English

محمود اسعدی در گفتگو با خبرگزاری موج:

دولت جدید بدون ارتباط با نخبگان نمی‌تواند معضلات اساسی کشور را حل کند/چهره‌های ماندگار را به فساد کشیده اند

طراح و دبیر جشنواره چهره‌های ماندگار معتقد است ارتباط موثر میان مدیران عالی و نخبگان بهترین راه برای حل معضلات اساسی کشور است.

دولت جدید بدون ارتباط با نخبگان نمی‌تواند معضلات اساسی کشور را حل کند/چهره‌های ماندگار را به فساد کشیده اند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج؛ تاریخ هیچ کشور، تمدن، علم و هنری بدون شخصیت‌های برجسته تعریف نمی‌شود. در اصل این انسان است که با دستاوردهای خود به جهان اطرافش رنگ می‌بخشد و مفهوم می‌دهد.

تاریخ به ما آموخته است که آزموده را آزمودن خطاست بنابراین همه کشورهای جهان از گذشته تا به امروز تلاش می‌کنند با شناسایی شخصیت‌های برجسته و بهره‌گیری از دست‌آوردهای آنها، آینده بهتری را برای نسل بشر ترسیم کنند.

کشور ما نیز در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است. با این حال هنوز ارتباط مناسبی بین نام آوران و کارگزاران انجام نشده است.

دکتر محمود اسعدی مدیر موزه و سرای چهره‌های ماندگار که در طول عمر حرفه‌ای خود تلاش زیادی برای شناسایی و معرفی نخبگان حقیقی کشورمان انجام داده  و نگارش کتاب‌هایی چون «نخبگان و تلویزیون» را در کارنامه خودش ثبت کرده است، در خصوص لزوم و اهمیت شناسایی هر چه بیشتر نخبگان به خبرگزاری موج گفت: دولت جدید بدون ارتباط با  نخبگان، بزرگان، صاحبان رأی و صاحبان فکر طبیعتا نمی‌تواند معضلات اساسی کشور را که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تعریف شده‌اند، حل کند. مسئولان امر و صاحب نظران بارها به این موضوع تأکید کرده‌اند و به آن باور دارند. اما درباره چگونگی ارتباط‌گیری مسئولان با نخبگان باید گفت این هدف با همت نخبگان و توجه مسئولان و البته برنامه ریزی و هماهنگی دقیق محقق خواهد شد.

او افزود: من به سهم خود همواره تلاش کرده ام بزرگان و نخبگان کشور را شناسایی کرده و به مسوولین و مردم بشناسانم.

سوء استفاده با جعل عنوان چهره های ماندگار 

اسعدی در پاسخ به اینکه همایش چهره‌های ماندگار در این میان چه نقشی داشت اظهار داشت: همایش چهره‌های ماندگار راهی برای کمک به برقراری ارتباط میان نخبگان و مسئولان اداری کشور بود. افراد معرفی شده در این همایش با توجه به معیارهای سنجششان نخبگانی حقیقی بودند. چرا که با کمک چهار فرهنگستان علوم پزشکی، علوم، هنر و ادب فارسی و دانشگاهها و انجمن های تخصصی و با حمایت رسانه ملی انجام شد.

وی در مورد اینکه ادامه مسیر این همایش با چه موانع و مشکلاتی روبرو شد گفت:  در سال‌های اخیر برخی از افراد عنوان همایش چهره‌های ماندگار را به فساد کشانده‌اند. این عده با استفاده صوری از نام چهره‌های ماندگار، برنامه‌های بسیار سخیفی درست کرده‌اند و با دریافت پول از برخی مدیران و دانشگاهیان، آنها را به عنوان نخبه به اقشار مختلف جامعه معرفی کرده‌اند که لطمه بزرگی به برند چهره های ماندگار زده است. آنها پخته خوارانی هستند که جز به کسب سود و شهرت کوتاه مدت، هدفی ندارند و جالب اینکه هر دو گروه برگزارکننده و انتخاب شونده به این امر واقفند اما «اصل کار» آنقدر با ارزش بوده است که آنها به کپی آن هم فخر می کنند. گویا در نبود نظارت و کنترل علمی، برخی، از این القاب اعتباری برای ارتقاء جایگاه خویش و سوء استفاده، زمینه مناسبی یافته اند.

بنیاد نخبگان به یک اداره تبدیل شده

در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از تجربیات نخبگان استفاده کرد؟ طراح و دبیر همایش چهره‌های ماندگار و مدیر موزه و سرای چهره‌های ماندگار تأکید کرد: دسترسی به نخبگان و استفاده از نظرات آنها کار ساده‌ای نیست. نخبگان شخصیت‌های خاصی هستند. آنها خیلی خودشان را عرضه نمی‌کنند و باید به سراغشان رفت و برای همکاری ترغیبشان کرد. وقتی که در سال 1379 و  1380 نخستین همایش چهره‌های ماندگار شکل گرفت و برگزار شد، ما هیچ محفل اساسی برای شناسایی و معرفی نخبگان حقیقی کشورمان نداشتیم. حتی بنیاد نخبگان چند سال بعد در سال 1383 تأسیس شد. این بنیاد، مدتی پس از تأسیسش حالت اداری پیدا کرد با این حال تلاشش ستودنی است ولی هنوز راه زیادی تا رسیدن به هدف مطلوب در پیش رو دارد.

دولت باید شایسته سالاری را در عمل متجلی کند

طراح همایش چهره‌های ماندگار که مدیر موزه و سرای چهره‌های ماندگار هم هست، در پاسخ به اینکه دولت چگونه می‌تواند با نخبگان ارتباط برقرار کند؟ بیان کرد: مدیران عالی دولت برای ارتباط‌گیری با نخبگان باید نحوه تعامل با این افراد را بدانند و با هر فرد با توجه به سلایق و دغدغه‌هایش سخن بگویند. ما باید در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها زمینه استفاده از نظر و تجارب نه تنها نخبگان ایران بلکه نخبگان خارج از کشور را مهیا کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز از این امر مستثنی نیست. این وزارتخانه می‌تواند با خروج از حالت اداری متداول و اتکا به نظرات نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه با وجود همه‌گیری ویروس کرونا راه‌های جدیدی را برای رونق صنعت گردشگری کشورمان در پیش گرفته و تعریف کند. یکی از این راه‌ها اتکا به موضوع گردشگری سلامت و جلب توجه گردشگران کشورهای همسایه است.

محمود اسعدی تأکید کرد: دولت جدید باید شایسته‌سالاری را نه تنها در حرف بلکه در عمل متجلی کند. افراد نخبه نیاز ها و خواسته های ویژه ای دارند که اغلب معنوی و غیر مادی است. لزوم احترام به آراء و عقاید ایشان و عمل کردن طرحها و برنامه های آنان از جمله این نکات است. حشر و نشر مستمر با ایشان و توجه به اظهار نظرهای آنان تا حد زیادی زمینه جلب و جذب نخبگان داخلی و خارجی را فراهم می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه