English

آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام از ۹ اسفند

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش جزئیات برگزاری هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام را اعلام کرد و گفت: این مسابقات از نهم اسنفد آغاز و تا چهادرهم همین ماه ادامه دارد.

آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام از ۹ اسفند

به گزارش خبرگزاری موج، میکائیل باقری در نشست خبری خود که به صورت زنده از شبکه شاد نیز پخش شد با بیان اینکه اداره کل قرآن ۲۵ فعالیت دارد که بخش عمده‌ای از آن در مدارس اجرا می‌شود و هدفش جذب حداکثری دانش‌آموزان است اظهار کرد: سبقه مسابقات قرآن دانش آموزی حاکی از استقبال بسیار خوب دانش‌آموزان است.

وی مسابقات قرآن را یک فرایند تربیتی دانست و گفت: شاید ۱۰ درصد نگاه حرفه‌ای و رقابتی به این مسابقات داشته باشیم اما رویکرد اصلی، تربیتی است. از جمله دلایل اهتمام ویژه دانش‌آموزان به این مسابقات، انگیزه بخش بودن و فرایند رقابتی مسابقات قرآن است. بخشی از فعالیت‌های ما مقطعی و مناسبتی است، اما مسابقات قرآن در پنج سطح انجام می‌شود و برگزیدگان از سطح مدارس، مرحله به مرحله صعود کرده و در نهایت به سطح آخر راه می‌یابند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر امروز کشور ایران در حوزه قرائت و حفظ قرآن در سطح جهان می‌درخشد، پشتوانه آن برگزاری مسابقات دانش‌آموزی است. سیاست ما برگزاری دوسالانه مسابقات بوده است که بناداریم با رایزنی‌هایی که انجام می‌شود با مشارکت دیگر کشورها، آن را سالانه برگزار کنیم به نحوی یک سال در ایران و یک سال در کشورهای دیگر باشد.

باقری با اشاره به اینکه ایران تنها کشور برگزار کننده مسابقات ویژه قرآن دانش‌آموزان است اظهار کرد: هفتمین دوره از مسابقات قرآن دانش آموزی درسال جاری طی سه مرحله پیگیری و دنبال شده است. مسابقات از ۹ اسفند در محل حوزه هنری تهران آغاز به کار کرده و تا ۱۴ اسفند، با معرفی نفرات برتر ادامه دارد. ۲۰ دانش‌آموز، شامل هشت دانش‌آموز دختر و ۱۲ دانش‌آموز پسر در دو رشته «حفظ» و «قرائت قرآن» که به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی افزود: ۱۱ داور خارجی از ۹ کشور و ۱۰ داور از ایران این مسابقات را داوری می‌کنند. تاکیدات و حمایت‌های مقام معظم رهبری از مسابقات قرآن ستودنی است و امیدواریم این دوره از مسابقات نیز به خوبی برگزار شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین دستگاهی بودیم که مسابقات را به صورت مجازی برگزار کردیم و آمادگی داریم این زیرساخت‌ها و دانش را به کشورهای دیگر نیز منتقل کنیم گفت: برگزاری مسابقات به صورت مجازی نسبت به برگزاری مسابقات حضوری، کار آسانتری نبوده و دشواری‌های خاص خودش را به همراه دارد.

پورمعین، دبیر اجرایی هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام نیز در این نشست گفت: این دوره از مسابقات در حالی برگزار می‌شود که این مسابقات حتی برای یک ماه و یک روز در سطح مناطق، آموزشگاه‌ها و استان‌ها تعطیل نشد و با تدابیر مدیران ارشد وزارتخانه، معاونت پرورشی و به ویژه اداره کل قرآن، عترت و نماز، شرکت کنندگان و علاقه مندان، همواره چراغ دلشان با روشنایی قرآن روشن شد.

وی افزود: ۱۷ نوع مسابقات قرآن در جهان اسلام برگزار می‌شود که برخی از آنها سبقه بیش از ۵۰ سال دارند که مسابقات قرآن کریم کشور مالزی با پیشینه ۶۰ ساله از این جمله است. با این حال مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام تنها مسابقه‌ای در جهان است که به نام دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

به گفته دبیر اجرایی هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام این مسابقات  از سال ۱۳۷۲ با ابتکار کشورمان آغاز و از همان ابتدا با حضور دختران و پسران دانش آموز برگزار شد گفت: بیش از ۵۰۰ مسابقه در جهان به نام قرآن برگزار شده و جمهوری اسلامی ایران در اغلب این مسابقات رتبه‌های اول و دوم را کسب کرده است و به عنوان قهرمانان سکوهای مسابقات قرآن مطرح هستیم.

پورمعین اضافه کرد: به طور کلی سه مسابقه مهم حفظ و قرائت قرآن در جهان برگزار می شود که مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران طی سه سال گذشته رتبه اول را از نظر کمی و کیفی به خود اختصاص داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه