English

گفتگو با عوامل جشن رمضان ۱۴۰۰ (بخش دوم):

فرزانه پزشکی: تاکید ما بر روایت مردم برای مردم بوده است/خوانندگان در کنار فعالان کمیته امداد

فرزانه پزشکی سردبیر برنامه جشن رمضان ۱۴۰۰ در مورد جزئیات انتخاب مهمانان این برنامه توضیحاتی ارائه کرد.

فرزانه پزشکی: تاکید ما بر روایت مردم برای مردم بوده است/خوانندگان در کنار فعالان کمیته امداد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، ویژه برنامه جشن رمضان که امسال برای بیست و پنجمین سال از شبکه پنج سیما به روی آنتن می رود با توجه به شرایط ویژه کرونایی با تغییرات عمده ای روبرو بوده است.

بر همین اساس جهت اطلاع از چند و چون تولید برنامه جشن رمضان در سال ۱۴۰۰، در گزارشی به گفتگو با اصلی ترین عوامل این برنامه یعنی کاوه امیری جاوید تهیه کننده، فرزانه پزشکی سردبیر، زینب پورابراهیم مجری و بابک افرا مجری-خواننده این برنامه نشسته ایم که در چند بخش تقدیم حضورتان می شود.

کار سردبیر یک برنامه چیست؟

بخش اول این گفتگو با کاوه امیری جاوید تهیه کننده برنامه بود و در بخش دوم این گفتگوها سوالاتی را از فرزانه پزشکی پرسیده ایم که سردبیری برنامه زنده جشن رمضان را بر عهده دارد و جزئیات بیشتری در مورد نحوه انتخاب سوژه ها و دعوت از مهمانان برنامه بدانیم.

لطفا در بدو امر خیلی مختصر در مورد کار سردبیر یک برنامه توضیح دهید.

دایره مسئولیت و اختیارات سردبیر این است که شکل و محتوای برنامه و اینکه محتوای برنامه چگونه ارائه شود، مهمانان برنامه چه کسانی باشند، چه مفاهیمی را در چه بازه های زمانی پیش ببرند.

مددجویانی که امروز از صدها نفر حمایت می کنند

براین اساس، لطفا بفرمائید که مهمانان برنامه جشن رمضان در سال ۱۴۰۰ چگونه انتخاب شده اند.

مهمانان این برنامه از دو گروه تشکیل شده اند. گروهی از این مهمانان، از فعالان کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که خود آنها هم در دو گروه قرار می گیرند به این معنی که گروهی از آنها پیش از این مددجو بوده اند و در حال حاضر فضایشان تغییر کرده و مددکار یا مددیارند. در واقع هدف دعوت از این گروه مهمانان، روایت داستان کسانی هستند که پیش از این مددجو بوده اند اما اکنون افراد شاخص و موفقی هستند و خود از افراد بسیاری حمایت می کنند.

به عنوان مثال در برنامه ای ما میزبان فردی بودیم که در یک روستای دورافتاده تحت حمایت کمیته امداد بوده اند و اکنون یک پزشک موفق شده اند و به منطقه خودشان بازگشته و در آنجا یک جریان تحصیلی را راه اندازی کرده اند. یا مثلا فرد دیگری که قبلا مددجوی کمیته امداد بوده اند تا این حد که برای ترخیص فرزندشان از بیمارستان دچار مشکل کالی بوده، اما در حال حاضر خودشان سرپرستی ده هزار و چهارصد کودک را برعهده گرفته اند.

گروه دیگری از مهمانان ما خیرین بسیار بزرگ هستند. یعنی کسانی که وجه همراهیشان با کمیته امداد خیر رسانی گسترده به بچه ها است. البته دو موضوع «اکرام» و «اطعام» برای ما اهمیت ویژه داشت.

این خیرین حمایت و سرپرستی از بچه های بد سرپرست (که به آنها محسنین گفته می شود) و یا کودکان و خانواده های بی سرپرست را برعهده می گیرند. این بدسرپرستی می تواند به واسطه از دست رفتن شغل یا اعتیاد یا بیماری خاص پدر باشد و یا حتی زندگی کردن در منطقه ای محروم که اصولا شغل مناسبی وجود ندارد. این خیرین ممکن است سرپرستی این کودکان را به عهده بگیرند و یا برای سرپرست خانوار تامین شغل کنند یا شرایط زندگی را برای آنها مهیا می کنند.

آیا برای انتخاب این افراد تیم تحقیقی داشته اید یا اینکه کمیته امداد آنها را به شما معرفی کرده است؟

به ما حدود هفت صد نفر را از سراسر کشور معرفی کرده اند که ما از بین آنها انتخاب کرده ایم. در برخی از استان ها دست ما بازتر بود و به عنوان مثال متوجه شدیم در استان مازندران تعداد خیرین بسیار زیادند و نظام خیر در آنجا بسیار گسترده است و شخصیت های برجسته ای هم تحویل جامعه داده است. در چنین استان هایی کار ما راحت تر بود اما در استانهایی هم موارد کمتری داشتیم.

ما از بین سوژه های معرفی شده در چند مرحله دست به انتخاب زدیم و ابتدا به چهارصد نفر، بعد هفتاد نفر و در نهایت به بیست و پنج نفر رسیدیم؛ البته که حدود چهار یا پنج نفر هم با تاکید دوستان به برنامه دعوت شده اند.

آیا در انتخاب روایت ها هم ملاحظاتی داشته اید؟

ما معتقدیم که رمضان یک جشن بزرگ است و باید فضای بانشاطی بر برنامه حاکم باشد. بر همین اساس تلاش داشتیم که قصه های طرح شده در برنامه، فضایی غمگین و حزن آلود نداشته باشند و از آن مهمتر ما برای کسی روایت نسازیم. حتما مهمانمان روایت خودشان را تعریف کنند و برایمان مهم بود که مردم برای مردم داستانشان را روایت کنند.  

خواننده هایی که هم برای خدا خوانده اند هم برای مردم

خواننده ها هم گروه دیگری از مهمانان شما را در بر می گیرند، ممکن است که نحوه انتخاب و دعوت از آنها را هم توضیح دهید.

موسیقی هم عموما زمزمه های مشترک انسانها را تشکیل می دهد. بنابراین سعی کردیم که هر شب بعد از روایت قصه، از خواننده ای دعوت کنیم و پای سخنان او بنشینیم. به این منظور گروه دوم مهمانان ما از خوانندگانی که بنابر دلایلی برای مردم محبوبیت دارند تشکیل شده است.

البته یک وجه مشترک بین همه این خواننده ها وجود دارد و آن هم این است که یک قطعه دارند برای مردم و قطعه ای با موضوع خداوند هم دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه