English

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

ایران یکی از ارزان‌ترین سفرهای حج‌ها را دارد/۳۰ سال انتظار برای حج

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به کاهش نیروهای رسمی خدماتی و پزشکی در حج ۱۴۰۲ و درباره بالابودن هزینه‌های حج، گفت: بالارفتن هزینه‌های حج از ناحیه دولت ایران نیست، در مقایسه با بسیاری از کشورها، ایران یکی از ارزان‌ترین حج‌ها را دارد.

ایران یکی از ارزان‌ترین سفرهای حج‌ها را دارد/۳۰ سال انتظار برای حج

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، طرح کاهش شمار خادمان و عوامل اجرایی کاروان‌های حج تمتع را با حفظ کیفیت خدمات، یک «سیاست قطعی» به منظور کمک به افزایش اعزام شمار بیشتری از زائران ثبت‌نام شده دانست و گفت: از نظر هزینه‌ای، حج ایران با توجه به خدمات، یکی از ارزان‌ترین حج‌ها در مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت‌وگویی تلویزیونی با بررسی روند اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی، درباره کاهش یک هزار نفری عوامل اجرایی حج امسال و میزان تأثیر آن در ارائه خدمات به زائران خانه خدا، اظهار کرد: از کاهشی که در بخش خادمان و عوامل حج ۱۴۰۲ صورت گرفته است، امسال تعداد ۴ یا ۵ کاروان به شمار کاروان‌های زائران افزوده می‌شود.

نواب افزود: این کاهش ظرفیت هم در نیروهای بعثه مقام معظم رهبری، هم سازمان حج و زیارت وهم هیأت پزشکی، کارکنان هواپیمایی، خبرنگاران صداوسیما و سایر خدمه صف و ستادی حج صورت گرفته است.

او هدف از این اقدام را کمک به افزایش اعزام شمار بیشتری از زائران خانه خدا بیان کرد و گفت: ما اکنون زائران در صف مانده زیادی داریم و از زمان ثبت نام ۳۰ سال طول خواهد کشید تا آخرین ثبت‌نامی‌ها مشرف شوند و با این وضعیت، بسیاری از آن‌ها، باید با حالت کسالت و سن بالا، حج خود را انجام دهند. دراین شرایط باید از خادمان حج با حفظ کیفیت کاسته شود تا بتوان زائران بیشتری را اعزام کرد. با این نگاه، کاهش خادمان و عوامل اجرایی حج یک برنامه و سیاست قطعی است، اما کاهش کیفیت ارائه خدمات در حج، خیر.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به کاهش اعضای مرکز پزشکی حج، اظهار کرد: امسال تعداد ۴۰۰ پزشک و پیراپزشک داریم که به عنوان زائر عادی در کاروان‌ها حضور دارند و حاضرند به صورت افتخاری به زائران خانه خدا خدمت کنند.

او بیان کرد: مردم ایران که مردمی خدوم و نوع‌دوست هستند، کجا می‌توانند بهتر از مکه و مدینه را برای خدمت به هموطنان زائر خانه خدا بیابند!؟ آن هم در حالی که از مقتدای خود، امام سجاد (ع) یاد گرفته‌اند که ایشان به صورت غریبه و ناشناس به یک کاروان حج رفته بودند تا به زائران خدمتگزاری کنند.

نواب با تاکید بر این‌که باید از این ظرفیت عظیم مردمی به خوبی در موسم حج استفاده شود، افزود: درحال حاضر، افرادی به عنوان زائر خادم و زائر خادمه در کاروان‌ها داریم که می‌خواهند به حجاج مسن کمک کنند، به گونه‌ای که جمع زیادی از بانوان گفته‌اند آماده خدمتگزاری به زائران مسن خانم هستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: وقتی از مردم برای مشارکت در کاری دعوت شود، خود آن‌ها با میل و رغبت پای کار می‌آیند و نتیجه چنین کاری در حج، افزایش تشرف شمار بیشتری از زائران منتظر به زیارت خانه خدا خواهد بود.

سرپرست بعثه مقام معظم رهبری در باره علت تشکیل کاروان‌های پرتعداد ۱۸۰ و ۲۳۰ نفره در حج ۱۴۰۲ گفت: در گذشته به دلیل وجود هواپیماهای پهن‌پیکر بوئینگ و ایرباس در ایران، کاروان‌های بزرگ حتی ۲۶۰ نفره هم داشتیم، اما امسال فقط یک کاروان ۲۳۰ نفره داریم که آزمایشی و پروازمحور است.

او همچنین توضیح داد: تعداد اعضای کاروان‌ها بر اساس نیاز و ظرفیت شهرستان‌ها و استان‌ها تنظیم می‌شود و امسال حدود ۱۳۰ کاروان با ظرفیت عادی و کمتر از ۱۵۰ نفر داریم.

نواب درباره بالابودن هزینه‌های حج، گفت: بالارفتن هزینه‌های حج از ناحیه دولت ایران نیست. بلکه عوامل مختلفی از جمله هزینه‌های هتل و اقامت در آن تاثیرگذار هستند و به‌طور نمونه، امسال دولت عربستان، مالیات بر ارزش افزوده در همه امور تجاری را ۱۵ درصد افزایش داده است.

او افزود: میانگین سرانه هزینه‌های حج برای هر زائر ایرانی حدود چهار هزار دلار است، در حالی که در بسیاری از کشورها، هزینه‌های آن‌ها چندین هزار دلار بیشتر است و از این نظر، ایران یکی از ارزان‌ترین حج‌ها را دارد.

معاون سازمان حج و زیارت پیش‌تر هزینه تمام شده حج ۱۴۰۲ راحداقل ۱۰۹ میلیون تومان و حداکثر ۱۳۹ میلیون تومان اعلام کرده بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به راه‌اندازی سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عربستان اشاره کرد و گفت: کارکنان آن‌ها برای انجام وظایف محوله در حال استقرار در این مراکز دیپلماتیک هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه