English

در مراسم رونمایی اعلام شد:

آمایش ایران توانمند به دنبال احصاء مشکلات مردم به دور از جناح بندی سیاسی بوده است/تلاش برای هدایت جامعه به سمت کمال مطلوب انسانی

با حضور محققان و مولفان، کتاب های آمایش ایران توانمند و طرح تحول سلامت که با هدف احصاءتوانمندی ها و مشکلات جاری هر استان انجام شده اند رونمایی شد.

آمایش ایران توانمند به دنبال احصاء مشکلات مردم به دور از جناح بندی سیاسی بوده است/تلاش برای هدایت جامعه به سمت کمال مطلوب انسانی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، مراسم رونمایی طرح آمایش ایران توانمند با حضور حبیب‌الله گل محمدی رئیس ستاد آیت‌الله رئیسی و حجت الاسلام سید علی علم الهدی برگزار شد.

محتوای این کتاب برای رئیس جمهور آینده کاملا راهبردی خواهد بود

در ابتدای این نشست حبیب‌الله گل محمدی اظهار داشت: با حدود هشتاد استاد دانشگاه اتاق فکری تشکیل دادیم که کمیته های متعددی در ذیل آن تشکیل شد. این طرح برای ایجاد یک تحول و نوآوری شکل گرفت و در کمیته آمایش آن در هر استان یک استاد دانشگاه را به کار گرفتیم.

وی افزود: در این آمایش کشور به بخش غرب و شرق تقسیم شد و یک آمایش دقیق و منسجم از کشور با موضوعات کشاورزی و صنعتی و .... در ده بخش ذیل هر کدام، در قالب چهار جلد منتشر شده است. این کار از یک سال پیش با اعتقاد به اینکه ظرفیت های ایران بزرگ و توانمد دیده نشده آغاز شد. محتوای این کتاب برای رئیس جمهور آینده کاملا راهبردی خواهد بود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه این کتاب با نظر آیت الله رئیسی و همکاری عده ای از اساتید دانشگاه تهیه شده است تصریح کرد: نگاه آمایشی به دنبال احصاء درد و مشکلات مردم بوده و نگاه جناحی چپ و راست ندارد. در حالی که در هر استان منابع متنوعی داریم اما یا در انحصارند یا تا کنون آزاد نشده اند.

رونمایی از کتاب ایران توانمند3

گل محمدی در ادامه به طرح دیگری در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت:  در کنار کتاب آمایش ایران توانمند کتاب «طرح تحول نظام سلامت» با همکاری صد هزار پزشک سراسر کشور و در قالب یک برنامه مدون آماده شده تا به عنوان یک سند تحولی با نگاهی علمی و با تعیین منابع طی شش ماه آماده شده تا تقدیم رئیس جمهور آینده شود.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: با استفاده از این طرح آمایشی دولت آینده می تواند ده مشکل اساسی از هر شهر را برطرف کند. امیدواریم با این طرح تحول آمایشی لبخند بر لبان ایرانیان بنشیند و حتی کپرنشینان از مزایای بیمه ای برخوردار شوند که این امر با نگاه علمی در دسترس است.

آنچه که مهم است برنامه های میدانی کاندیداهای ریاست جمهوری است

در ادامه این نشست حجت الاسلام سیدعلی علم الهدی در سخنان کوتاهی اظهار داشت: یکی از نکات مهم برای یک کاندیدای ریاست جمهوری داشتن برنامه است. اگرچه برنامه ها را می توان توسط اقتصاددانان یا سایر کارشناسان پشت درهای بسته نوشت اما آنچه که مهم است برنامه های میدانی است که در این طرح آمایشی به خوبی انجام شده است.

تلاش برای کم کردن آلام مردم ایران

حمیدرضا علیزاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایرانیان که مسئولیت تدورن طرح تحول سلامت را برعهده داشته است در ادامه این نشست گفت: ماه ها به همراه دانشجویان دوره پست دکترا و هزاران نفر از اعضای مختلف کادر درمان، به صورت کاملا علمی در حال بررسی مشکلات بخش سلامت و درمان کشور هستیم تا یک «سند تحول سلامت» ارایه دهیم تا در دولت آینده راهی برای کم کردن آلام مردم کشور باشد و به قول رهبر عزیز کشور مردم هیچ دردی به جز درد بیماری را تحمل نکنند.

دکتر علیزاده رونمایی از کتاب ایران توانمند

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای، گل محمدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر تاکید کرد: سند طرح آمایش برنامه و سند جامعی از استعدادها و توانمندی های کشور است تا هم برنامه ای شفاف با ردیف بودجه خود داشته باشد. در این طرح آمایشی به جزییات بسیاری توجه شده تا رانت های موجود در کشور از بین رود.

علیزاده هم در پاسخ به خبرنگار دیگری اظهار داشت: در سند تحول سلامت به حوزه پیشگیری بسیار توجه شده و در کارگروه های مجزا، از معاونت های بهداشت دانشگاه‌های کشور  دعوت شد تا اطلاعات مربوط به نقاط مختلف کشور حتی روستاها جمع آوری شود و به دقت به همه نکات توجه شده است.

مسایل اقتصادی فرهنگ را هم در حصار قرار داده است

حبیب‌الله گل محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج در مورد توجه به موضوع فرهنگ و هنر و مشکلات معیشتی و خواسته های مدنی آنها و آنچه که در مورد این آمایش ملی تویح داده شده است گفت: فرهنگ در یک جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است اما در شرایطی که قرار داریم که سیاست، فرهنگ و اقتصاد از هم قابل تفکیک نیستند؛ اگر برای حل مسایل اقتصادی راهکاری نداشته باشید فرهنگ هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی افزود: اولویت اول ما در گام دوم انقلاب باید رفع انباشت جامعه باشد. اگر اقتصاد با فرهنگ گره بخورد و اقتصاد دچار مشکل شود، فرهنگ هم با مشکل روبرو خواهد شد. مسایل اقتصادی فرهنگ را هم در حصار قرار داده است. پس از رفع مشکلات و در دولت بعدی، هنرمندان و ورزشکاران تریبون آزادی خواهند داشت تا از پویایی فرهنگی برخوردار باشد.

رسانه ها باید بتوانند نقادانه عمل کنند تا فساد از بین برود

رئیس ستاد ایران توانمند آیت الله رئیسی تاکید کرد: جامعه باید نقدپذیر شود و رسانه ها باید بتوانند نقادانه عمل کنند تا فساد از بین برود. ما از نقد پذیری می ترسیم چون عیب ما را می گوید اما ما نباید نگاه قهری داشته باشیم. این نگاه باید به یک نگاه احسن تبدیل شده و نگاه قهری به نگاه فرهنگی و آموزشی تبدیل شود.

حجت الاسلام سید علی علم الهدی در رونمایی از کتاب ایران توانمند

باید در کارگزاران فرهنگی تغییر صورت بگیرد

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج مبنی بر اینکه به هر حال دست کم دو زارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری مستقیما به موضوعات فرهنگی و فعالیت های خلاقانه مرتبط می شوند و باید در برنامه های رئیس جمهور جایگاه مستقل و خاص خود را داشته باشند، تصریح کرد: باید در کارگزاران فرهنگی تغییر صورت بگیرد. در دولت های قبل به مقوله فرهنگ و هنر توجه نشده است. رسانه ها اگر نقاد باشند موجب رونق می شود. بستر فرهنگ آموزش است. کسی که کارگزار فرهنگ می شود باید اهل فرهنگ باشد.

حبیب الله گل محمدی در ادامه با بیان اینکه این تغییرات نه صد روز بلکه یک سال زمان نیاز دارد اظهار داشت: به تناسب توانمندی‌ها و تخصص ها، منابع باید تخصیص پیدا کند و مشکلات فرهنگیان ما حل شود تا در چهارسال آینده شاهد یک توسعه پایدار باشیم.

پس از آن حجت الاسلام سید علی علم الهدی هم بیان داشت: کشور نیاز به یک جراحی دارد و مشکلات اقتصادی به عنوان غده سرطانی باید درمان شود. در این طرح آمایش کشور فرهنگ بومی دیده شده است و براساس آن، در یک نگاه کلان به فرهنگ عمومی کشور نیز توجه خواهد شد.

رونمایی از کتاب ایران توانمند2

هدایت جامعه به سمت کمال مطلوب

دکتر نیلوفر چینی‌چیان استاد دانشگاه و رئیس آمایش و پژوهش تشکیلات و کتاب ایران توانمند در سخنانی گفت: چارچوب نظری این آمایش بر اساس گام دوم انقلاب بوده است. این آمایش تنها نگاه آماری ندارد و علاوه بر اینکه آمار، توانمندی و ظلم هایی که در هر نقطه از کشور وجود دارد را احصاء کرده است اما انگیزه و فلسفه انجام آن هدایت جامعه به سمت کمال مطلوب و رسیدن به غایت انسانی است که از جذابیت ها و مزیت های این طرح است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه