English

بزرگداشت شهریار و روز شعر و‌ ادب در رادیو فرهنگ

مجله «جوانه ها» که برنامه ای با اجرای نوجوانان است پنج شنبه ۲۵شهریور ماه در آستانه روز شعر و ادب فارسی یاد استاد شهریار را گرامی می دارد.

بزرگداشت شهریار و روز شعر و‌ ادب در رادیو فرهنگ

به گزارش خبرگزاری موج، با نزدیک شدن به روز شعر و ادب فارسی و درگذشت استاد شهریار، این هفته برنامه جوانه‌ها  رادیو فرهنگ در بخش اصلی به بزرگداشت این شاعر بزرگ کشورمان اختصاص دارد.

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد شهریار  شاعر کشورمان ، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید.

این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می سازد بر همین اساس. در این برنامه ضمن گرامیداشت یاد محمد تقی بهجت( شهریار) موضوع اهمیت شعر ‌وادبیات فرهنگ کشورمان بیان  می شود. 

در بخش مشارکت فعال مخاطب در برنامه این سوال که چگونه شعر بگوییم؟ مطرح می شود  همچنین در بخش کتاب نیز خاطرات یک تابستان داستانی نوشته ککلا مِگون با ترجمه غزال وکیلی  معرفی می شود این داستان ماجرای یک تابستان خسته کننده است که قرار است به یک ماجراجویی بزرگ تبدیل شود، ماجرایی که رازهای عجیبی در دل خودش دارد.

«ما میتوانیم» بخشی دیگر از مجله رادیویی « جوانه ها » است که  این هفته به  نقش خانواده در پرورش نوجوانان متعهد به مصرف، کالای ایرانی اشاره دارد.

در بخش معرفی مشاهیر نیز شنودگان با «محمود کیانوش»شاعر و‌نویستده کودک و نوجوان آشنا می شوند، از آثار زنده یاد کیانوش که دی ماه سال کذشته از دنیا رفت می توان به «شعر کودک در ایران» - در زمینه نقد -، داستان‌های: «آدم یا روباه» (۱۳۴۸)، «دهکده نو» (۱۳۴۸)، «از بالا‌ی پله چهلمم (۱۳۵۶) ...شعرهای: «زبان چیزها» (۱۳۵۰)، «طوطی سبز هندی»، (۱۳۵۶) «نوک طلا‌ی نقره بال»(۱۳۵۶)، «باغ ستاره‌ها» (۱۳۵۶)، «بچه‌های جهان» (۱۳۵۶)، «طاق هفت رنگ» (۱۳۵۸)، «آفتاب خانه ما» (۱۳۵۸) اشاره کرد، محمود کیانوش آثاری در گونه‌های مختلف را نیز به فارسی برگردانده است، که «هاوایی: گوهر اقیانوس آرام» (۱۳۴۰)، «سرزمین و مردم ژاپن» (۱۳۴۲)، «سنگ‌پشت و پلنگ خانه می سازند» (۱۳۴۷)، «میمون گلی کوچولو» (۱۳۵۰) و «راهی به کشور آفتاب تابان». بازنویسی محمود کیانوش از داستان های شاهنامه «از کیکاوس تا کیخسرو (سیاهی، شبگیر، آفتاب)» در سال ۱۳۵۴ از سوی اداره ی کل نگارش وزارت فرهنگ به چاپ رسیده است.

باور های مردم در رابطه با تنقلات نیز موضوعی است که در بخش طنز برنامه به آن پرداخته می شود و بخش خوشمزه  جوانه‌ها نیز به آموزش «کوکو لوبیا سبز » اختصاص دارد .

برنامه جوانه ها را به تهیه کنندگی و مشاور محتوایی مریم قاسمی  ساعت ۱۵:۰۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه