English

برنامه زاویه به نقش علمی شیعه و مسائل علوم اسلامی می‌پردازد

سیزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه که امروز روی آنتن می رود، به نقش علمی شیعه و مسائل علوم اسلامی می‌پردازد.

برنامه زاویه به نقش علمی شیعه و مسائل علوم اسلامی می‌پردازد

به گزارش خبرگزاری موج، سیزدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه ، روز چهارشنبه بیست و هشتم مهرماه، ساعت ۲۲ با اجرای دکتر عطاءالله بیگدلی از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

در این قسمت عطاءالله بیگدلی به‌دنبال انتشار و رونمایی از دوره 17جلدی آثار کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی دربارۀ «نقش علمی شیعه و مسائل ما» گفت‌وگو خواهد کرد. 

این کنگره که در سال 1397 برپا شد، با طرح بحث از علم و نقش شیعه در پیدایش علوم اسلامی و طبیعی، بنا داشت که به‌دنبال وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و تعارف و شناخت متقابل گروه‌ها و فرق اسلامی از یکدیگر باشد.

بحث از نقش علمی شیعه البته می‌توانست امتداد نزاع‌های مدرن و اثبات فرقه‌ای مقابل سایر فرق باشد اما حتی نامگذاری این کنگره، یعنی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» نشان می‌دهد ایفای نقش شیعه در «علوم اسلامی» مد نظر است، علومی که متعلق به امت واحده اسلامی است.

غیر از اینکه بررسی‌های تاریخی و پژوهش سوابق هرگز از اهمیت خالی نیست و موجب خودآگاهی است؛ جهت‌گیری‌های علمی اگر با دقت نظر و توجه به وضع و مسائل ما همراه شود، می‌تواند مؤثر و رو به جلو باشد و از علم نیز این توقع می‌رود که مشکلات را به مسائل بدل کرده و چاره‌اندیشی کند لذا باید دید نقشی که شیعه سابقاً در پیدایش و گسترش علوم اسلامی داشته است، چه امکاناتی فراهم می‌آورد تا مشکلات مبتلابه ما به‌صورت مسئله صورتبندی شود و نیز تا کجا حل آن مسائل را تمهید می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی و نیز رئیس انجمن کلام حوزه علمیه قم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه