English

یادداشت مهمان؛

تفسیر غلط اصل ۱۵ قانون اساسی بهانه ای در دست تجزیه طلبان

محمدجعفر محمدزاده توجه به زبان فارسی در کنار زبان اقوام را دارای اهمیت ویژه و ضامن بقای فرهنگهای متنوع قومی و بومی دانست.

تفسیر غلط اصل ۱۵ قانون اساسی بهانه ای در دست تجزیه طلبان

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری موج، محمدجعفر محمدزاده ، نویسنده و پژوهشگر زبان فارسی در یادداشت کوتاه یکه در اختیار خبرگزاری موج قرار داده است، بر اهمیت صیانت از زبان فارسی به عنوان حلقه وصل ایرانیان تاکید کرده است. متن این یادداشت به شرح زیر است:

بلبل به سان مطربِ بیدل، فرازِ گل 

گه پارسی نوازد و گاهی زَنَد دَری

ارزش‌های فرهنگی و ادبی زبان فارسی   شناخته شده و در جای خود ارزشمند و درخور توجه است؛ اما  یک نکته آنکه هیچ عاقل میهن‌دوست و دشمن‌ستیزی پیدا نمی‌شود که خواستار تکه پاره شدن وطن خود باشد؛ حب‌الوطن من‌الایمان برای ما ایرانی‌ها یعنی باور به ایران یکپارچه.

 برای تکه پاره کردن وطن و از بین بردن آن کافی است حلقه‌های ربط و وصل آن را حذف کرد؛ زبان فارسی برای ایرانیان یک حلقه‌ی وصل مهم است همانگونه که اسلام دین سعادتمندی و اصل است.

 هیچ بهانه‌ای از جمله تفسیر غلط اصل ۱۵ قانون اساسی نباید بهانه تضعیف این حلقه وصل و مولفه و رمز هویت ملی شود. 

توجه به زبان مادری و زبان اقوام هم در کنار زبان فارسی مهم است و حفظ آن ضامن بقای فرهنگهای متنوع قومی و بومی است. ولی هدف ایران‌ستیزان و تجزیه‌طلبان از طرح افراطی آن، از بین بردن این حلقه وصل ملی است تا به راحتی پیوند وطن از هم گسیخته شود، وگرنه زبان‌های اقوام ایرانی که بیشترشان ریشه ایرانی دارند، هزاران سال است پابه پای زبان فارسی زیسته‌اند و امروز هم در رسانه‌های متنوع محلی و استانی و در میان اقوام ایرانی به حیات خود ادامه می‌دهند.

محمدحسین بهجت تبریزی، شهریار، که خود زبان قومی دارد در این‌باره در یک بیت این ربط و وصل را به نیکویی و درایت آورده است:

گرچه ترکی بس عزیز است و زبان مادری

لیک اگر ایران نگوید لال بادا این زبان!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه