English

علی‌اکبر والایی در گفتگو با خبرگزاری موج:

به دلیل نیاز مالی حاضرم امتیاز کتاب جدیدم را بفروشم!

یک نویسنده انقلابی و دفاع مقدسی که سابقه حضور در شورای داوری کتابهای انقلابی کانون پرورش فکری کودکان را هم دارد گفت: به دلیل نیاز مالی حاضرم امتیاز کتاب جدیدم با موضوع یک فرمانده شهید را بفروشم اما ناشری خریدار آن نیست!

به دلیل نیاز مالی حاضرم امتیاز کتاب جدیدم را بفروشم!

علی‌اکبر والایی ، نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج روی تأثیر منفی همه‌گیری کرونا بر بازار کتاب تأکید کرد و افزود: شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بهانه بیشتری به دست افرادی داده است که قبلا کتاب نمی‌خواندند. این افراد خودشان را چنین توجیه می‌کنند که در شرایط فعلی دسترسی به کتاب ندارند. در این گیر و دار اهالی قلمی که از طریق نوشتن ارتزاق می‌کنند، بیشترین آسیب را دیده‌اند و می‌بینند. در چنین شرایطی متولیان فرهنگی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای دیگر مرتبط که باید توجه ویژه‌ای به پدیدآورندگانِ کتابِ دچار بحران داشته باشند، هیچ حمایتی از اهالی قلم نمی‌کنند.

او گفت: بالتبع امروزه بازار کتاب، که پیش از این هم با مشکلاتی مواجه بود، رونق چندانی ندارد.

این نویسنده که دبیر دوازدهمین دوره جشنواره قلم زرین هم بوده، بیان کرد: با توجه به همه‌گیری کرونا، شتاب و جوششی که باید در کار نویسندگان و مترجمان باشد، دیده نمی‌شود و روند خلق آثار مکتوب کند شده است. این امر شامل حال من هم شده است؛ زیرا چشم‌انداز روشنی برای آینده کارم نمی‌بینم.

ناشر خوبی برای کتابهای آماده به چاپم نمی یابم!

وی که زمانی نویسندگی قصه ظهر جمعه را به مدت دوازده سال بر عهده داشت، ادامه داد: به هر حال من کارهایی را برای انتشار آماده کرده‌ام و کاری در دست نوشتن دارم اما ناشر خوبی برای چاپ آثار آماده انتشارم پیدا نکرده‌ام و امیدوار نیستم اتفاق خوبی برای کار در دست نگارشم بیفتد.در چنین شرایطی افرادی چون من مجبور هستند به کارهای پراکنده‌ای روی بیاورند که فاصله زیادی با حرفه اصلیشان دارند.

نبود حمایت مایه دلسردی نویسندگان ادبیات دفاع مقدسی است

نویسنده آثاری همچون «روشنای خاموش»، «مشق خاکی»،‌ «آوای پرستوها»، «سال‌های ارغوانی» و «عمود 1400» ادامه داد: کتابی که برای انتشار آماده کرده‌ام، رمانی است که براساس زندگی یکی از فرماندهان شهید نوشته شده است. من برای چاپ این اثر با چند ناشر صحبت کردم و چون نیاز مالی داشتم، حاضر بودم امتیاز نگارشش را واگذار کنم اما هیچ ناشری حاضر به همکاری با من نشد؛ بنابراین من هنوز درگیر این موضوع هستم که ناشری اثرم را از من بخرد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل انگیزه‌ام برای نگارش یک اثر دفاع مقدسی و مقاومتی کاهش پیدا کرده و این امر به تبع در تصمیم‌گیری‌ام برای نگارش اثر دیگری در ژانر مورد نظر تأثیر خواهد گذاشت.

علی اکبر والایی گفت: هم‌اکنون برخلاف انتظار، حمایت چندانی از نویسندگان فعال در زمینه نگارش آثار دفاع مقدسی و انتفاضه نمی‌شود.امروزه بسیاری از نویسندگان این ژانر ادبی همچون من از کارشان دلسرد شده‌اند و این امر منجر به آسیب‌دیدگی ادبیات دفاع مقدس و کشور می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه