English

وحید یامین پور در گفتگو با خبرگزاری موج:

هنر انقلابی متکفل تربیت انسان و جامعه بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی است

چهره برتر هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹ گفت: پیش از مطرح شدن واژه هنرمند انقلابی، مفهوم هنرمند متعهد رایج بود که به نظرم گویاتر است -اگرچه واژه هنرمند انقلابی صریح تر است - به این معنا که به خصوص در حوزه های سیاسی اجتماعی و فرهنگی متعهد به اصولی است.

هنر انقلابی متکفل تربیت انسان و جامعه بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی است

وحید یامین پور که در ششمین هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره برتر هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹ معرفی شد در گفتگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری موج در مورد تعریف هنرمند انقلابی گفت: پیش از مطرح شدن واژه هنرمند انقلابی، مفهوم هنرمند متعهد رایج بود که به نظرم گویاتر است -اگرچه واژه هنرمند انقلابی صریح تر است - به این معنا که به خصوص در حوزه های سیاسی اجتماعی و فرهنگی متعهد به اصولی است. مشخصا هنرمندی که به اصول و مبانی آرمان های انقلاب اسلامی پایبند است مسلما همان اصول انسانی، فطری، معنایی و انسان ساز را دنبال می‌کند. به گمانم هنر انقلابی اشاره به گونه ای از هنر است که متکفل تربیت انسان و جامعه بر اساس آن آرمان ها است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه های مختلفی که در حوزه فرهنگ و هنر داشته اید کدام حوزه فرهنگی و یا هنری را برای جامعه موثرتر می دانید گفت: اساسا هنر زبانی برای گفتگو و تخاطب با عموم مردم است. چه بسا مکاتبی که تا وقتی که به گونه ای از هنر و آثار هنری تبدیل نشده بودند نتوانسته بودند با مردم گفتگو و مبانی خودشان را منتقل کنند. می توان گفت همه گونه های هنر به نوعی این زبان را دارا هستند و این کار را ممکن می کنند که البته من بیشتر در حوزه ادبیات داستانی فعالیت می کنم.

نویسنده کتاب های «ارتداد» و «نخل و نارنج» در پاسخ به این سوال که اهمیت ادبیات داستانی در هنرهای انقلابی چیست و چه جایگاهی دارد گفت: ادبیات داستانی کشف جدیدی نیست و صدها سال است که بشر متوجه شده است که از طریق هنر، شعر و ادبیات راحت تر می تواند زندگی را معنادار کند و معانی وقتی از طریق هنر منتقل می شوند، پایدارتر و ماناتر می شود.تقریبا همه مکاتب و فلسفه ها و ایدئولوژی هایی که در طول تاریخ آمده اند سعی کرده اند برای ماناتر و پایدارتر کردن، ترویج خودشان و تربیت نسلی در اختیار آن فکر و مکتب از هنر بهره ببرند.

وی افزود: انقلاب اسلامی هم از ابتدا شعارش این بوده که یک انقلاب فرهنگی و فکری بوده است تا انقلابی سیاسی و نظامی؛ و از همان ابتدا در بیانات امام راحل و همینطور رهبر معظم انقلاب می بینید به دفعات و مستمرا راجع به اهمیت هنر، شعر، ادبیات و داستان سخن گفته شده و آنها را به عنوان ابزارهایی دانسته اند که می توانند مردم را تربیت کنند، به سمت جایگاه های متعالی سوق دهند و جلوی ورود فرسودگی ها  فرسایش هایی که ناشی از غرب زدگی و فرهنگ های مهاجم است را بگیرند.  به نظرم این کاری است که به جز هنر، از دست هیچ کس و چیز دیگری بر نمی آید.

این پژوهشگر حوزه هنر اسلامی، نویسنده و فعال رسانه ای در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در دوره ای زندگی می کنیم که غلبه با تصویر است و همینطور گفته می شود که میزان مطالعه در کشور کاهش یافته است، چرا به ادبیات داستانی رو آورده اید گفت: ادبیات همیشه مخاطب خودش را داشته و هنوز هم دارد و تصویر به خصوص سینما یکی از مصرف کنندکان ادبیات است. سینما هم هیچ وقت ادعا نکرده که از ادبیات مستغنی است بلکه سر سفره ادبیات نشسته است.

وحید یامین پور که از موسسین سازمان هنری رسانه ای اوج و شبکه افق سیما است در پایان اظهار داشت: اساسا تئاتر و نمایش که می شود گفت پدر سینما است به نوعی متولد شده عرصه ادبیات است. در سالی که گذشت (سال ۱۳۹۹) اگر میزان فروش کتاب های حوزه عمومی یعنی ادبیات، داستان، رمان و شعر را مقایسه کنید با تعداد آدم هایی که به سینما رفته اند، می بینید که هنوز هم ادبیات و داستان مخاطبان جدی خودش را دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه