English

راه پیمائی اربعین در آینه ادبیات

پیاده روی اربعین تجمع بزرگ و مهم این سالها است که در آن حب امام حسین (ع) بهانه نزدیکی قلوب شیعیان حتی مردم دوکشوری که در گذشته ای نه چندان دور با هم در جنگ بودند، شده و به همین دلیل هم مورد توجه بسیاری از نویسندگان قرار گرفته است.

راه پیمائی اربعین در آینه ادبیات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بخشی از حافظه تاریخی مسلمانان و شیعیان جهان مختص به سرگذشت امام حسین(ع) و یارانشان است.ما با مروری بر تاریخ مذهبیمان در میانه راه ماه صفر به روزی می‌رسیم که یادآور ظلم روا شده به امام سوممان و بویژه خاندان و بازماندگان ایشان پس از وقایع عاشورا است.این روز که با نام اربعین حسینی شناخته شده و مصادف با چهلمین روز شهادت امام حسین و یارانش  است در حالی که به دو اعتبار مورد توجه است؛ شیخ طوسی در کتاب «مصباح المتهجد» که در آن با دقت به گزینش و انتخابی معقول از روایات‌ فراوان درباره تقویم مورد نظر شیعه درباره ایام سوگ و شادی و دعا و روزه و عبادت پرداخته است، در مورد روز اربعین نوشته است: "روز 20 صفر  ـ یعنی اربعین ـ زمانی است که حرم امام حسین(ع) یعنی کاروان ‌اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند و روزی است که «جابر بن عبدالله بن ‌حرام انصاری»‌، صحابی رسول خدا(ص)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر امام حسین(ع) بشتابد و او نخستین کسی است از مردم که قبر آن ‌حضرت را زیارت کرد."

همین مناسبت در سال‌های اخیر زمینه‌ساز شکل‌گیری یکی از بزرگترین تجمعات و راهپیمایی‌های شیعیان جهان با شعار "حب الحسین یجمعنا" بوده است. افرادی که تا به امروز در این تجمع شرکت کرده‌اند، می‌گویند تجمع و پیاده‌روی روز اربعین نمادی از وحدت مسلمانان و شیعیان است.

برخی از افراد خوش‌ذوق و قلم به دستی که در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند تلاش داشته‌اند که با تکیه بر استعدادشان این تجمع بزرگ را در پهنه کاغذهای سفید برای آیندگان ثبت و ضبط کنند.نتیجه کار آنها منجر به شکل‌گیری کتاب‌هایی شد که از این میان برخی از آنها را به طور مختصر معرفی می کنیم:

کتاب جوادی کجایی؟

خاطرات پیاده روی به روایت یک طنزچی

یکی از این کتاب‌ها با عنوان «جوادی کجایی؟» است. این کتاب روایت مشارکت یک  طنزپرداز در  پیاده‌روی اربعین است.

فاطمه تقی‌زاده تلاش کرده  در کتاب «جوادی کجایی؟» خاطرات روز دوم پیاده‌روی اربعین را نقل کند. در پایان این کتاب به زیارت وادی‌السلام مسافران کربلا اشاره شده است.

روایتی از فتح «من» در پیاده روی اربعین

کتاب «سیّد «مَنِ» حسینی

کتاب «سیّد «مَنِ» حسینی (روایتی از فتح «من» در پیاده روی اربعین)» نام یکی دیگر از کتاب‌های نوشته شده توسط یکی از راویان خاطرات پیاده‌روی اربعین است. تقی شجاعی در این کتاب خاطرات و مشاهداتش در سفر معنوی اربعین حسینی را در قالب 36روایت بازگو کرده است.

یک سفرنامه و یک مجموعه روایت با نام هایی تقریبا مشابه

سفرنامه ها علاقمندان زیادی دارند. سفرنامه‌ گونه‌ای ادبی است که در آن شخصی که به سرزمین‌های دیگر سفر کرده است، دیده‌ها، شنیده‌ها، تجربه‌ها، رخدادها و احساساتش را دربارة آن سرزمین‌ها، برای آگاه کردن دیگران در قالب کتابی می‌نگارد. سفرنامة زیارت، اما حال و هوایی دیگر دارد. به خصوص اگر سفرنامه اربعین اباعبدالله الحسین (علیه السلام) باشد.

«کتاب عمود ۱۴۰۰» روایت بیم‌ها و امیدهای مسافری است که برای کسب توفیق زیارت، در انتظار اتفاقی غریب است. این کتاب حکایت لحظه لحظة حضور است در مسیر عشق حسین (علیه‌السلام)، هم‌نوایی و هم‌صدایی با دیگر عاشقانش، شمردن گام‌ها و ستون‌هایی که تو را از اربابت دور و به او نزدیک می‌کند...!

سفرنامه علی‌اکبر والایی برشی است از قلب او؛ که از سفر پر رمز و راز اربعین و دیار عشق برای ما به ارمغان آورده است که در سال 1396 به بازار نش عرضه شد.

عمود هزار و چهارصدودو

علاقه‌مندان به خوانش روایت‌های پیاده‌روی اربعین می‌توانند روایتی واقعی از این پیاده‌روی و تجمع عظیم را در کتاب «عمود هزار و چهارصد و دو» به قلم بهرام بهرامی رشید مطالعه کنند.این کتاب از بخش‌هایی چون «جاده عشق»،«کربلا»،«قبله عشق»،«حرم یار وفادار»،«علقمه»،«بدرود سرزمین عشق و یکرنگی»و«گم‌شدگان»تشکیل شده است.

خرده روایت هایی دیگر از پیاده روی اربعین حسینی

محمدرضا وحیدزاده خرده‌ روایت‌هایی از پیاده‌روی اربعین را در کتاب «از این ستون به آن ستون» بازگو کرده است. او در این روایت‌ها موقعیت‌های مختلفی داشته است. وحیدزاده گاه در مقام خادم و گاهی دیگر در مقام مهمان ،گاه در نقش مسئول کاروان و گاهی دیگر در موقعیت فعال فرهنگی پیاده‌روی اربعین را روایت کرده است.

کتاب از این ستون به آن ستون

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه