English

مجدالدین معلمی در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

ماهستان با تخصص اقتصاد هنر رونمایی می شود/رویکرد جدید نمایشگاه های مناسبتی حوزه

معاون هنری حوزه هنری از مهمترین سیاست اداره کل هنرهای تجسمی حوزه در سال 1400 و تاسیس موسسه ماهستان برای ورود تخصصی حوزه هنری در امر اقتصاد هنر در هفته های آینده خبر داد.

ماهستان با تخصص اقتصاد هنر رونمایی می شود/رویکرد جدید نمایشگاه های مناسبتی حوزه

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، درمورد برگزاری « نمایشگاه سوگ آفتاب » که به نمایش آثار گنجینه ای با موضوع امام خمینی (ره) پرداخته است گفت: حوزه هنری نمایشگاه های مناسبتی را به عنوان یک فرصت نگاه می کند تا آثار گنجینه ای هنر انقلاب را در معرض دید قرار دهد. هر کدام از این آثار در طول این چهل سال تولید شده و جزء سرمایه های هنر انقلاب هستند. با توجه به اینکه هنوز امکان نصب و نمایش دائمی همه این آثار وجود ندارد؛ طبیعی است که ما از فرصت مناسبت ها استفاده می کنیم تا مخاطب بتواند یکبار آنها را کنار هم ببیند و اینگونه بتواند به تماشای یکجا و در کنار هم آثار موضوعیِ هنرمندانی که در آن زمینه کار کرده اند بپردازد و آنها را مقایسه کرده و تکنیکشان را هم از نزدیک ببیند.

چرا حوزه هنری ورکشاپی به مناسبت ارتحال امام برگذار نکرد؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا در سال جاری همانند سال های گذشته با برپایی یک ورکشاپ آثار جدیدی با موضوع امام راحل تولید نشد گفت: آثار گنجینه ما از دو طریق تامین می شود. بخشی از آن توسط هنرمندانی است که بر حسب حضورشان در حوزه هنری هر سال تعدادی آثار موظفی خلق می کنند پس به صورت پیش فرض تعدادی اثر توسط هنرمندان برجسته ای که با آنها در ارتباط هستیم و با ما همکاری دارند به گنجینه اضافه می شود.

معلمی افزود: شیوه دیگر تکمیل گنجینه هنر انقلاب ، سفارش مستقیم آثار با موضوعات مورد نیازمان است. چون ما در موضوعاتی همچون محرم، شهید، امام (ره)  و آثاری از این دست که موضوعاتی فراگیر بوده و هنرمندان را هم متاثر کرده که خود به خود تولید اثر کرده اند، آثار زیادی در اختیار داریم اما برخی از موضوعات و اشخاص و ... کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و آثار کمتری با آن موضوعات تولید شده است که درصددیم با سفارش آثار، گنجینه را تکمیل کنیم.

مدیر هنری حوزه هنری در ادامه اعلام کرد: با توجه به اینکه بخش مهمی از هنرمندان اول انقلاب به مرز بازنشستگی رسیده یا بازنشسته شده اند، برای اینکه همکاریمان تداوم داشته باشد از طریق سفارش کار عمل می کنیم که یکی از مهمترین سیاست های کاریمان در سال 1400 این است که سفارش کاری مان را تداوم بدهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) کارگاهی برگزار شده است، تصریح کرد: اما واقعیت این است که آثار ماندگاری در کارگاه ها خلق نمی شوند یا بهتر بگویم، آثار ماندگار کمتری در کارگاه ها تولید می شوند، چرا که فضایی رسمی دارند و هنرمندان هم به شکلی رسمی باید در آن حضور پیدا کرده و به خلق اثر بپردازند که محدودیت هایی را برای ایشان ایجاد می کند. بنابراین اگر سفارش مستقیمی صورت بگیرد بهتر به نتیجه می رسیم.

رویکرد جدید حوزه هنری در نمایشگاه های مناسبتی

معلمی در پاسخ به این سوال که آیا حوزه هنری در برپایی نمایشگاه های مناسبتی رویکرد جدیدی خواهد داشت گفت: همانطور که اشاره کردم امسال، مهمترین سیاست حوزه هنری در حوزه تجسمی این است که خلاءهای گنجینه را احصاء کنیم و براساس آن سفارش آثار ماندگار بدهیم. در عین حال در نمایشگاه های مناسبتی و موردی هم به سمت هنرهای زودبازده تری همچون نقاشی دیجیتال، گرافیک و پوستر خواهیم رفت.

گام بلند حوزه هنری در مسیر اقتصاد هنر بارونمایی از ماهستان در آینده ای نزدیک

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت بودجه و فضای گنجینه و اینکه در کنار هنر انقلاب اقتصاد آن شکل نگرفته است، آیا برنامه ای دارید که حوزه هنری تولید کننده آثاری با محتوای انقلابی باشد و نهادها و سازمان ها و هر علاقمند دیگری که چنین آثاری را نیاز دارد به اینجا مراجعه کرده و آثاری با کیفیت و با قیمت مناسب خریداری کند؟ گفت: بنا داریم که به زودی «موسسه ماهستان» را افتتاح و رونمایی کنیم که تخصصش اقتصاد هنر و تولید آثاری که با چند قشر از مخاطبان ارتباط بگیرد، است. گروهی از مخاطبان سازمان ها هستند که نیازمند این هستند که بتوانند با آثار هنری فضا سازی کرده و محیطشان را خوب جلوه دهند و گروهی دیگر هم مخاطب عمومی هستند که اگر خواستند برای منزل یا محیط کارشان اثر مطلوبی بخرد، بتوانند برای خرید آثار خوشنویسی یا نقاشی یا هر رشته دیگر هنری به این موسسه مراجعه کنند.

مجد الدین معلمی با تاکید بر اینکه قاعدتا قیمت آثار هنری برای فضای عمومی باید مناسب باشد افزود: طبیعی است که آثار ارائه شده در نمایشگاهی همچون سوگ آفتاب که آثار گنجینه ما هستند غیر قابل فروش یا انتقال و اهدا هستند اما آثاری که توسط موسسه ماهستان عرضه می شوند کاملا اقتصادی و نقل و انتقا ل هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه