English

محمدرضا سنگری:

فرصت های فضای مجازی برای فهم درست عاشورا

نویسنده کتاب «آینه در کربلا» معتقد است که نویسندگان و شاعران روزگار ما با پرداختن مناسب به واقعه عاشورا و بررسی، تحلیل و گوشزد تحریف‌های وارد شده به روایت این واقعه، اتفاق ارزشمندی را رقم زده‌اند.

فرصت های فضای مجازی برای فهم درست عاشورا

محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر که تا به حال در قالب تألیف کتاب‌های مختلفی سعی کرده است واقعیت‌های مرتبط با واقعه عاشورا را بیان کند و به مخاطبانش ارائه دهد، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری موج، وضعیت فعلی ادبیات و شعر عاشورایی و آیینی را چنین تشریح کرد: قرن‌هاست که در زمینه عاشورا کار می‌شود. یعنی بعد از وقوع حادثه عاشورا کتاب‌های زیادی نوشته شده‌اند و بسیاری از آنها از بین رفته‌اند. هرچه جلوتر آمده ایم، کتاب‌های نوشته شده، خالی از بعضی تحریف‌ها، دروغ‌ها و افسانه‌‌پردازی‌ها نیستند یعنی کتاب‌های دوره‌های بعدی ما گاهی مواقع مباحث و مسائلی را مطرح کردند که مستند تاریخی ندارند و ساخته ذهن و تخیل نویسنده هستند در نتیجه در فضای عاشورا تحریف زیادی شده است.

او افزود: یکی از اتفاقات ارزشمند روزگار ما نوشتن کتاب‌هایی است که این تحریف‌ها را تحلیل، بررسی و گوشزد کردند و به اهل منبر، مداحان و ذاکران توصیه کردند که سعی کنند از این تحریف‌ها پرهیز کنند. یکی از این آثار بسیار ارزنده کتاب «حماسه حسینی» استاد شهید مرتضی مطهری است؛ البته قبل از آن « لؤلؤ و مرجان» محدث نوری بوده است. در دوره ما هم کتاب‌هایی چون «مقتل جامع امام حسین(ع)» اثر مهدی پیشوایی سعی کرده بخشی از تحریف‌ها و دروغ‌های ذکر شده در تاریخ عاشورا را مطرح کند. محمد محمدی ری‌شهری نیز در کتاب «دانشنامه امام حسین(ع)» سعی کرده است که برخی دیگر از این تحریف‌ها را بررسی کند.

این پژوهشگر اظهار کرد: برخی از نویسندگان نیز تلاش کردند بحث سوگواری و رفتارهایی که دقیق و درست و سنجیده نیستند را بررسی و نقد کنند.

سنگری  تأکید کرد: ما امروزه صدها کتاب شعر و نوحه عاشورایی داریم. در هیچ روزگاری به اندازه روزگار ما موضوع عاشورا چه در شکل پژوهشی و چه در شکل خلق آثار ادبی وضعیت درخشانی نداشته است.

فضای مجازی برای فهم درست عاشورا فرصت‌سازی کرده است

او ادامه داد: علی‌رغم وجود همه آثار کیفی و ارزشمند عاشورایی و آیینی، برخی از افراد به این آثار توجهی ندارند و همچنان براساس شنیده‌ها و مباحث سطحی دریافت کرده خودشان، در مجالس حضرت اباعبدالله(ع) حضور پیدا می‌کنند؛ یا نوحه و ذکر و شعر می‌خوانند. ممکن است که این افراد بیشتر روی خواب تکیه کنند و مسائل عوام‌فریبانه‌ای را مطرح کنند. این مسئله شاید در آینده نیز مطرح باشد اما خوشبختانه چون سطح آگاهی و دانش جامعه ما بالا رفته، مردم چندان این شرایط را تحمل نمی‌کنند. یعنی اقشار مختلف جامعه به مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)  گوشزد می‌کنند که از طرح مباحث سطحی پرهیز کنند. امروزه دیده می‌شود که کاربران فضای مجازی عملکرد غیرمنطقی برخی  مداحان و ذاکران را نقد می‌کنند.

این پژوهشگر گفت: فضای مجازی یک تیغ دو دم است یعنی در عین حال که یک تهدید به نظر می‌رسد، یک فرصت هم هست. هم‌اکنون با مراجعه به فضای مجازی متوجه می‌شویم که برخی از کاربران این فضا مقتل‌های صحیح را مطرح می‌کنند. برخی دیگر از کاربران فضای مجازی شعرهای خوب و موفق را به اشتراک می‌گذارند تا همه از آن استفاده کنند. نکته ارزنده سومی که در فضای مجازی دیده می‌شود، طرح سؤالات است. ذاکر، مداح یا افراد شرکت‌کننده در مجالس اباعبدالله(ع) سؤالات خودشان را در فضای مجازی طرح می‌کنند. سپس پاسخ‌دهندگان به این سؤالات به منابع و مراجع مناسب رجوع می‌کنند و پاسخ درست را دریافت می‌کنند. بنابراین به گمان من امروزه فضای مجازی برای فهم درست عاشورا فرصت‌سازی کرده است.

سنگری افزود:برش‌هایی از منبرهای ارزشمند و سخنان شخصیت‌های بزرگ علمی نیز در فضاهای مجازی گذاشته می‌شوند و این برای همگان مفید است. هم‌اکنون فضای مجازی نقش روشنگرانه بزرگی ایفا می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه