English

سردار محمد اسماعیل کوثری در گفتگو با خبرگزاری موج:

دولت قبل به مسائل دفاع مقدس در حوزه فرهنگ و هنر بی توجه بود/فرهنگ دفاع مقدس می تواند در تمامی ژانرهای سینمایی منعکس شود

جانشین سابق فرماندهی قرارگاه ثارالله و نماینده مجلس یازدهم بر درسهایی که می توان از فرهنگ دفاع مقدس گرفت و سوژه هایی که امکان انعکاس در آثار ادبی و نمایشی دارند سخن گفت.

دولت قبل به مسائل دفاع مقدس در حوزه فرهنگ و هنر بی توجه بود/فرهنگ دفاع مقدس می تواند در تمامی ژانرهای سینمایی منعکس شود

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، سینمای دفاع مقدس چند سالی است که نحیف شده و از همه مهمتر به رغم اینکه سال ها است متون ادبی تحت عنوان خاطرات شفاهی و یا ادبیات دفاع مقدس در کشور تولید می شوند که انگار از سوی مراکز و هنرمندان سینمایی نادیده انگاشته شده اند. اگرچه در این زمینه مطالبی هم از قبیل عدم همراهی و همکاری مراکز دفاعی و نظامی و یا هزینه سنگین تولید چنین آثاری از سوی سینماگران مطرح می شود اما به نظر می رسد زمانی هم که فرصتی برای تولید بوجود می آید، آثار قابل توجه کمتری تولید می شود. جدای از اینکه مفاهیمی که با عنوان روحیه و فرهنگ دفاع مقدسی دسته بندی می شوند در آثار سینمایی ما کمتر تبلور یافته است.

در این زمینه سردار محمد اسماعیل کوثری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، وضعیت سینمای دفاع مقدس در سالهای اخیر را چنین ارزیابی کرد: متاسفانه باید بگویم تشکیلات فرهنگی ما در دولت گذشته آنچنان که باید و شاید به بحث مسائل دفاع مقدس که واقعا به فرمایش مقام معظم رهبری یک گنجینه هستند، توجهی نکردند اما به امید خدا، وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داده اند که به فرهنگ دفاع مقدس توجه کنند و کاری کنند که این فرهنگ در مرکز توجه جوانان قرار بگیرد.

وی در مورد اهمیت توجه به این موضوع گفت: زیرا فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و فداکاری است و افرادی که در ۸سال دفاع مقدس در جبهه حضور پیدا کردند هیچ چیزی جز عزت و سربلندی ملت، اسلام و ایران عزیز نمی‌خواستند؛ و لذا این باید گفته و بازگو شود. برنامه هایی مانند شب های خاطره، نگارش خاطرات و تولید محتواهای نمایشی و اقتباسی از آنها نیز می توانند گوشه هایی از اتفاقات رخ داده در ۸سال دفاع مقدس را بازگو کنند. 

او که تا سال گذشته جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تاکید کرد: ما اگر سربلندی ایران را میخواهیم- که حتما چنین است- باید بیش از پیش به ترویج فرهنگ دفاع مقدس فکر کنیم.

این نماینده دوره یازدهم مجلس در ادامه به موارد و شاخصه هایی که از فرهنگ دفاع مقدس برگرفته شده باشد و می تواند در آثار نمایشی و حتی آثار غیر جنگی نمود پیدا کند اشاره کرد و  گفت: فرهنگ دفاع مقدس می تواند در تمامی ژانرهای سینمایی منعکس شود. مثلا توجه به مفاهیم  ایثار و فداکاری اقشار مختلف در جریان دفاع مقدس که تنها محدود به نیروهای سپاه و ارتش نبود و اتفاقا همه اقشار در آن دخیل بودند و از جمله دلایل موفقیت ما در دفاع از کشور هم بود، می تواند در ژانرهای مختلف سینمایی نشان داده شود. این ایثار و فداکاری در دوره دفاع مقدس به شکل گیری ابتکار و خلاقیت های قابل توجهی شد. جدای از این نوآوری‌ها مقوله مدیریت مسائل، فرماندهی و استفاده بهینه از امکانات، حفظ آن امکانات از جمله مسائلی است که می تواند مورد توجه هنرمندان قرار بگیرد.   

او تصریح کرد: استارت بحث موشک در دوره ۸ساله دفاع مقدس خورد. پل سازی و پل زدن در سخت ترین شرایط هم در همان دوران در مرکز توجه قرار گرفت و دیده شد. همه اینها از دیگر موارد قابل انعکاس در ژانرهای مختلف سینمایی و حتی داستات نویسی کشورمان است.

پیام آثار دفاع مقدسی برای جهان چیست؟

وی که در فاصله سالهای ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۹ فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله را برعهده داشت، در ادامه گفت: ما در دوران دفاع مقدس دست آوردهای ملموس و ناملموسی در مباحث صنعتی،اقتصادی و.... داشتیم. مسئولان امر باید توجه کنند که ما در دوره دفاع مقدس چگونه توانستیم با کمترین امکانات بهترین بهره را داشته باشیم که اتفاقا در بیشتر وارد به دست جوانان اتفاق افتاد. بنابراین ما میتوانیم درسهای بزرگی را از دفاع مقدس برای جامعه امروز بگیریم. داشتن روحیه انقلابی و جهادی یکی از این درس ها است که همیسشه مورد نیاز است.

سردار محمد اسماعیل کوثری در پایان د رپاسخ به این سوال که پیام آثار دفاع مقدسی برای مخاطب جهانی چیست؟ بیان کرد: پیام دفاع مقدس برای دنیا این است که ملت ها اگر بخواهند استقلال داشته باشند و روی پای خودشان بایستند می‌توانند در مقابل فشارهای کشورهای دیگر بایستند و مقاومت کنند تا ملتی سرافراز شوند و خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه