English

حمیدرضا صدر سرشار از زندگی بود/قد فعالان فرهنگی نسل های جدید از بزرگان نسل های قبلی کوتاه تر است

در برنامه پرانتز باز شب گذشته دو روزنامه نگار و فعال فرهنگی در مورد حمیدرضا صدر سخن گفتند.

حمیدرضا صدر سرشار از زندگی بود/قد فعالان فرهنگی نسل های جدید از بزرگان نسل های قبلی کوتاه تر است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، برنامه پرانتز باز به تهیه کنندگی و اجرای مارال دوستی پس از شش سال دور جدید خود را آغاز کرده و جمعه شب ها از ساعت 21 تا 23 به روی آنتن می رود. شب گذشته آغاز این برنامه به یاد مرحوم حمیدرضا صدر مدرس دانشگاه، منتقد سینما، مفسر فوتبال و نویسنده آغاز اختصاص یافت. علیرضا بهرامی روزنامه نگار، ناشر، شاعر و مجری تلویزیون در مورد مرحوم حمیدرضا صدر در برنامه پرانتز باز گفت: آقای صدر همیشه سرشار از زندگی بود و من فکر می کنم که نقطه پایانی برای ایشان نباید متصور بود؛ مخصوصا ما که در دامن تربیتی بودیم که بر اساس اعتقاداتش به این معتقدیم که مرگ خودش یک آغاز است.

وی افزود: اگر بخواهیم از حمیدرضا صدر یاد کنیم باید بگوئیم که چه خوب انسان هایی که درکمال آگاهی و فروتنی بدون توجه به زرق و برق های دنیای معاصر پرتپشِ پرتنش و به نوعی هالیوود گونه، سعی می کنند که دانششان را افزون کنند و آن دانش را هم از دیگران دریغ نمی ورزند. اتفاقا هر وقت فرصتی پیش می آمد، مخصوصا در قالب صدا و سیما که باعث شد ایشان بیشتر دیده شود و حرف هایش شنیده شود، حتما آنچه را که می دانست با شور و شعف ویژه ای چه در عالم نگارش، چه در عالم سینما و چه عالم فوتبال به مخاطبان عرضه می کرد.

در ادامه نغمه دانش آشتیانی روزنامه نگار و منتقد سینما هم در مورد حمیدرضا صدر گفت: درست است که ایشان چنان زندگی کردند که گویی مرگشان هم ادامه زندگی است اما افسوسو می خورم که نسلی که از دست می دهیم جایگزینی ندارند و گاهی به برخی از بزرگان می گویم  که به عنوان فردی که یک یا دو نسل بعد از شما هستم از شما گله دارم که چرا شاگردانی در حد و اندازه های خودتان تربیت نکردید. واقعا قد فعالان فرهنگی ما در همه عرصه ها نسبت به بزرگانی که دو سه دهه پیش حضور داشتند کوتاه تر است البته حتما ستاره یا تک ستاره هایی داریم که بزرگند اما منظورم میانگین فعالان این عرصه است و بر این اساس جای پرورش شاگردان خیلی خالی است.

علیرضا بهرامی هم در ادامه گفت: من امیدوارم که این گونه نباشد و از سخن مرحوم صد وام می گیرم که وقتی از ایشان پرسیده بودند که چرا کمتر در تلویزیون حضور پیدا می کنید با فروتنی پاسخ داده بود که همه از ما خسته شده بودند و ضمن اینکه بدون تعارف می گویم که دیگر نوبت جوانان است که آنها را سراسر استعداد و شوق می بینم.

این روزنامه نگار و شاعر افزود: به هرحال مسیر کمالجویی چیزی است که به مرور تکامل پیدا می کند. آقای صدر می گفت وقتی اولین نقدم در مجله فیلم چاپ شد از مطالعه اول بارش بسیار مشعوف شدم اما دفعه دوم از نقدم بدم آمد. این میل کمال جویی همیشه انسان را به پیش ی برد. ضمن اینکه برای همان نسلی که می خواهند شاگردی کنند یا ادامه دهنده راه باشند کتاب هایی که از حمیدرضا صدر باقیمانده و بویژه نوع روایت هایش به نوعی است که امیدوارم نسل جوان آن را توسعه بخشد.

نغمه دانش هم در پایان این بخش گفت: چند صباحی است که جستار نویسی رایج شده و حتی در محافل علمی ما، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا جستار نویسی می کنند. مرحوم صدر این زکاوت را داشتند که خیلی پیشتر از اینها و به صورت بینا رشته ای جستار نویسی می کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه