English

در نشست خبری عنوان شد؛

اسکار از قوانین ما خبر دارد/۹۳ درصد آثار متقاضی به جشنواره راه نیافته اند

سید صادق موسوی در نشست خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در مورد جزئیات انتخاب آثار و حواشی به وجود آمده توضیحاتی ارائه کرد.

اسکار از قوانین ما خبر دارد/93 درصد آثار متقاضی به جشنواره راه نیافته اند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در سالن ۲ سازمان سینمایی واقع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید صادق موسوی دبیر جشنواره و تعدادی از خبرنگاران سینمایی برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، موسوی ضمن تبریک سالروز امامت حضرت ولیعصر(عج) و تبریک فرارسیدن ماه مبارک ربیع الاول و تشکر از اهالی رسانه برای پوشش خبری این رویداد، به سابقه 24 ساله فعالیتش در حوزه فرهنگ و هنر و 5 سال دبیری جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و گفت: این جشنواره توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می شود که در این پنج سال گذشته دبیری این رویداد را برعهده دارم که معتقدم در این سالها سطح کیفی جشنواره از هر حیث ارتقا یافته است.

وی در ادامه به برشمردن مزایای این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: اگرچه هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما دلایل زیادی وجود دارد که این جشنواره می‌تواند بهترین و معتبرترین جشنواره سینمایی کشور باشد. یکی از این دلایل حضور فیلمسازان جوان و خلاق است و از آنجایی که ژانر فیلم کوتاه به دور از مناسبات اقتصادی حاکم بر سینمای حرفه‌ای و ماهیت  خلاق و نوآورانه‌ای که دارد همیشه رو به جلو است و قابلیت ارتقا هم دارد. از سوی دیگر در بخش بین‌الملل نیز توانسته ایم تنها جشنواره « اسکار کوالیفاید » در ایران شویم که این ویژگی در میان کشورهای مسلمان فقط محدود به ما، مصر و ترکیه است.

در ادامه این نشست وی به حواشی ایجاد شده در پی اعلام لیست نهایی فیلم های انتخاب شده برای این دوره جشنواره که توسط دبیر جشنواره انتخاب شد اشاره کرد و گفت :در ابتدا به دلیل سوتفاهمات پیش آمده باید تاکید کنم که بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به تائیدیه آکادمی اسکار ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره اهدا می شود که اثر برگزیده به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.

 

موسوی سپس تصریح کرد: حضور فیلمسازان و حمایت سازمان سینمایی طی چهار دهه گذشته باعث شده که این رویداد سینمایی این امکان را کسب کند که جزو تاییدیه اسکار باشد و اسکار می‌داند که ما جزوی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و بر اساس قواعد اسلامی حاکم بر کشور از تنها می توانیم یک درصد از بین بیش از 6000 اثری که برای ما ارسال می‌شود را انتخاب کنیم. ضمن این که داوران بخش بین‌الملل فیلم اصلی را تماشا می‌کنند اما چیزی که در ایران اکران می‌شود، مطابق با قوانین و ضوابط‌های ایرانی است و آکادمی اسکار نیز از این ماجرا خبر دارد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران سپس به تاثیر اسکارکوالیفاید شدن جشنواره بر این دوره پرداخت و اظهار داشت: داوران امسال جشنواره، به دلیل «اسکارکوالیفاید» شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. ضمن اینکه هرچند که به خاطر تحریم‌ها مبلغ جوایز ارزی کاهش یافته است،  128 کشور خارجی به  این رویداد اثر ارسال کرده‌اند که نزدیک به ده درصد آثاری نیز که در بخش بین‌الملل حضور دارند، آثار ایرانی را تشکیل می‌دهند. بیشترین فیلم از هند 621 فرانسه،با 590 فیلم اسپانیا، با 586 فیلم برزیل،  با 272 فیلم ایتالیا، با 274 روسیه و در مراتب بعدی چین، ترکیه و... حضور داشتند. در این جدول کمترین آن 62 فیلم از پرتغال بوده است. این استقبال افتخار بزرگی برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است.

وی سپس با بیان اینکه در بخش ملی نیز  رشد کمی را شاهد بودیم و امسال بیشترین آثار را دریافت کرده ایم، گفت: 1775 فیلم در بخش‌های مختلف به جشنواره اثر ارسال کردند که از این میان 125 اثر در کل انتخاب شدو این  یعنی 7 درصد آثار راه پیدا کردند و 93 درصد آثار بیرون ماندند. از این میان در بخش داستانی تنها 4 درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت کنند.

موسوی در ادامه محدودیت زمانی را از منطقی ترین دلایل حذف آثار از جشنواره دانست و سپس بیان داشت: جنس اعتراض ها متنوع است اما با توجه به حجم آثار ارسالی و آثار راه نیافته که ناگزیر حدود 1650 اثر می شود، اگر تنها از این میان اگر ده درصد آن‌ها معترض باشند یعنی با 165 معترض فعال روبرو می شویم. 

در ادامه مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با بیان این که می فهمد که بچه‌ها با سختی‌های بسیار به ساخت آثارشان مبادرت می‌ورزند گفت: همه این دوستان جوان هستند و خود را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر می دانند و دوست دارند که دیده شوند. هر سال هم کدورت هایی پیش می آید و کاش رویدادی بود که امکان دیده شدن همه این فیلم ها را فراهم می آورد. در این مدت من در جریان همه این گلایه ها و  توهین هایی‌ به من شد بودم و تنها با اینکه خود را به جای آنها بگذارم این وضعیت را تحمل کرده و آرام می شدم. به هرحال من یا هر کسی دیگری که مسئولیت می‌پذیریم باید خودمان را سیبل کنیم چون به هرحال برخی از این انتقادات به حق است.

موسوی با رد عباراتی همچون سلیقه و  باند بازی تاکید کرد: پیش از هرچیز باید چهل هزار نفری که فیلم هایشان بریون مانده است را درک کنیم و بدانیم که  اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب می‌کردیم باز پذیرش آن برا یدیگران سخت بود. این انتظار بزرگی نیست و باید امیدوار باشیم که آثار جوانان فیلم کوتاه در جشنواره‌های دیگر، پلتفرم‌ها و دیگر رویدادها فرصت دیده شدن بیابند.

وی در ادامه به سیاست های جشنواره اشاره کرد و تصریح کرد: اگر از ابتدا فراخوان این جشنواره با دقت مطالعه شود شاهد مشکلات کمتری هستیم.این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت‌المال برگزار می‌شود و جشنواره ای خنثی نیستیم. این جشنواره از ابتدا اولویت های خود را اعلام کرده است و مانند بسیاری از جشنواره های دیگر در جهان بدون محدودیت نیست. فیلم‌های امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی مورد تاکید بود و بر همین اساس اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و با کیفیت برابر باشند انتخاب فیلمی که درباره خانواده باشد حتمی است. حتی صراحتا اعلام کرده ایم که بیشتر به فیلم هایی جایزه می‌دهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد و بر همین اساس آثاری که با این اولویت مغایرت داشت را کنار گذاشتیم.

موسوی ادامه داد: همیشه برای انتخاب آثار کار سختی در پیش داریم و در این پنج سال از همه شنیده ام که در میان همه آثار 10 تا 15 فیلم شاخص در هر دوره ای وجو دارد و کمی بیش از این در حد متوسط و ما بقی در سطح سه هستند که اگر می خواستیم بسته عمل کنیم باید تنها همان فیلم های شاخص را در جشنواره می پذیرفتیم و در سالی هم که کمی فضا را باز کردیم همه نسبت به راهیابی تعداد بیشتر آثار اعتراض کردند.

دبیر جشنواره سی و هشتم مولفه های اصلی برای انتخاب آثار را اینچنین معرفی کرد:  در یافت مجوز از شورای پروانه نمایش، داشتن حداقل هایی به لحاظ کیفی و قرار داشتن در چارچوب اولویت‌ها سه مولفه اصلی ما بوده و چیزی را پنهان نکردیم.امسال من دست کم سه فیلم به لحاظ تکنیکی خوب را مجبور شدم که کنار بگذارم چون مغایر با ارزش‌های جشنواره بود و از میان آثاری که ما قبول کرده بودیم، پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. برخی از فیلم‌ها هم خوب بودند اما جامعه ستیز بودند و  با سیاست‌های اعلامی ما مغایرت داشتند.

وی در ادامه به نگاه مشاوران انتخاب هم اشاره کرد و با رد اینکه فیلمی دیده نشده گفت: تعداد مشاوران زیادی داشتیم و همین مانع آنچه برخی باندبازی می خوانند. می شد.  ما از تک تک مشاوران خواستیم که ۱۰ اثر برگزیده خود را به ما معرفی کنند و آن‌ها را دوباره دیدیم.  مشاوران برخی از فیلم‌ها را که در جشنواره‌های دیگر برگزیده شده بودند، را اصلا انتخاب نکردند. متاسفانه سه فیلم به جشنواره راه نیافتند که از نظر من فیلم های خیلی خوبی بودند و جالب اینکه هیچ کدام هم جزو معترضین نبودند. اما افرادی با بدترین توهین ها به من اعتراض می کردند که بررسی ها نشان می داد برخلاف تصورشان امتیاز کسب شده شان بسیار با امتیازات لیست 80 تایی نهایی فاصله داشت.

موسوی در ادامه به رویکرد هیات انتخاب سالهای گذشته و موفقیت فیلم های سفید پوش و کاریز که مورد نظر هیات های انتخاب نبودند گفت: در پنج سال گذشته هیات انتخاب داشتیم و با بیان اینکه ما آرتیست هستیم از پذیرش حرف ما مبنی بر اینکه آثاری در چارچوب سیاست های جشنواره مقاومت می کردند. درنتیجه وقتی دبیر گه باید پاسخگو باشد و مسئولیت ها را به عهده بگیرد، چنین مسائلی را می‌بیند باید تمهیدی را فراهم کند که بتواند اعمال قدرت کند.

مدیر عامل انجمن در مورد تغییر سیاست های انجمن و جشنواره و تاثیر پذیری آنها در اثر تغییر مدیران سینمایی گفت : شورایی در سطح انجمن تصویب کرده بود که تولیدات انجمن به صورت هدفمند انجام شود و سرمایه اجتماعی به عنوان چالش مطرح شده بود. براین اساس، قرار شد یارانه و بودجه مخصوص فرهنگی صرف فیلم‌هایی شود که منجر به افزایش سطح سرمایه‌های اجتماعی و مقوم همبستگی اجتماعی باشد. درواقع باید فیلم‌هایی ساخته شود که امید به آینده را از بین نبرد و نشاط موجود را زایل نکند. ما هم تلاش کردیم همان رویکرد را با خود به جشنواره بیاوریم و آموزش، تولید و رویداد در جهت منافع ملی ایران امروز باشد.

وی از ملاقاتش با رئیس سازمان سینمایی سخن گفت و تصریح کرد: رویکردهای جشنواره دو سال پیش انتخاب شده بود. من راجع به تولیدات محدود انجمن و جشنواره و آثار حاضر در آن مسئول هستم. حتما فیلم‌هایی هم در جشنواره امسال هستند که شاید صد در صد در راستای جشنواره امسال نباشند اما امیدوارم بتوانند مسئولان را راضی کنند.

موسیوی در بخش دیگری از این نشست بر اضافه نشدن اثر جدیدی به فیلم های انتخاب شده تاکید کرد و گفت: روز گذشته تماسی از سوی آقای خزایی برای اضافه شدن فیلمی به لیست نهایی داشتم و حتی نامه هایی هم با این موضوع از دیگران دریافت کردم حتی در مورد فیلمی که به موضوع سردار سلیمانی می پردازد اما با همه آنها مخالفت کردم؛ زیرا با توجه به اینکه در آئین نامه بندی مبنی بر امکان اضافه شدن آثار بعد از اعلام نتایج انتخاب نداریم، معتقدم پای بندی به قوانین بهتر از ایجاد یک رویه درست است هرچند که این کار باعث شود که سال بعد در این منصب نباشم.

موسوی در مورد دستاوردهای دوره مدیریتی خود، با توجه به اینکه کارهای باقیمانده بسیار است رضایت داشتن از فعالیتش را کوته نظرانه دانست اما ادامه داد: بازگرداندن سیمرغ فجر به فیلم کوتاه و اسکار کوالیفاید شدن جشنواره بهترین دستاورد دوران مدیریتش بوده و در عین حال شفاف سازی و بردن پیچینگ به شهرستان ها را هم از کارهای خوب دیگر دوره مدیریتش عنوان کرد.

جزئیات برگزاری جشنواره فیلم کوتاه امسال

دبیر سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در بخش دیگری از این نشست اعلام کرد: با توجه به اینکه این جشنواره  برای اولین بار اسکارکوالیفاید شده استف مراسم  افتتاحیه ای خواهد داشت و در آن از تیزر جشنواره، ۱۱ کتابی که منتشر کرده ایم رونمایی می‌کنیم. در این دوره جشنواره ۲۰ نشست تخصصی  با حضور 8 مدرس ایرانی و 12 مدرس بین المللی با تاکید بر بر دانش‌افزایی و سینمای تجربی برگزار خواهد شد. در اختتامیه هم کتاب فهرست نگاری دهه ۹۰ جشنواره را معرفی خواهیم کرد. در بخش نکوداشت هم از زنده یاد فرشته طائرپور که عضو هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران نیز بودند یاد خواهیم کرد.

موسوی در ادامه محل برگزاری و اسپانسر این دوره را ایران مال اعلام کرد و درباره سامانه میزبان آنلاین جشنواره گفت: ما امسال پلتفرم «هاشور» را برای اکران داریم که فیلمسازها می‌توانند مختارانه اثرشان را برای اکران در پلتفرم‌ها ارائه دهند.

در انتهای این مراسم از پوستر سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه