیری از غلاف در آمده در دست دارد، طراحی و اجرا کرد. این مجسمه در واقع تمثیلی از مادر میهن‌ است که در حال فرا خواندن پسرها و دخترهایش و دعوت آن ها به عقب راندن دشمن است.

 

بودا

 

بهار معبد بودا

بزرگترین مجسمه جهان در کشور چین ساخته شده است و بهار معبد بودا نام دارد. بودا با ارتفاعی حدود ۱۵۰متر در میان باغی در استان هنان چین ساخته شد. این مجسمه تندیسی غول‌ پیکر از بودای وایروکانا یا بودای آسمانی چینی‌هاست. در ۲۰۰۱ میلادی طالبان ۲ مجسمه بزرگ قدیمی بودا در بامیان افغانستان را تخریب کرد. این ۲ مجسمه که در آن زمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بودند، در واقع جزو قدیمی‌ترین و بلندارتفاع‌ترین مجسمه‌های بودا در دنیا به حساب می‌آمدند. کمی پس از تخریب آنها، دولت چین اعلام کرد، قصد دارد تا بلندترین مجسمه دنیا را به یادبودِ مجسمه‌های بودای بامیان و به شکل بودای وایروکانا بسازد. در نهایت ساخت مجسمه بودای معبد بهار در ۲۰۰۸ میلادی به پایان رسید. عظمت و ساختار زیبایش باعث هجوم گردشگران برای تماشایش می شود و اکنون این مجسمه به یکی از جاذبه های گردشگری در این کشور تبدیل شده است.

 

سردار والابی پاتل

 

سردار والابی پاتل، غول پیکرترین و بلندترین مجسمه جهان

مجسمه‌ای از سردار والابی پاتل، سیاستمدار شهیر هندی به ارتفاع ۱۸۲ متر در هند قرار دارد. والابی پاتل با تلاش هایش برای یکپارچه ساختن کشور هند در دهه ۱۹۴۰ به نام مرد آهنی هند لقب گرفت. این تندیس که به نام مجسمه وحدت نام گرفته است در جزیره سادو واقع در ایالت غربی گجرات است. سازنده این مجسمه که رام ساتور نام دارد، برای ساخت چهره ای کامل از سردار پاتل، تقریبا ۲ هزار عکس از این او را جمع آوری کرد و با افرادی که از نزدیک او را دیده بودند و همچنین مورخان صحبت کرد.

 

بیشتر بخوانید: 

ابوالقاسم فردوسی؛ شاعری حماسه سرا و حکیمی خردمند/ پاسدار راستین سنت‌های ملی کشور

فردوسی نماد فرهنگ و تمدن ایران است

اهدای جایزه و نشان بین‌المللی فردوسی به شاهنامه پژوهان

 

فرشته شمال

 

مجسمه فرشته شمال

مجسمه فرشته شمال نیوکاسل، مشهورترین اثر هنری در انگلیس است. فرشته شمال اثر آنتونی گورملی در ۱۹۹۸ تکمیل شد. این مجسمه استیل از یک فرشته، به طول ۲۰ متر با بال‌هایی به طول ۵۴ متر در سراسر مسیر قابل مشاهده است. طبق گفته‌های گورملی، بال‌ها با زاویه ۳.۵ درجه به جلو ساخته شده و حس آغوش گرفتن را ایجاد می‌کنند. پروژه ساخت این مجسمه در ۱۹۹۴ میلادی آغاز شد و برای تأمین هزینه آن شورای گیتسهد، شورای هنر انگلیس، صندوق توسعه منطقه ای اروپا و هنرهای شمالی حمایت کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه