English

چرا پرس تی وی هدف حملات مستمر آمریکا و غربگرایان است

دولت آمریکا با مسدود کردن دامنه .com وب سایت پرس تی وی نشان داد که به طور مستقیم به مقابله با این شبکه بین المللی جمهوری اسلامی ایران برخواسته است.

چرا پرس تی وی هدف حملات مستمر آمریکا و غربگرایان است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، چندی قبل دادگستری آمریکا اقدام به مسدود کردن دامنه .com وب سایت پرس تی وی کرد تا برای مدتی هم که شده مخاطبان این شبکه را در جهان از روشنگری این رسانه محروم کند؛ به‌ویژه آمریکای شمالی که در گذشته هم از امواج ماهواره ای و انتشار کابلی این شبکه محروم بوده است. از همه جالب‌تر اینکه آنها نمی دانند هر چقدر به یک رسانه بیشتر فشار آورند در نظر افکار عمومی جذاب تر و خواستنی تر می شود.

این برخوردها در کنار انواع مشکلاتی که برای پرس تی وی ایجاد کرده اند، نشان می دهد این تلویزیون انگلیسی زبان ایرانی توانسته است جایگاه خوبی در عرصه اطلاع رسانی بین المللی به دست آورد و کارکرد خوب آن موجب شده تا امریکا با همه لاف و ادعای آزادی بیان، به صورت رسمی دامنه اینترنتی وب سایت این شبکه را مسدود کند.

گرچه مخاطبان پروپا قرص این شبکه با وقفه ای مواجه شدند تا بتوانند دامنه ایرانی .ir را بیابند و دوباره آگاهی بخشی پرس تی وی را دنبال کنند؛ اما همین مسدود کردن اثبات کننده دو نکته مهم است؛ اول، موثر بودن این شبکه را نشان می دهد که آمریکای ناتوان از رقابت کردن با آن مجبور شده آن را مسدود کند. دوم اینکه بر خلاف همیشه که دستگاه اقتدار استکبار تلاش می کرد به صورت غیر مستقیم مانع انتشار محتوای تولیدی شبکه پرس تی وی شود، این بار حکومت آمریکا به شکل رسمی به میدان آمد و از طریق بخش سایبری دادگستری خود بدون هیچگونه اعلام جرمی دامنه .com وب سایت پرس تی وی را در کنار رسانه های دیگر کشورهای مظلوم منطقه مانند یمن و فلسطین مسدود کرد.

مشکل تراشی؛ تفاوت گذشته با حال

در گذشته حکومت آمریکا خود را برتر از آن می دید که به صورت رسمی به رویارویی با پرس تی وی بپردازد، بلکه این تلویزیون ایرانی را از طرق مختلف محدود می کرد و تحت فشار قرار می داد. برای مثال از شرکت های عرضه کننده خدمات ماهواره ای و خدمات کابلی می خواست که وارد قرارداد با پرس تی وی در محدوده امریکای شمالی نشوند.

در سال های اخیر نیز که هیئت حاکمه آمریکا رویکرد مخاطبان به پرس تی وی را دریافت، تلاش کرد شرکت های مالک پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک ، یوتیوب و ... را ترغیب کند که اکانت های این شبکه را تعلیق، متوقف یا محدود کنند که آخرین مورد آن به محدودشدن این شبکه در این پلتفرم ها در چند ماه قبل باز می گردد.

آنگاه در پی این اقدام هماهنگ و همزمان چنین  وانمود می شد که شرکت های مالک این پلتفرم ها خصوصی هستند و دارای این اختیار هستند که برای رسانه اجتماعی خود تصمیم بگیرند و نظر آنها وابسته به دولت امریکا نیست؛ در نتیجه حکومت امریکا از این عیب و ایراد که مانع فعالیت رسانه ها و ضد آزادی بیان است، مبرا و مصون می ماند.

با مسدود شدن دامنه .com وب سایت پرس تی وی نشان داده شد حکومت آمریکا به صورت مستقیم وارد میدان شده و رسما خود را حریف یک شبکه تلویزیونی ایران می بیند. علاوه بر اینکه مشخص می کند که سنگ اندازی های گذشته نیز با هدایت هیئت حاکمه اصلی آمریکا انجام شده بود.

کتمان حقیقت تا کجا

مشکل اگر فقط به سنگ اندازی های استکبار محدود می شد، امری بدیهی و از سر دشمنی به نظر می رسید؛ اما امتداد کارشکنی های آمریکا توسط جریان غربگرا در داخل کشور هم به شدت دنبال شد و اوج آن را متاسفانه در دوران دولت تدبیر و امید می توان بیان کرد. کار به جایی رسید که سال قبل در آستانه سالروز تاسیس پرس تی وی برنامه های این شبکه از ماهواره های طرف قرارداد حذف شد، چرا که تخصیص و پرداخت بودجه ارزی این شبکه دولتی توسط مسئولان دولت دوازدهم متوقف شده بود. به یاد آوریم  اوضاع آن روزهای آمریکا را که در آشوب اعتراض های اجتماعی می سوخت و پرس تی وی که همواره صدای بی صدایان از جمله برای محرومان آمریکا بوده است، در داخل آمریکا حتی یک خبرنگار بومی نداشت، چه رسد به دفتر خبری مستقر. همه به این دلیل که بودجه کافی در اختیار پرس تی وی قرار نداده بودند تا بتواند روند اضمحلال امپراطوری آمریکا را مستند و زنده به تصویر کشد.

با آنکه مشکلات اقتصادی و فقر فزاینده در آمریکا بیداد می کند و دولت بایدن مجبور شده به سیاست های حمایتی و سوسیالیستی متوسل شود و کمبود بودجه آنها را وادار به عقبگرد از افغانستان کرده بود؛ اما باز هم جریان غربگرا در داخل ایران تلاش می کرد با فشار اهرم بودجه، مانع از آن شود که چهره رو به سقوط امپراطوری آمریکا در رسانه ای معتبر و پر مخاطب مانند پرس تی وی به جهان عرضه شود.

ماجرای کارشکنی در مسیر فعالیت پرس تی وی به عنوان زبان گویای نظام جمهوری اسلامی به همین جا ختم نشد، بلکه در ماه های آخر دولت تدبیر و امید مقامات ارشد این دولت در مصاحبه ها یا نشست های خبری خود علیه فعالیت های حرفه ای و قانونی پرس تی وی موضع گیری کردند.

در بهار سال 1400 هم رئیس دفتر حسن روحانی و نیز سخنگوی دولت دوازدهم یعنی جنابان آقایان دکترها واعظی و ربیعی اقدام به انتقادهای شدید علیه فعالیت افشاگرانه و خبررسانی مبتنی بر حقیقت درباره مذاکرات وین توسط پرس تی وی کردند. یکی گفت پرس تی وی چوب لای چرخ مذاکرات می گذارد و دیگری افزایش قیمت دلار آمریکا را به گردن این تلویزیون برون مرزی انداخت.

این موارد را در کنار توییت انگلیسی جناب عباس عراقچی معاون وزیر خارجه وقت بگذاریم که به دنیا اعلام کرد منبع آگاه پرس تی وی هرگز آگاه نیست. به راستی یک مقام مسئول آن هم در وزارت خارجه یک کشور چگونه به خود اجازه می دهد آبروی شبکه ای خبری را در سطح جهان برای افکاری عمومی به بازی بگیرد؟

آیا این اقدامات جریان غربگرا در داخل، هم‌راستا با همان اقدامات استکباری دولت ایالات متحده امریکا نیست؟ و یک سوال مهم‌تر؛ اگر پرس تی وی موفق نیست، چرا هدف حملات مستمر امریکا در خارج و غربگرایان از داخل کشور است؟

امید می رود دولت سیزدهم با توجه به تاکیدی که آیت الله رئیسی به اهمیت دیپلماسی عمومی و دیپلماسی اقتصادی دارد، نگاهی نو و متفاوت به رسانه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی به عنوان زبان گویای نظام در فراسوی مرزها داشته باشد. این امید از آن جهت تقویت می شود که رویکردهای آیت الله رئیسی با غربگرایان دولت دوازدهم کاملا متفاوت است و ایشان بر بازتولید قدرت دورنی کشور در مقابل غرب و امریکا اصرار دارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه