English

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت:

«جشنواره فیلم مقاومت» باید از جنس گفتمان مقاومت باشد

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت معتقد است که رویدادسازی و خبر جشنواره فیلم مقاومت هم باید از جنس گفتمان مقاومت باشد تا نگاه و شکل در فیلم مقاومت عوض شود و به نقطه‌ای برسیم که به جریان‌ اجتماعی تبدیل شود.

«جشنواره فیلم مقاومت» باید از جنس گفتمان مقاومت باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، جشنواره‌های هنری به ویژه در حوزه سینمایی نقش مهم و مؤثری در انتقال مفاهیم، فرهنگ و آرمان‌های یک جامعه دارد. از این‌رو برگزاری جشنواره فیلم مقاومت سبب می‌شود تا ارزش‌ها و آرمان‌ها در قالب‌های جدید بازخوانی و یادآوری شود.

نظام جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا در تک تک بخش‌ها و ابعاد خود با مفهوم مقاومت عجین بوده است و در طول ۴۱ سال گذشته شاهد حضور مثال زدنی ملت ایران در صحنه‌های مختلف بوده‌ایم لذا باید از ظرفیت جشنواره مقاومت برای نمایش این حضورهای به موقع، مؤثر و دشمن شکن استفاده کرد.

به اذعان همگان ایران خاستگاه مقاومت و انتقال این مفهوم در سراسر جهان و در میان ملت‌های آزاده است. به‌طور قطع توجه به کیفیت آثار تولیدی در قالب این جشنواره می‌تواند به انتقال بیشتر این مفهوم کمک کرده و تأثیرگذار باشد و باید از ظرفیت همه هنرمندان به ویژه جوانان در برگزاری این جشنواره استفاده شود نه اینکه حضور هنرمندان را محدود به برخی مسائل کنیم.

ایران علاوه بر داشتن گنجینه ارزشمند و گرانبهایی همانند هشت سال دفاع مقدس که خاستگاه اصلی مفاهیمی همچون ایثار، شهادت و مقاومت بوده و بعد از این دوران طلایی نیز در عرصه‌های مختلف شاهد مقاومت بوده است.

جشنواره فیلم مقاومت از سال ۶۲ آغاز به کار کرده و امسال هفدهمین دوره آن برگزار می‌شود. گفتنی است، این دوره از جشنواره فیلم مقاومت تا ۱۱ دوره با نام دفاع مقدس نامگذاری شده بود و از سال ۸۹ نام آن به جشنواره مقاومت تغییر کرد. فیلم‌های این دوره از جشنواره در ۳۱ استان و در ۳۵۴ نقطه از کشور اکران و در نهایت آثار برگزیده معرفی می‌شوند.

32

خبرنگار فرهنگی موج، به همین مناسبت با «جلال غفاری‌غدیر» دبیر هفدهمین جشنواره فیلم فجر به گفت وگو نشست تا رویکردها و اهداف برگزاری این دوره از جشنواره را جویا شود.

 

جشنواره فیلم مقاومت محفلی برای تربیت نسل جوان

جلال غفاری‌غدیر، با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم نباید تنها با هدف برگزاری جشنواره باشد، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ها باید برای رسیدن به قله‌های بلندی مانند تربیت نسل و جریان فیلم‌سازی مقاومت و دفاع مقدس باشد. رویدادسازی و خبر جشنواره فیلم مقاومت هم باید از جنس گفتمان مقاومت باشد.

وی در ادامه بیان داشت: باید نگاه و شکل جشنواره‌داری به خصوص در فیلم مقاومت عوض شود و باید به نقطه‌ای برسیم که به جریان‌ اجتماعی تبدیل شود.

غفاری‌غدیر با اشاره اینکه امسال این جشنواره در پهنه خلیج‌فارس آغاز شده است، اظهار داشت:  برخی از برنامه‌های جشنواره روی کشتی برگزار خواهد شد و شعار آن «گفتمان مقاومت، نضهت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف» خواهد بود.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت، با بیان چالش‌های موجود در حوزه مقاومت، تصریح کرد: یک چالش جدی وجود دارد که مقاومت را به سوژه یا موضوع سیاسی تقلیل ‌دهند و این درحالی است که تقلیل آن به دفاع مقدس یا مقابله با داعش جفا در حق مقاومت است. مقاومت یک کلان گفتمان است و انسان فطری به دنبال مقاومت است و خدای متعال خواسته که انسان اینگونه آفریده شود.

 

آشنایی نسل جوان با قهرمانان ایرانی محور مقاومت

غفاری‌غدیر با توضیح اینکه در آثار تولیدی چنین جشنواره‌هایی استفاده از متن و فیلمنامه مناسب و دارای کیفیت از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: باید به این موضوع نیز توجه ویژه ای از سوی هنرمندان شرکت کننده انجام شود. از این رو جشنواره‌های موضوعی در این زمینه نقش موثرتری ایفا می‌کنند و علاوه بر عوامل انگیزشی می‌تواند زمینه آشنایی نسل چهارم انقلاب را با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، دفاع مقدس و محورهای مقاومت فراهم کند و نسل جوان جامعه ایرانی را با قهرمانان ایرانی محور مقاومت آشنا کنند.

 

حمایت‌های ویژه تولیدی در جشنواره امسال

به گفته دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت، امسال این جشنواره بخش ملی نخواهد داشت بلکه فیلم‌های ایرانی به همراه دیگر فیلم‌های جهانی را همراه با هم در یک بخش به نام بین‌الملل می‌بینیم. در جشنواره امسال حمایت‌های ویژه تولیدی خواهیم داشت. باید جنبه جشنواره صرف مسابقه نباشد و همراه با جریان فیلمسازی باشد.

او بیان کرد: هدف ما این است که این جشنواره را مداوم و به صورت سالانه برگزار کنیم. همچنین جوایز این دور از جشنواره ویژه خواهد بود تا فیلمسازان جوان کشور انگیزه لازم را برای فیلمسازی در این حوزه داشته باشند.

وی گفت: برخی از اهداف ما بلند مدت و برخی دیگر کوتاه مدت یا میان مدت است که برگزاری جشنواره و نمایش و پذیرش فیلم‌های امسال در اهداف کوتاه مدت ما قرار دارد اما جریان  فیلم‌سازی مقاومت زمان‌بردار است. مقاومت این ظرفیت را داشت که تکثیر موضوعی پیدا کند و ما به همین دلیل 17 محور موضوعی را تعیین کرده‌ایم. سینمای انقلاب اسلامی، سینمای زنان مقاومت، سینمای افول آمریکا، سینمای فلسطین و آزادی قدس شریف، سینمای جبهه مقاومت، سینمای دفاع از حرم و رزمندگان بدون مرز، سینمای مکتب حاج قاسم سلیمانی، سینمای وحدت اسلامی و سینمای جوانان و سبک زندگی مقاومت و.... برخی از این ایده‌ها بود که مسیر و جهت‌دهی آینده سینما را می‌توان در زیرمجموعه آنها قرار داد.

 

موضوع فلسطین مورد توجه همه کشورهای منطقه است

غفاری با بیان اینکه موضوع فلسطین فقط مقوله‌ای نبود که صرف محدود به کشورهای اسلامی باشد، گفت: موضوع فلسطین از طرف همه آزادی‌خواهان همواره مورد توجه بوده است. امروز ما در نقطه‌ای هستیم که می‌گوییم سینما باید در خدمت این آزادی‌خواهی باشد. از طرف دیگر سینمای دفاع مقدس چون برآمده از دل تاریخ ماست توانسته آثاری را خلق کند که در دنیا راجع به آن‌ها صحبت شود. سینمای دفاع مقدس سینمای پرافتخار است زیرا آثاری تولید کرده که افتخار حفظ وطن را به تصویر کشیده است.

 

بیشتر بخوانید:

اسامی فیلم‌های جشنواره مقاومت اعلام شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه