English

با حضور سفیر فنلاند:

نمایشگاه آثار اریک براون در موزه گرافیک برپا شد/نمایش ۲۰ پوستر اهدایی گرافیست فنلاندی

نمایشگاه پوسترهای اهدایی پروفسور اریک برون یکی از معروفترین طراحان گرافیک کشور فنلاند در تاریخ پنج شنبه ۶ خرداد ماه ۱۴۰۰، در موزه گرافیک افتتاح شد.

نمایشگاه آثار اریک براون در موزه گرافیک برپا شد/نمایش ۲۰ پوستر اهدایی گرافیست فنلاندی

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، این نمایشگاه به منظور نمایش ۲۰ پوستر از آثار تبلیغاتی و زیست محیطی پروفسور اریک برون که در تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ توسط کیو نوروانتو سفیر کشور فنلاند در تهران، به موزه گرافیک ایران اهدا شده برپا شده است.

افتتاحیه این نمایشگاه بسیار مختصر و تنها با حضور سفیر فنلاند کیو نوروانتو و همسرش و برخی از از مسئولان سفارت فنلاند، مجید بلوچ رییس کمیته‌ موزه، اعضای هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران شامل فاطمه کرکه‌آبادی رییس هیات مدیره، محسن سلیمانی نایب رییس و مهردخت دارابی دبیر این انجمن، امید خضراجعفری دبیر نمایشگاه و شاپور دیوسالار معاون هنری سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نمایشگاه سفیر فنلاند سخنرانی کوتاهی داشت و تاکید کرد که چنین نمایشگاهی ثابت می کند که هنر طراحی گرافیک زبانی جهانی دارد و وسعتش فراتر از مرزها است که در همه جا به یک شکل بیان می شود.

افتتاحیه نمایشگاه آثار اریک برون

فاطمه کرکه آبادی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک هم ضمن ابراز خرسندی از اینکه به رغم شرایط حاکم بواسطه پاندمی کرونا توانسته اند برنامه دیگری در موزه گرافیک برگزار کنند گفت: آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه که از سوی سفارت فنلاند به ما اهدا شده چندان زیاد نیستند اما من فکر می کنم که این نمایشگاه می تواند برای ما مهم باشد چرا که از طریق این بیست اثر می توانیم با کشور فنلاند آشنا شویم همانطور که خالق این آثار هم چنین نیتی داشته است.

وی افزود: من فکر می کنم که نکته مهم دیگر این است که این نمایشگاه به طور نمادین می تواند برای ما شروعی باشد برای ارتباط با دیگر کشورها و اینکه در خلال این نمایشگاه ها ما بتوانیم ارتباطمان را با سایر کشورها تقویت کنیم و هم بتوانیم با آثار گرافیکی خود فرهنگ کشورمان را به آنها بشناسانیم.

فک اثر اریک برون

در ادامه این مراسم، امید خضراجعفری دبیر این نمایشگاه در مورد آثار ارائه شده در این نمایشگاه گفت: اریک برون یکی از گرافیستان بزرگ فنلاندی است که از آنچه ما در اینجا در اختیار داریم می توان گفت که دو دسته اثر دارد؛ یک دسته از آنها پوسترهای زیست محیطی است که نشانگر وسواس و علاقه ایشان را در حفظ گونه های مختلف جانوری فنلاند و علاقه ایشان به شهرها و بنادر این کشور است. در این نمایشگاه پوسترهایی با موضوع فک (که یکی از مشهورترین آثار این هنرمند است)، خرس، عقاب دریایی و عقاب دریایی دم سفید، بال قو و  قوهای وحشی،  ، غاز گردن سیاه، دو پوستر با موضوع جغد شاخدار و ماهی آزاد را می بینیم که با تکنیک قلم فلزی و آب مرکب و با جزئیاتی بسیار و خیلی ظریف خلق شده اند.

غاز سیاه اثر اریک برون

وی افزود: در عین حال دو اثر در ارتباط با شهرهای تورکو و هلسینکی (پایتخت فنلاند) و پوستری در مورد یک دانشمند زمین شناس فنلاندی-سوئدی هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

تورکو اثر اریک برن

خضراجعفری در پاسخ به اینکه این پوسترها بیشتر شبیه تصویرگری است تا آنچه که ما در ایران به نام پوستر می شناسیم گفت: ممکن است پوسترهایی که با رویکرد حفظ گونه های جانوری توسط این هنرمند خلق شده اند شبیه تصویرگری به نظر بیایند اما به دلیل اینکه در تیراژ زیاد و با هدف ا طلاع رسانی و آشنایی مردم با گونه های بومی کشورشان و حفظ آنها منتشر شده که اتفاقا بسیار هم موثر بوده اند، از پوسترهای شاخص در این زمینه به حساب می آیند.

دبیر نمایشگاه آثار اریک برون در ادامه به بخش دیگری از آثار این گرافیست مطرح فنلاندی پرداخت و گفت: این هنرمند گرافیست همانند همه طراحان گرافیست دیگر پوسترهای تبلیغاتی هم دارند که پوسترهای تبلیغاتی اهدا شده به این موزه عبارتند از چند اثر که در مورد محصولات یک شرکت نوشابه سازی خلق شده اند.

نمایشگاه آثار اریک برون

وی با بیان اینکه این پوسترها بسیار ساده اما خلاق و جذاب طراحی شده اند گفت: در این پوسترها از رنگ های بسیار واضح و جذاب استفاده شده است که معمولا با زمینه تیره رنگ کار شده اند تا وضوح رنگ های دیگر به خوبی دیده شود.

اریک برون

پایان بخش این مراسم نمایش مستند پرتره کوتاهی از اریک برون بود.

با بررسی های خبرنگار تجسمی موج، نسخه ارجینال برخی از پوسترهای تبلیغاتی اریک برون در سایت بنیاد این هنرمند برای فروش گذاشته شده است که بازه قیمت آنها بین 30  تا حتی بیش از 650 یورو است.

این نمایشگاه به مدت ۲ هفته از تاریخ ۶ خرداد تا تاریخ ۲۰ خرداد در موزه گرافیک ایران بر پا است و علاقمندان می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی از آن دیدن کنند. ضمن اینکه بر اساس اعلام انجمن طراحان گرافیک ایران آثار نمایشگاه در زمان مقتضی در وب سایت و اینستاگرام انجمن نیز نمایش داده خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه